Enkla åtgärder mot oxidering ?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav ekstedt » torsdag 2018-01-25 09:41

Saint skrev:Nåå Ekstedt! Det var du som sa i nämnda forumtrådar att du upplevde det som att över 10g/l ökar risken för oxidation ordentligt. Sedan dess har jag förhållit mig till det med lyckade resultat.


Tvivlar på att jag givit en så specifik gräns. Att välhumlade öl är extra känsliga är ju helt okontroversiellt. Men lösningen är inte att begränsa humlen till 10 g/l och skippa torrhumlingen. Då kan man lika gärna låta bli, d.v.s. punkt 5.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav SnALE » torsdag 2018-01-25 11:00

Jag gör som många andra här och fyller flaskorna med koldioxid. Har tidigare gjort det med en sodastream, men använder nu lite annan utrustning. flaskorna fyller jag därefter från botten med en flaskfyllare för typ 40 spänn.

Koldioxid är ju nästan dubbelt så tungt som luft. Om man fyller ett kärl med koldioxid kan man ju hälla den över ett ljus som därmed slocknar.
Fyller man flaskan från botten bör ölen därmed inte träffa något syre. När ölen stiger kommer gasen lämna flaskan. Eftersom luften ligger ovanpå koldioxiden kommer den lämna först. När flaskan är full borde det lilla utrymme som är kvar i flaskan bestå av koldixid.

Gör på samma sätt om jag byter kärl mellan primär och sekundär.
Användarvisningsbild
SnALE
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2017-09-09 16:35

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav Bobby » fredag 2018-01-26 10:39

Jag började flaska direkt från jäshink och tillsätta priman med spruta enligt:
viewtopic.php?f=5&t=14707

I mitt fall blev det för många moment att blåsa ur alla flaskor med co2 också.

Att strunta i välhumlade öl som nån var inne på är verkligen inte aktuellt. :)

MEN om du vill ha svar på din fråga så är det rätt enkelt - Köp valfri billig sodastream kopia, ta bort den medföljande flaskan, och starsana munstycket.

Sen tar du varje flaska och blåser ur den med sodastreamkopian utan att bygga om den som vissa gör. Det funkar utmärkt om man bara ska blåsa ur flaskor. Om du alltid kör samma typ av flaskor så kan du även montera fast en distans så att du kan ställa flaskan under munstycket med lagom avstånd. Man kan även med fördel skruva fast "maskinen" om man har en yta i bryggeriet.

Min poäng är att det är billigare och bättre att använda hela sodastream maskinen än att köra nåt hemmabygge med slangar och adaptrar.

Är det inte så att syret i head-spacet till viss del konsumeras av jäsningen i flaskan.
Jag tror att det är viktigare att inte lämna för stort head-space - rätta mig om jag har fel Ekstedt.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav J Andersson » fredag 2018-01-26 11:27

Jag har också tyckt att det verkar för meckigt att blåsa ur flaskor med koldioxid och har istället försökt lämna minimalt med head-space. Jag tycker mig ha sett en rätt tydlig förbättring i hållbarhet från det, men har inte gjort direkta jämförelser så det skulle kunna bero på andra faktorer också. Teoretiskt tycker jag att det borde vara en av de största källorna till syre om man inte plaskar väldigt mycket vid tappningen.

Sen har jag dock också gått mot att brygga mindre välhumlade stilar. Med tanke på hur bolaget och krogarna översvämmas av IPA i alla dess former så ser jag inte så stor mening med att brygga dylika öl hemma när det oftast inte blir lika bra som kommersiella exemplar ändå.
Användarvisningsbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 59
Blev medlem: söndag 2014-08-03 01:20
Ort: Uppsala

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav ecmik » fredag 2018-01-26 11:27

Bobby skrev:Jag började flaska direkt från jäshink och tillsätta priman med spruta enligt:
viewtopic.php?f=5&t=14707


Nyfiken på hur du tyckte kolsyrevolymen blev?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav st1 » fredag 2018-01-26 12:32

J Andersson skrev:Sen har jag dock också gått mot att brygga mindre välhumlade stilar. Med tanke på hur bolaget och krogarna översvämmas av IPA i alla dess former så ser jag inte så stor mening med att brygga dylika öl hemma när det oftast inte blir lika bra som kommersiella exemplar ändå.


