Hjälp med vattnet

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Hjälp med vattnet

Inläggav Stefan S » torsdag 2018-08-23 14:08

Som 3 barns pappa räcker inte alltid tiden till, i detta fall är det vattenbehandling jag pratar om. Finns mycket att läsa och mycket lära, och någon helg när tillfälle ges ska jag sätta mig in det, tills det hoppas jag någon vänlig själ orkar tänka lite istället för mig.

Jag brygger i en bulldog, jag vet att min malt ration per liter vatten är för låg. Kör ca 4 kg malt och 20 L vatten (kör bara enstegsmäskning), lakvattnet ca 7-10 L vatten (beroende på vilken kastrull som är ledig i hemmet :-) ).

Jag bor i centrala STHLM och vattenprofilen enligt SHBF ser ut som nedan

Stockholm
Provtagningsplats Blandning Norsborg & Lovös vatten
Ca 25
Na 10.5
Mg 3.9
SO4 39
Cl 13.5
HCO3 59
pH 8.5

Ska köpa lite mätstickor för PH värdet, vad jag hörde så ska man ligga 5,2 - 5,4 i ph.
Jag brygger oftast pale ale eller liknande ales som är ganska välhumlade.
Vilka mineraler/salter ska jag köpa och ungefär hur mycket ska jag använda av dom för en batch enligt ovanstående?
Mäter man ph efter att man tillsatt salter/mineraler och sedan justerar med mjölksyra?
Är inte ute efter perfektion på milligrammet, bara nån hint om vad som enkelt kan förbättra.
Eller är det så att jag bara ska köra på sthlm:s vattnet utan att behandla?
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Hjälp med vattnet

Inläggav skyking » torsdag 2018-08-23 14:21

If it ain't broken - don't fix it.

Om du inte upplever att du har något konkret problem med resultatet så är det bara att köra på med det vattnet du har. Jag gissar att du inte skulle vara den enda som kör utan vattenbehandling...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Hjälp med vattnet

Inläggav Djonk » torsdag 2018-08-23 14:33

Själv nybörjare kör jag med excel-arket från https://sites.google.com/site/brunwater/ och väljer en färdig profil (kanske yellow dry för pale ale?) eller söker på vad andra har kört med för stilen jag brygger. Sen är det bara att knappa in ingredienser och försöka komma så nära som möjligt.

Kalciumsulfat, kalciumkarbonat och mjölksyra tror jag är mest användbart, men kostar inte många kronor att köpa resten också. Skippade pH-stickor för att de inte är så tillförlitliga om jag förstår det rätt, men en https://www.apotea.se/dosspruta-universal-1-st och en våg som klarar av att mäta gram i decimaler behöver man nog.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med vattnet

Inläggav Kenneth » fredag 2018-08-24 13:27

Tänk på att det är mäsken som ska hålla rätt pH.

Brygger själv på Lovö vatten.
Jag behöver sällan justera pH särskilt mycket till ales, använder mest kalciumsulfat för att burtonisera vattnet i mäsken, c:a 5 gram samt 1-2 gram kalciumklorid, på 20 liter
Däremot till stout och porter så behöver man få upp pH annars blir de vresiga och surbrända.
2 gram kalciumkarbonat samt 2-3 gram natriumbikarbonat i mäsken.

Ljusa lageröl mår bra av rejält med kalciumklorid för att bli runda o mjuka i smaken (som en kellerbier eller helles)
Då brukar jag dubbla mängden kalciumklorid.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Hjälp med vattnet

Inläggav Stefan S » fredag 2018-08-24 15:27

Kenneth skrev:Tänk på att det är mäsken som ska hålla rätt pH.

Brygger själv på Lovö vatten.
Jag behöver sällan justera pH särskilt mycket till ales, använder mest kalciumsulfat för att burtonisera vattnet i mäsken, c:a 5 gram samt 1-2 gram kalciumklorid, på 20 liter
Däremot till stout och porter så behöver man få upp pH annars blir de vresiga och surbrända.
2 gram kalciumkarbonat samt 2-3 gram natriumbikarbonat i mäsken.

Ljusa lageröl mår bra av rejält med kalciumklorid för att bli runda o mjuka i smaken (som en kellerbier eller helles)
Då brukar jag dubbla mängden kalciumklorid.



Grymt! Tack för tipsen. Precis vad jag behövde för att komma igång med lite vattenbehandling!
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Hjälp med vattnet

Inläggav Stefan S » fredag 2018-08-24 15:31

Kenneth skrev:Tänk på att det är mäsken som ska hålla rätt pH.

Brygger själv på Lovö vatten.
Jag behöver sällan justera pH särskilt mycket till ales, använder mest kalciumsulfat för att burtonisera vattnet i mäsken, c:a 5 gram samt 1-2 gram kalciumklorid, på 20 liter
Däremot till stout och porter så behöver man få upp pH annars blir de vresiga och surbrända.
2 gram kalciumkarbonat samt 2-3 gram natriumbikarbonat i mäsken.

Ljusa lageröl mår bra av rejält med kalciumklorid för att bli runda o mjuka i smaken (som en kellerbier eller helles)
Då brukar jag dubbla mängden kalciumklorid.


Bara en liten fråga, vilken kalciumklorid kör du med de mängderna? Flingor på 77% el flytande på 33%?
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Hjälp med vattnet

Inläggav Djonk » fredag 2018-08-24 16:23

Observera att det beror mycket på recept också, med bara basmalt och Kenneths tillägg hamnar ditt pH på ~5,6 för ale ~5,5 för ljus lager och kommer upp till ~6 för en enkel stout med 10% rostat korn. Fördelen med en kalkylator är att du kan knappa in receptet och se hur pH-värdet påverkas av vattenjusteringen. Jag behöver oftast använda mjölksyra för att komma ner i rekommenderat pH.

Hade samma förhoppning först om att det skulle finnas en generell genväg, men det är väl att använda de verktyg som finns. I fallet med stouten tror jag det hade varit bättre att inte justera alls och hamna på ~5,5 istället.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med vattnet

Inläggav Rotsac » lördag 2018-09-01 15:18

Kenneth skrev:Tänk på att det är mäsken som ska hålla rätt pH.

Brygger själv på Lovö vatten.
Jag behöver sällan justera pH särskilt mycket till ales, använder mest kalciumsulfat för att burtonisera vattnet i mäsken, c:a 5 gram samt 1-2 gram kalciumklorid, på 20 liter
Däremot till stout och porter så behöver man få upp pH annars blir de vresiga och surbrända.
2 gram kalciumkarbonat samt 2-3 gram natriumbikarbonat i mäsken.

Ljusa lageröl mår bra av rejält med kalciumklorid för att bli runda o mjuka i smaken (som en kellerbier eller helles)
Då brukar jag dubbla mängden kalciumklorid.


Vad tror du om att använda det där pulvret "5.2", som ska "buffra PH", så att det inte blir för lågt, när man använder rostad malt?

Och vid vilken procentuell mängd rostad malt i en 24 Liters mäsk riskerar man att få för lågt PH?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster