Lager, olika smaker i samma batch

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Lager, olika smaker i samma batch

Inläggav Rickyb » måndag 2018-04-23 10:05

Hej,
Gjorde nyligen min första batch lager, typ tjeckisk pilsner med Saaz-humle. För att vara säker på att kolsyrejäsningen skulle komma igång flyttade jag flaskorna under en kortare tid till lite varmare temperatur för att sedan lagras kallare. Helt godkänt resultat, normal lager. Dock glömde jag fyra flaskor som inte "värmdes upp" utan blev stående kallt hela tiden. Hittade dessa igår och provade dem och smaken var helt annorlunda. Väldigt tydlig smak av vad jag skulle kalla blommigt, jordgubb som var extremt tilltalande. Är det någon som kan ge mig en förklaring om vad som kan ha hänt och varför skillnaden var så påtaglig?
Rickyb
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 2018-02-12 23:50

Re: Lager, olika smaker i samma batch

Inläggav Bee » måndag 2018-04-23 12:41

Blommigt och jordgubb är inte de smaker jag skulle förknippa med kallagring. Blommigt skulle kunna vara från humlen, jordgubbe är snarare en ester och skulle vara pga varmjäsning. Men eftersom det är en lager antar jag att det jäst kallt.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Lager, olika smaker i samma batch

Inläggav Djonk » måndag 2018-04-23 14:03

Har sett två humlesorter som beskrivs smaka jordgubb - Belma och Huell Melon. Har använt den sistnämnda två gånger utan att känna av någon jordgubbssmak visserligen :wink: men det kanske var mitt fel..
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Lager, olika smaker i samma batch

Inläggav Rickyb » måndag 2018-04-23 21:19

Lite otydligt av mig, jordgubb var väl kanske inte helt rätt men blommigt, bärigt svårdefinerbart nånting. Endast Saaz som humle och kallt, 2-9 grader hela vägen. Får se om jag kan återskapa det, har en ny batch på gång. Då får det stå kallt hela tiden för det var jävligt gott.
Rickyb
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: måndag 2018-02-12 23:50


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

cron