Karbonering på fat

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Karbonering på fat

Inläggav bogani » torsdag 2018-07-19 19:11

Då jag tröttnat på riskmomenten samt tidsåtgången när det gäller kolsyrejäsning på flaska så köpte jag mig ett 9L corneliusfat samt tillbehör och har nu tappat min första öl på detta fat. Det återstår dock en del frågetecken som jag inte riktigt hittar glasklara svar på.

Enligt tabell/temp skulle jag trycksätta denna öl ca 0.9 bar. Då antar jag att den skall stå 5-7 dagar för att uppnå önskad nivå? I takt med att ölen absorberar kolsyran, kommer trycket som visas att sjunka eller kommer det att visa stadigt 0.9 bar? Om det sjunker, ska jag trycka in mer kolsyra så att det åter håller 0,9 bar?(jag har flaskans ventil öppen, återstår att se om det är något läckage)

Nu blev jag givetvis lite sugen på att snabba på processen lite så jag trycket i 3 bar, kopplade bort tuben och rullade fatet på golvet i någon minut. Detta gjorde ca 3 gånger. Nu har det stått trycksatt i några timmar och ivrig som jag jag är testade jag att tappa upp en öl som jag faktiskt tyckte redan erhållit en acceptabel kolsyrenivå.

När man uppnått önskad kolsyrenivå, kan man koppla bort tuben eller måste den vara påkopplad för att driva ut ölet?

Har ni picnic-kranen påkopplad hela tiden eller kopplar ni endast till den när ni ska tappa öl? Det blir ju även ölrester kvar i slangen, är det något som kan orsaka problem?

Säkert mycket dumma frågor, men jag frågar ändå 8)
bogani
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: fredag 2016-04-01 12:46

Re: Karbonering på fat

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2018-07-19 21:41

Välkommen in i fatens underbara värld.

Du har säkert sett att det finns lite olika varianter på att karbonera fat. Ett är set and forget, dvs tryck i lite lagom och låt fatet stå, kolla trycket och fyll på med mer gas när det behövs. Tar lite tid men fungerar utmärkt.
ett annat är som du gjorde, dra i rejält med gas i fatet och skaka vettet ur det, låt stå ett tag och sen kan du tappa öl. Det blir ju lite som när man skakar en ölburk, låter man den bara stå ett tag kommer den inte att skumma. En metod för den otåliga bryggaren, man får upp kolsyremängden snabbt men det är inte så kul om man har större fat.

Men jag ska väl svara på dina frågor istället för att raljera om hur man kan göra.

0,9bar är slutmålet för kolsyrningen, sjunker det under det får du pytsa i mer. I början kan du trycka i betydligt mer, det kommer att sjunka.
När du tryckte i 3bar och rullade så sjönk trycket en hel del i början gissar jag, du exponerar ölen mot kolsyran när du skakar fatet vilket gör att ölen absorberar kolsyran bättre.
Du kan koppla loss gasflaskan mellan gångerna du trycker i gas och när fatet har fått önskat tryck, det är helt upp till dig. Så länge gasfickan inte är för stor kommer inte trycket att sjunka så mycket och det går utmärkt att fylla på med mer gas när så behövs.

Jag har ingen kran kopplad till fatet så där har jag inget svar att ge dig.

Tabellen visar egentligen bara hur mycket gasen utvidgar beroende på vilket temp den håller, ölen tar inte upp mer gas för att den är kall. Det är bara gasen som är mindre eller blir mindre av den kalla ölen vilket i sin tur ger ett lägre tryck.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Karbonering på fat

Inläggav skyking » fredag 2018-07-20 07:41

bogani skrev:Enligt tabell/temp skulle jag trycksätta denna öl ca 0.9 bar. Då antar jag att den skall stå 5-7 dagar för att uppnå önskad nivå? I takt med att ölen absorberar kolsyran, kommer trycket som visas att sjunka eller kommer det att visa stadigt 0.9 bar? Om det sjunker, ska jag trycka in mer kolsyra så att det åter håller 0,9 bar?(jag har flaskans ventil öppen, återstår att se om det är något läckage)


Eftersom du har gasen kopplad så löser det sig av sig själv. Behövs inte göras mer än att vänta.

bogani skrev:Nu blev jag givetvis lite sugen på att snabba på processen lite så jag trycket i 3 bar, kopplade bort tuben och rullade fatet på golvet i någon minut. Detta gjorde ca 3 gånger. Nu har det stått trycksatt i några timmar och ivrig som jag jag är testade jag att tappa upp en öl som jag faktiskt tyckte redan erhållit en acceptabel kolsyrenivå.

