Förkulturen OK?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Förkulturen OK?

Inläggav Frithiof » måndag 2018-02-12 10:04

Skulle göra min första förkultur i lördags, men kom på att jag inte hade någon maltextrakt. Fick därför helt enkelt nalla lite av malten och göra en vört (1 liter). Men mäskningen gick åt skogen, och jag tappade under en lång stund (kanske 40 minuter) temperaturen ner till typ 50 grader. Jag kompenserade med att få upp temperaturen till runt 67 grader och la till en extra halvtimme vid den tempen. OG blev ca 1.040.

Nu till frågan: funkar den förkultur jag har gjort på detta? Den har stått i ca 36 timmar nu i 20 grader och har visserligen bubblat (typ som kolsyra) lite och bildat lite skum. Men något jätteskum har det inte blivit, och nu tycker jag den ser ut att ha stannat av.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Förkulturen OK?

Inläggav martinb » måndag 2018-02-12 11:32

Det ska nog bli bra det där. Har själv behövt göra en minimäsk för att få en propageringsvört när jag glömt maltextrakt och det blev som vilket förkultur som helst, till och med nästan bättre!
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Förkulturen OK?

Inläggav Frithiof » måndag 2018-02-12 11:37

Tack för svar! Jag provar helt enkelt. Drar det inte igång på ett par dagar får jag väl helt enkelt pitcha i en annan jäst.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 66 gäster