Förkultur i plasthink?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Förkultur i plasthink?

Inläggav pewe_88 » söndag 2018-04-29 21:07

Jag skulle göra min första förkultur, tänkte använda en 5 liters glasflaska men ett missöde gjorda att den nu är i glasåtervinningen. Jag avvände istället en tioliters plasthink som jag tidigare bryggt i.
Frågan är om detta var dumt? varför bör det vara e-kolv? är det infektionsrisken man är rädd för?
pewe_88
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2017-08-14 21:54

Re: Förkultur i plasthink?

Inläggav ekstedt » söndag 2018-04-29 22:28

Det "bör" inte vara en e-kolv, det går bra med vilket kärl som helst som
1. är lagom stort
2. går att rengöra och desinficera ordentligt
En tiolitershink är möjligen tveksam p.g.a. 1.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Förkultur i plasthink?

Inläggav skyking » måndag 2018-04-30 09:51

Det behöver inte böra vara e-kolv. Det enda skälet till att böra använda e-kolv som jag kommer på är ifall man skall bereda vörten i kärlet - e-kolven har ju fördelen att den tål värmen, man kan koka vörten i E-kolven. För detta funkar iofs vilket labb-kärl som helst, men på E-kolven kan man sätta propp och jäslås på också.

I övrigt om man använder magnetomrörare kan man använda valfritt kärl som har (någorlunda) platt botten vilket iofs E-kolv har, men det finns andra möjligheter.

Annars så är det som ekstedt nämner att det skall gå att rengöra och desinficera ordentligt. Att vara lagom stort är mer en fråga om en praktikalitet - det går troligen att använda en onödigt stort kärl, men det blir onödigt otympligt då...

Har du bryggt i det innan så bör det duga, hur otympligt det är lär du märka kanske...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Förkultur i plasthink?

Inläggav MCMLXXXII » måndag 2018-04-30 11:03

Efter att ha sprängt en e-kolv på spisen (vetefaen vad jag gjorde för fel...) fick jag snabbt hitta en annan lösning. I mitt fall blev det en plastbunke (sådan man brukar ha till smet av olika slag) på kanske 3-4 liter. Det fungerade bra och den Altbier som jästen användes till blev väldigt lyckad. Jag var extra noggrann med rengöringen, men vet inte om det nödvändigtvis var motiverat. Men, "hellre säker än besviken" som det heter på engelska.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Förkultur i plasthink?

Inläggav ekstedt » måndag 2018-04-30 11:11

MCMLXXXII skrev:Efter att ha sprängt en e-kolv på spisen (vetefaen vad jag gjorde för fel...)


Jag har också spräckt en E-kolv, och felet jag gjorde var att ställa ett kallt kärl på en redan het platta. E-kolven tål inte höga temperaturgradienter "uppåt" tydligen. Däremot är det inga problem att ställa en het E-kolv i ett iskallt vattenbad.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Förkultur i plasthink?

Inläggav pewe_88 » måndag 2018-04-30 11:14

Okej, tack för svaren! Jag har redan märkt att det är lite otympligt med en tioliters hink men som nödlösning är det alltså helt OK.
pewe_88
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2017-08-14 21:54

Re: Förkultur i plasthink?

Inläggav Morgan » torsdag 2018-05-03 07:19

Fördelen med förkultur i plasthink är ju att sen kan du jäsa hela satsen i samma hink. Bara häll den kylda vörten direkt ner på förkulturen. Om du häller bort överflödigt förkultursöl innan är upp till dig.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

cron