När man uppnått önskad kolsyrenivå, kan man koppla bort tuben eller måste den vara påkopplad för att driva ut ölet?


Du måste ha tuben påkopplad för att behålla trycket när du serverar - antingen kontinuerligt eller att du kopplar på den då och då för att återställa trycket. Mot slutet av fatet så blir inte behovet så drastiskt - sista sessionen kanske (ie om det inte går för många liter på en session) du kan servera resten av fatet utan att ha CO2 påkopplad.

bogani skrev:Har ni picnic-kranen påkopplad hela tiden eller kopplar ni endast till den när ni ska tappa öl? Det blir ju även ölrester kvar i slangen, är det något som kan orsaka problem?


Jag har iofs inte picnic-kran, men jag har kranar och slangar kontinuerligt påkopplade. Har du bra rulljans på ölet behöver det inte bli problem, men det skadar ju iofs inte att koppla loss den och skölja igenom den mellan sessionerna. Var bara observant så att fatet inte läcker i ventilen då.

Det skadar inte med lite kunskaper i hur det hela funkar så här kommer en liten snabbkurs i fysik och förklaringar:

1) Regulatorn funkar som en tryckberoende ventil. När trycket på lågtrycksidan är lägre än det inställda trycket kommer regulatorn öppna och släppa på mer gas, iaf så länge du har fullt tryck på CO2.
2) Trycket på högtrycksidan är normalt (så länge det är flytande CO2 kvar i tuben) sett det så kallade ångtrycket. Det trycket faller alltså inte förrän tuben är i stort sett slut - du kör faktiskt på ångorna då.
3) Kolsyrenivåerna är uttryckta i v/v vilket betyder att man mäter CO2-mängden i volym vid normalt tryck och temperatur (atmosfärstryck och rumstemp)
4) Trycket i tabellen är så kallat jämviktstryck - CO2 kommer lösas upp eller gå ur ölen beroende på ifall trycket är högre eller lägre än tabellvärdet för aktuell CO2-nivå och temperatur (hos ölent).
5) Hur snabbt det går att lösa upp CO2 eller för CO2 att avgå beror på kontaktytan mellan öl och gas.
6) Trycket som anges är relativt tryck dvs anges i förhållande till normalt atmosfärstryck, dvs 0.9 bar är egentligen 1.9 bar (eftersom 1.0 bar är normalt atmosfärstryck), det sistnämnda kallas absolut tryck.
7) Mängden CO2 i gasfas är proportionell mot volym och absolut tryck (dvs om du har 1L gasficka och 0.9 bar så motsvarar det 1.9L CO2 vid normalt tryck). Det är också proportionellt mot absolut temperatur, men det har inte så stor betydelse.

Så om du kopplar på gasen på önskat tryck och sen kopplar från den kommer CO2 att börja lösas upp i ölet, men allt eftersom det löses upp kommer det bli motsvarande mindre i gasfickan och trycket sjunker. Om du istället hade haft gasen påkopplad så hade regulatorn pytsat på mer CO2 allteftersom för att hålla trycket uppe. Efter ett tag uppnås jämvikt och ingen mer CO2 löses upp längre - har du då ingen läcka kommer det betyda att det inte går åt någon CO2.

När du sedan tappar upp ölen: om du inte har någon CO2 påkopplad är det som kommer hända att gasfickan blir större i samma omfattning som du tappar upp öl, detta kommer innebära att trycket där sjunker. Så skulle du tappat upp t.ex. 0.9L så kommer gasfickan vara 1.9L och därför kommer absoluta trycket sjunkit till 1.0bar (dvs atmosfärstryck) vilket betyder att du inte kan trycka ut mer omedelbart utan tuben (man skulle iofs vara i läget där CO2-nivån är högre än jämviktsläget och CO2 skulle lämna ölet och återställa endel av trycket). Har man gasen påkopplad kommer regulatorn pytsa på mer CO2 för att hålla trycket uppe och du kan servera öl efter öl tills fatet är tomt. Man kan alltså servera ölet utan att ha gasen påkopplad, men trycket kommer då att falla och man bör återställa det - trycket faller snabbare när man har liten gasficka.

Det som händer när man skakar ölen är att man ökar kontaktytan mellan gas och öl, denna ökning av kontaktytan kvarstår ett tag. Är trycket i gasfickan högre än jämvikt så bidrar detta till att lösa upp CO2 extra snabbt. Tar du din skakade ölburk och öppnar så skapar du en situation som gör att trycket är lägre än jämvikt och CO2 lämnar snabbare än annars.

Pilsnerkokaren skrev:Så länge gasfickan inte är för stor kommer inte trycket att sjunka så mycket och det går utmärkt att fylla på med mer gas när så behövs.


Detta är nog inte riktigt sant, se min förklaring ovan.

Pilsnerkokaren skrev:Tabellen visar egentligen bara hur mycket gasen utvidgar beroende på vilket temp den håller, ölen tar inte upp mer gas för att den är kall. Det är bara gasen som är mindre eller blir mindre av den kalla ölen vilket i sin tur ger ett lägre tryck.


Ej heller detta är nog riktigt sant, kan ju iofs vara en tolkningsfråga. Lösligheten är högre vid lägre temperatur helt enkelt.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Karbonering på fat

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2018-07-20 10:16

Jo du har rätt vad det gäller gasfickan, vill man servera ett helt fat behövs det mer gas, mitt svar var mer åt att servera ett glas då och då.

Vad skulle det vara som gör att lösligheten är högre vid lägre temperatur?
Vid lägre temp kan man ha lägre tryck på gasen men går det fortare? vilket det borde göra om lösligheten var högre.
Jag karbonerar vid 2° men det går inte fortare för det, jag kan bara ha lägre tryck.

Tabellen visar bara vilket gastryck jämvikttrycket har vid viss temp.
Högre temp = högre tryck = större volym okomprimerad gas.
Lägre temp = lägre tryck = mindre volym okomprimerad gas.

För att visa vad jag menar kan man hälla 1dl varmt vatten i en 1,5liters PETflaska, skruva på korken och skaka flaskan, den kommer att bli hård av trycket som kommer av att luften i flaskan blivit uppvärmd av vattnet. Gas har större utvidgningskoefficient än vätska.

Men detta är bara min lilla tes, du vet kanske varför kall öl har andra egenskapen än rumstempererad.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Karbonering på fat

Inläggav skyking » fredag 2018-07-20 12:35

Pilsnerkokaren skrev:Jo du har rätt vad det gäller gasfickan, vill man servera ett helt fat behövs det mer gas, mitt svar var mer åt att servera ett glas då och då.

Vad skulle det vara som gör att lösligheten är högre vid lägre temperatur?
Vid lägre temp kan man ha lägre tryck på gasen men går det fortare? vilket det borde göra om lösligheten var högre.
Jag karbonerar vid 2° men det går inte fortare för det, jag kan bara ha lägre tryck.

Tabellen visar bara vilket gastryck jämvikttrycket har vid viss temp.
Högre temp = högre tryck = större volym okomprimerad gas.
Lägre temp = lägre tryck = mindre volym okomprimerad gas.

För att visa vad jag menar kan man hälla 1dl varmt vatten i en 1,5liters PETflaska, skruva på korken och skaka flaskan, den kommer att bli hård av trycket som kommer av att luften i flaskan blivit uppvärmd av vattnet. Gas har större utvidgningskoefficient än vätska.

Men detta är bara min lilla tes, du vet kanske varför kall öl har andra egenskapen än rumstempererad.


Kanske lite missförstånd vad gäller löslighet. Löslighet anger i vilken utsträckning som man kan lösa upp något och inte om hur snabbt det går att lösa upp - så tabellerna är alltså tabeller som anger lösligheten.