Men anledningen till att hembryggda ipa ofta är sämre än (bra) kommersiella dito går ju i nio fall av tio att härleda till brister i processen, i synnerhet vad det gäller exponering för syre.

Jag kämpade i flera år med att brygga bra ipa – testade att blåsa ur flaskor med SodaStream, syreabsorberande kapsyler, purga headspace i flaskor, you name it – men lyckades i bästa fall åstadkomma något som smakade som en tre månader gammal riktigt bra kommersiell ipa. Sen skaffade jag fat, och efter det är mina humliga öl minst lika bra eller bättre än de bästa som finns på systembolaget. Det gick över en natt. Nu är det istället tvärt om – jag undviker att köpa ipa från Systembolaget eftersom jag oftast blir besviken.

Jag ställer mig helt enkelt skeptisk till att det över huvud taget går att brygga riktigt bra ipa som hembyrggare utan slutna syrefria (syrefattiga) system.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav J Andersson » fredag 2018-01-26 12:47

st1 skrev:
Men anledningen till att hembryggda ipa ofta är sämre än (bra) kommersiella dito går ju i nio fall av tio att härleda till brister i processen, i synnerhet vad det gäller exponering för syre.

Jag kämpade i flera år med att brygga bra ipa – testade att blåsa ur flaskor med SodaStream, syreabsorberande kapsyler, purga headspace i flaskor, you name it – men lyckades i bästa fall åstadkomma något som smakade som en tre månader gammal riktigt bra kommersiell ipa. Sen skaffade jag fat, och efter det är mina humliga öl minst lika bra eller bättre än de bästa som finns på systembolaget. Det gick över en natt. Nu är det istället tvärt om – jag undviker att köpa ipa från Systembolaget eftersom jag oftast blir besviken.

Jag ställer mig helt enkelt skeptisk till att det över huvud taget går att brygga riktigt bra ipa som hembyrggare utan slutna syrefria (syrefattiga) system.


Det framgick inte så tydligt kanske, men jag hänvisade givetvis till flaskjästa välhumlade öl. Med slutna överföringar till fat går det ju uppenbarligen att brygga lika bra öl som det som görs kommersiellt. Har druckit hur bra på IPA som helst på SM t ex.

Men om man som mig inte vill skaffa fatanläggning så tycker iaf jag att det är bättre spenderade pengar att brygga andra öltyper.
Användarvisningsbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 59
Blev medlem: söndag 2014-08-03 01:20
Ort: Uppsala

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav ekstedt » fredag 2018-01-26 13:24

st1 skrev:Jag ställer mig helt enkelt skeptisk till att det över huvud taget går att brygga riktigt bra ipa som hembyrggare utan slutna syrefria (syrefattiga) system.


SM-vinnaren 2010 och 2014 är två bra exempel på att det går alldeles utmärkt. Finns många fler.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav st1 » fredag 2018-01-26 14:10

ekstedt skrev:SM-vinnaren 2010 och 2014 är två bra exempel på att det går alldeles utmärkt. Finns många fler.


Då ser jag fram emot att bli motbevisad.
Senast redigerad av st1 fredag 2018-01-26 14:12, redigerad totalt 1 gång.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav st1 » fredag 2018-01-26 14:12

J Andersson skrev:Det framgick inte så tydligt kanske, men jag hänvisade givetvis till flaskjästa välhumlade öl. Med slutna överföringar till fat går det ju uppenbarligen att brygga lika bra öl som det som görs kommersiellt. Har druckit hur bra på IPA som helst på SM t ex.

Men om man som mig inte vill skaffa fatanläggning så tycker iaf jag att det är bättre spenderade pengar att brygga andra öltyper.


Håller med dig till 100 %.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav ekstedt » fredag 2018-01-26 16:00

st1 skrev:Då ser jag fram emot att bli motbevisad.


Vad är det du tänker dig för motbevis, och av vad? Det två exemplen jag gav bevisar ju att det går brygga riktigt bra ipa utan slutna syrefria/syrefattiga system. Såvida du inte totalt underkänner creman av svenska SM-domare och tänker dig att ölen de facto var oxiderade.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav skyking » fredag 2018-01-26 16:04

ekstedt skrev:Vad är det du tänker dig för motbevis, och av vad? Det två exemplen jag gav bevisar ju att det går brygga riktigt bra ipa utan slutna syrefria/syrefattiga system. Såvida du inte totalt underkänner creman av svenska SM-domare och tänker dig att ölen de facto var oxiderade.


Eller så ser han fram emot att få smaka goda IPO'r på SM. Det är ju trevligare att dricka en god IPA än att läsa om en god IPA, tycker jag iaf...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav st1 » fredag 2018-01-26 18:17

ekstedt skrev:Vad är det du tänker dig för motbevis, och av vad? Det två exemplen jag gav bevisar ju att det går brygga riktigt bra ipa utan slutna syrefria/syrefattiga system. Såvida du inte totalt underkänner creman av svenska SM-domare och tänker dig att ölen de facto var oxiderade.


Jag har själv inte smakat någon riktigt bra hembryggd, flaskjäst ipa. När jag gör det anser jag mig motbevisad. Det är så klart svårt att föreställa sig att "creman av svenska SM-domare" skulle ha fel här, men jag tror det när jag ser (smakar) det.

Jag har aldrig påstått att det är omöjligt, men så länge det bästa "beviset" om motsatsen är en snubbe på ett forum som refererar till öl som ställde upp i SM för 4 respektive 8 år sedan, väljer jag att förhålla mig fortsatt skeptisk.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav ekstedt » lördag 2018-01-27 00:51

st1 skrev:Jag har själv inte smakat någon riktigt bra hembryggd, flaskjäst ipa. När jag gör det anser jag mig motbevisad. Det är så klart svårt att föreställa sig att "creman av svenska SM-domare" skulle ha fel här, men jag tror det när jag ser (smakar) det.

Jag har aldrig påstått att det är omöjligt, men så länge det bästa "beviset" om motsatsen är en snubbe på ett forum som refererar till öl som ställde upp i SM för 4 respektive 8 år sedan, väljer jag att förhålla mig fortsatt skeptisk.


Snubbar på forum ska man inte lita rakt av på, det är en utmärkt maxim. Men det behöver du inte i detta fallet. Vilka som vann SM 2010 & 2014 är ju allmänt känt. Och att dessa (Rick, Magnus & Thomas) inte använder sig av några speciella antioxideringsåtgärder är också väl känt av de många hembryggare som har bryggt ihop med dem genom åren (bland annat undertecknad). Om du verkligen tvivlar på detta kan jag nog få hit Rick i egen hög person att bekräfta detta, han hänger ju här emellanåt.

Men visst, seeing is believing som Tomas tvivlaren sa.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Enkla åtgärder mot oxidering ?

Inläggav Alex_08 » lördag 2018-01-27 02:07

SnALE skrev:Jag gör som många andra här och fyller flaskorna med koldioxid. Har tidigare gjort det med en sodastream, men använder nu lite annan utrustning. flaskorna fyller jag därefter från botten med en flaskfyllare för typ 40 spänn.

Koldioxid är ju nästan dubbelt så tungt som luft. Om man fyller ett kärl med koldioxid kan man ju hälla den över ett ljus som därmed slocknar.
Fyller man flaskan från botten bör ölen därmed inte träffa något syre. När ölen stiger kommer gasen lämna flaskan. Eftersom luften ligger ovanpå koldioxiden kommer den lämna först. När flaskan är full borde det lilla utrymme som är kvar i flaskan bestå av koldixid.

Gör på samma sätt om jag byter kärl mellan primär och sekundär.


Jag blåser mina flaskor med co2 också, använder en vanlig flaskfyllare med fjädrande tapp i botten. Jag fyller upp med öl, sen drar jag ut flaskfyllaren ur flaskan, detta får ju såklart vätskenivån i flaskan att minska, eftersom fyllarens volym tas bort. När då vätskevolymen minskar den centimetern eller vad det kan vara, så kommer ju utrymmet som blir fyllas med vanlig luft. Så det utrymme som är kvar i detta stadie innehåller ju säkert lika mycket luft som om du hade struntat i att co2 blasta flaskan innan? Jag blåser fortfarande flaskorna med motivationen att jag iallafall minimerar kontakten med syre medans jag fyller. Men utrymmet mellan vätska och kapsyl den luft som finns i närheten som "sugs" in när jag tar ut flaskfyllaren. Och eftersom co2 är tyngre, kommer ju den åka ner på sidorna av flaskan allt eftersom man fyller. Det är iallafall min tankegång =)
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

FöregåendeNästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster