Sanitetsvätska i öl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Sanitetsvätska i öl

Inläggav Bee » fredag 2018-09-07 10:21

skyking skrev:Är du verkligen helt säker på detta? Vid torkning kan ju endel ämnen förångas vilket innebär att situationen inte är riktigt samma som när man inte torkar.


Nej, men kontexten och försäljaren ger intryck av det. Då det ser ut att vara en starsan klon som inte behöver eftersköljas. Vad är det som skulle ånga bort tensiderna?...eller är det isopropanolen du tänker på? Hur mycket isopropanol kan det vara kvar efter att ha sköljt med en 0.25% lösning av medlet.

För övrig kanske det är till försäljaren man ska vända sig först, om man inte vill ha kvalificerade gissningar och antaganden. Dom borde ha ett säkerhetsdatablad och direkt kunna svara på detta.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sanitetsvätska i öl

Inläggav dagw » fredag 2018-10-19 20:47

skyking skrev:
Starsan innehåller dessutom dodekylbensoensulfonsyra och dessutom minst en hemlig ingrediens. Man har alltså ganska måttliga möjligheter att härleda speciellt mycket av dess egenskaper från det man vet av innehållet - det enda man egentligen har att gå på är tillverkarens skydds-datablad och instruktioner.
.


Tycker du man skall efterskölja med vatten efter StarSan ?
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Sanitetsvätska i öl

Inläggav skyking » lördag 2018-10-20 10:38

Jag rekommenderar (utan garantier) att du ser till att hälla ut det ordentligt. Jag rekommenderar att du i fortsättningen köper starsan eller annan produkt med bättre information.

Jag tycker man gör säkrast i att följa instruktionerna. För sanipro rinse verkar det vara att man skall låta det torka (vilket inte verkar så praktiskt). Har du starsan så behöver du inte sanipro rinse, instruktionerna för starsan är dessutom lite mer praktiska eftersom det bara står att man skall hälla ut lösningen ordentligt. Chansen är rätt stor att den proceduren är tillräcklig för sanipro clean också, men jag tycker inte man skall satsa på en produkt där tillverkaren inte bemödat sig med praktiska instruktioner.

Notera säkerhetsföreskriften. De står väl ifall man råkat svälja sanipro så skall man bara skölja ner det och inte framkalla kräkning. Det står väl inte ens att man skall kontakta sjukvård för ytterligare vård? Utan fullständig innehållsförteckning så skulle det för övrigt vara meningslöst antar jag. Om man inte skall kontakta sjukvården så måste man ju tolka det som att faran är över om man fått ner det i magsäcken vilket i sin tur innebär att faran med att få en mindre mängd i ölet borde vara ganska harmlöst (bortsett från eventuell smak vilket du uteslutit).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sanitetsvätska i öl

Inläggav LoKat » tisdag 2020-01-28 18:39

Visserligen c.a. 1.5 år för sent, men jag stötte på denna tråd under mitt googlande.
Då Star San ej längre verkar tillgängligt har jag också införskaffat Sanipro RINSE.
Det stämmer att det står att man skall låta de behandlade redskapen lufttorka, men detta står ÄVEN på Star San's förpackning att man skall låta det "lufttorka".
Se nedanstående bild hämtad från humle.se https://shop.humle.se/utrustning/rengoring/desinfektion/star-san-236-ml-8-oz:

3992156-origpic-7de78d.jpg
Star San forpackning


Så i min fullkomligt okvalificerade åsikt anser jag att om man tycker Star San kan användas utan att låta redskapen lufttorkas borde även Sanipro RINSE duga för samma behandling.
Vad jag förstått är Sanipro RINSE samt Chemipro SAN samma "recept" som Star San
LoKat
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tisdag 2020-01-28 18:33

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster

cron