Det som är problematiskt med ditt resonemang med PET-flaskan är att temperaturens inverkan på en gas inte är i närheten av det vi ser. Tar du t.ex. CO2 vid rumstemperatur och 1.4 bar och sänker till 0-gradigt så betyder det bara en tryckminskning till 1.2 bar, men tittar man i tabellen för 2.2 v/v så sjunker trycket ända ner till 0.2 bar.

Exakt vad det är som gör att lösligheten påverkas har jag inte koll på. Det rör sig alltså inte om Gay-Lussac's lag - man ser ju att den bara skulle kunna förklara en liten del av fenomenet ändå.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Karbonering på fat

Inläggav bogani » fredag 2018-07-20 17:25

Tack för alla svar!

Om jag förvarar ölen vid en konstant temp och vill ha en specifik mängd kolsyra så ska jag enligt tabell alltid ha 0.9 bars tryck i fatet. Har jag förstått det hela rätt då? Har jag tuben påkopplad konstant med 0.9 bars tryck behöver jag aldrig någonsin fundera över något då det sköter sig automatiskt(såvida det inte läcker eller tuben tar slut givetvis).

Säg att jag karbonerat fatet en vecka, uppnått jämnvikt och är nöjd med kolsyran, sedan kopplar jag bort kolsyretuben och låter fatet stå orört i 3-4 veckor. När jag då kopplar på tuben igen borde jag fortfarande läsa av 0.9 bar i fatet antar jag. Det finns således ingen anledning att ha kolsyran påkopplad om man inte aktivt tappar öl ur det?

Det leder till nästa fråga, nämligen serveringstryck. Någon skrev 0.2-0.3 bar. Här blir jag lite förvirrad då det enda jag kan avläsa är de 0.9 bar jag har i fatet för rätt mängd kolsyra? Inte ska jag låta trycket i fatet falla till 0.2 bar?
bogani
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: fredag 2016-04-01 12:46

Re: Karbonering på fat

Inläggav skyking » fredag 2018-07-20 18:55

bogani skrev:Säg att jag karbonerat fatet en vecka, uppnått jämnvikt och är nöjd med kolsyran, sedan kopplar jag bort kolsyretuben och låter fatet stå orört i 3-4 veckor. När jag då kopplar på tuben igen borde jag fortfarande läsa av 0.9 bar i fatet antar jag. Det finns således ingen anledning att ha kolsyran påkopplad om man inte aktivt tappar öl ur det?


Ja, om det inte läcker det vill säga. Läckor i slang eller regulator kan vara ett skäl till varför man inte vill låta gasen stå kopplad.

Det leder till nästa fråga, nämligen serveringstryck. Någon skrev 0.2-0.3 bar. Här blir jag lite förvirrad då det enda jag kan avläsa är de 0.9 bar jag har i fatet för rätt mängd kolsyra? Inte ska jag låta trycket i fatet falla till 0.2 bar?


Serveringstryck är när man pyser av kolsyretryck före servering. Detta gör man ifall man har för tjock och kort slang mellan fat och kran för att slippa att ölen bara sprutar ner i glaset och bara blir skum. Efteråt så återställer man trycket. Denna metod innebär att man slösar med kolsyran eftersom man måste trycka på ny kolsyra i gasfickan efter varje session. Det normala (och i mitt tycke smidigast) är väl att man skaffar så kallat sytrådskit, dvs man har en lång smal slang istället som gör att trycket faller i slangen på väg till kranen (och ölen rinner ur kranen i lagom takt) - då behåller man samma tryck i fatet.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Karbonering på fat

Inläggav bogani » tisdag 2018-07-31 12:38

Kolsyresättningen gick finfint!

Jag gjorde en Amerikansk Blonde med strax över 20 IBU, dock tycker jag ändå att jag har fått en felsmak. Det framkommer en relativt otrevlig beska i slutet som inte känns som att den borde vara där.

När jag kokat min vört så silar jag av humleresterna genom en sil genom att hälla vörten fram och tillbaka med hjälp av två kastruller och det plaskar ju en hel del. Dock trodde jag inte att syresättning av vörten är en risk förrän man haft i jästen och det har börjat jäsa?
bogani
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: fredag 2016-04-01 12:46

Re: Karbonering på fat

Inläggav Djonk » tisdag 2018-07-31 13:44

Nej, det är nog bara bra att du får i en del syre innan du har i jästen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster