Sanitetsvätska i öl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Sanitetsvätska i öl

Inläggav Mythos83 » lördag 2018-09-01 22:44

Hej jag är ny på att göra eget öl och har precis gjort min första ale som jag hällt upp på flaska, jag hade inget flask träd så hällde bara ur sanitetsvätskan ur flaskorna sen i med öl och är rädd att det vart kvar lite sanitetsvätska i flaskorna, är det nått att va rädd för? ölet ser eller smakar inte konstigt men känns inte bra om det skulle va farligt.
Sanitetsvätskan jag använder är Sanipro Rinse.
Mythos83
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: lördag 2018-09-01 22:36

Re: Sanitetsvätska i öl

Inläggav Djonk » lördag 2018-09-01 23:30

Om det är ungefär samma medel som Star San är det ingen fara, det är normalt förfarande att låta lite vara kvar. Står på hembryggeriets sida att man inte behöver efterskölja så tippar på att det är OK, men maila om du vill veta med säkerhet.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Sanitetsvätska i öl

Inläggav skyking » måndag 2018-09-03 06:51

Det verkar inte finnas mer instruktioner än vad som står på flaskan och texten på flaskan är lite svår att läsa från de bilder jag kan hitta på flaskan (det verkar iaf inte stå vem som är tillverkare så man kan inte gå till deras hemsida heller).

Det som jag kan läsa står där att man skall låta det torka, det säkraste är nog att följa de få instruktioner som finns. Dock kan instruktionerna för åtgärder vid förtäring vara en liten ledtråd i vari faran ligger: man skall tydligen bara skölja och inte framkalla kräkning, men inget om att man skall kontakta giftinformationen (så det verkar inte vara farligare än att det är hyffsat surt och därmed frätande, men inte värre än vad det redan är i magsäcken).

Jag skulle nog inte vara alltför orolig, men ändå följ instruktionerna som finns.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sanitetsvätska i öl

Inläggav Djonk » måndag 2018-09-03 21:24

Samma åtgärd som Star San då
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Sanitetsvätska i öl

Inläggav MysticDragon » tisdag 2018-09-04 09:49

Det är väl fosforsyra i Star San...? dvs samma som i Coca-cola....
Användarvisningsbild
MysticDragon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: söndag 2018-07-08 15:10

Re: Sanitetsvätska i öl

Inläggav skyking » tisdag 2018-09-04 10:43

MysticDragon skrev:Det är väl fosforsyra i Star San...? dvs samma som i Coca-cola....


Och det är vatten i flugsvamp, dvs samma som i mjölk - gör det flugsvamp ofarlig?

Man kan helt enkelt inte dra några slutsatser genom att bara beakta en av ingredienserna. Man måste se till alla ingredienser (och dessutom ta hänsyn till eventuella reaktioner som kan uppstå). Starsan innehåller dessutom dodekylbensoensulfonsyra och dessutom minst en hemlig ingrediens. Man har alltså ganska måttliga möjligheter att härleda speciellt mycket av dess egenskaper från det man vet av innehållet - det enda man egentligen har att gå på är tillverkarens skydds-datablad och instruktioner.

MEN OBSERVERA nu var det inte star san som TS hade använt utan Sanipro Rinse. Vad som gäller för star san behöver nödvändigtvis inte gälla förl Sanipro Rinse. Samma sak här - man följer de instruktioner man fått från tillverkaren. I detta fallet verkar det som att man skall låta det torka.

Dock så är det nog ganska troligt att det är rätt ofarligt att avvika från instruktionerna, men man gör det givetvis på egen risk. Även om det är ofarligt så ser jag ingen anledning att avsiktligt göra avsteg från instruktionerna.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sanitetsvätska i öl

Inläggav Mythos83 » tisdag 2018-09-04 15:34

Tack för alla svar.

Det står att den innehåller Anjoniska tensider 5-15%, fosforsyra -40%, propan-2-ol.
Mythos83
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: lördag 2018-09-01 22:36

Re: Sanitetsvätska i öl

Inläggav Bee » onsdag 2018-09-05 07:10

Är det här bara ett nomenklaturfel, dvs du använder desinficeringsvätska typ saniclean/starsan, eller använder du faktiskt sanitetsvätska?
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sanitetsvätska i öl

Inläggav Mythos83 » onsdag 2018-09-05 12:44

Bee skrev:Är det här bara ett nomenklaturfel, dvs du använder desinficeringsvätska typ saniclean/starsan, eller använder du faktiskt sanitetsvätska?


Vet inte riktigt vad du menar, men skrev i min första post att jag använder Sanipro Rinse.
Mythos83
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: lördag 2018-09-01 22:36

Re: Sanitetsvätska i öl

Inläggav Bee » onsdag 2018-09-05 14:19

Mythos83 skrev:Vet inte riktigt vad du menar, men skrev i min första post att jag använder Sanipro Rinse.


Som en kort googling bort säger att det är ett desinficeringsmedel som inte behöver sköljas. (Ser ut att vara en svensktillverkad saniclean klon) Till skillnad från t ex "Green Viking" som är en sanitetsvätska. https://m.clasohlson.com/se/Sanit%C3%A4 ... ng/31-8026

Sanitetsvätska används normalt i t ex bajamajor.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sanitetsvätska i öl

Inläggav Mythos83 » onsdag 2018-09-05 14:25

Vet att den inte behöver sköljas, problemet är att det ska själv torka och det momentet missa jag, därför jag undra om det blir kvar i ölen och är farligt....
Mythos83
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: lördag 2018-09-01 22:36

Re: Sanitetsvätska i öl

Inläggav Bee » onsdag 2018-09-05 14:46

Mythos83 skrev:Vet att den inte behöver sköljas, problemet är att det ska själv torka och det momentet missa jag, därför jag undra om det blir kvar i ölen och är farligt....
Ja, marginellt kommer det finnas kvar. (utan smakpåverkan)

Nej, då hade det inte varit sköljfritt.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sanitetsvätska i öl

Inläggav norrfilter » onsdag 2018-09-05 16:01

Hej, i enlighet med instruktioner på Hembryggeriet så behöver det inte eftersköljas men man ska ju inte dricka ur den flaskan.
Lufttorkning är ju det bästa men några droppar som är kvar ska du inte behöva oroa dig för.

https://www.hembryggeriet.se/sanipro-ri ... tionsmedel
norrfilter
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: onsdag 2018-09-05 15:58

Re: Sanitetsvätska i öl

Inläggav skyking » fredag 2018-09-07 09:47

Bee skrev:Ja, marginellt kommer det finnas kvar. (utan smakpåverkan)

Nej, då hade det inte varit sköljfritt.


Är du verkligen helt säker på detta? Vid torkning kan ju endel ämnen förångas vilket innebär att situationen inte är riktigt samma som när man inte torkar.

Av innehållsförteckningen att döma kan man inte riktigt dra slutsatsen att det är samma sak som saniclean. Vi vet inte vilka anjoniska tesider de använder (det skulle iofs kunna va dedokylbensensulfonsyra, men det kan vara något annat också). Vi vet inte vad de hemliga ingredienserna i saniclean är (det skulle kunna vara isopropanol, men det skulle kunna vara något annat också).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sanitetsvätska i öl

Inläggav skyking » fredag 2018-09-07 09:49

Mythos83 skrev:Tack för alla svar.

Det står att den innehåller Anjoniska tensider 5-15%, fosforsyra -40%, propan-2-ol.


Står det inte något om vem som är tillverkare? Jag tycker att de borde kunna svara på frågan om huruvida det är finns någon fara med att få med rester i ölet.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster