Bortglömd lager

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Bortglömd lager

Inläggav Stefan S » måndag 2018-08-13 20:20

Vart kolonist i början av sommaren, hade då satt en lager (saflager w-34/70 tror jag) som jag helt enkelt inte hade tid att ta hand om (prima och flaska).Den här nu vart stående i säkert 10-11 veckor i kylskåpet i 4 grader. Har ej öppnat och kollat/luktat. Är den körd? Nån som haft en lager som jäst (ej omtappad till sekundär) väldigt länge?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Bortglömd lager

Inläggav Bee » måndag 2018-08-13 22:45

Två månaders kallagring borde inte gör något negativt för ölet.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bortglömd lager

Inläggav Stefan S » måndag 2018-08-13 23:01

Bee skrev:Två månaders kallagring borde inte gör något negativt för ölet.
Strålande! Nått jag behöver tänka när jag ska prima? Som rookie tänker jag att all jäst borde ligga på botten i kakan, behöver jag tillsätta lite mer jäst innan primning? Eller ska jag bara köra på med sockerlag som vanligt (brukar köra på 7 ish gram per liter)?

Av nyfikenhet, hur länge rent teoretiskt tror du en lager kan stå i 4 grader?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Bortglömd lager

Inläggav Bee » måndag 2018-08-13 23:16

Stefan S skrev:Strålande! Nått jag behöver tänka när jag ska prima? Som rookie tänker jag att all jäst borde ligga på botten i kakan, behöver jag tillsätta lite mer jäst innan primning? Eller ska jag bara köra på med sockerlag som vanligt (brukar köra på 7 ish gram per liter)?

Av nyfikenhet, hur länge rent teoretiskt tror du en lager kan stå i 4 grader?

Även när ölet ser klart ut så simmar massor med jäst runt i ölet. Om du tappar om när du flaskar, så kan du ta en tesked jäst från kakan och röra ut i flaskningshinken med sockerlösningen, för att vara säker på att få med tillräckligt med jäst. Har du inte bryggt en superstark öl är jästen ok.

Beroende på ölets styrka och storleken på jästkakan så varierar det hur länge den kan stå. Kan tyvärr inte ge en generell tumregel, men två månader är inte lång tid för en lager i 4°C. Det heter ju lager.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bortglömd lager

Inläggav Stefan S » onsdag 2018-08-15 11:04

Bee skrev:Två månaders kallagring borde inte gör något negativt för ölet.


Primade igår, som alltid kom det lite jäst med från botten när jag tappade upp det till nytt kärl för tillsättning av sockerlag så jag hoppade extra jäst från botten. Smakade på ölet, det smakade riktigt riktigt bra. Faktum är att det kan nog bli den cleanaste lagern jag gjort. Får nog "glömma" bort lite lager satser oftare :-)
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 42 gäster