Frågor ang. extrakt + Citrus i ölen

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Frågor ang. extrakt + Citrus i ölen

Inläggav Jonn » tisdag 2018-01-23 04:02

Jag har bryggt endel öl för några år sedan, slutade sedan varpå jag satte fart för några månader sen igen. Dock denna gång en "mjukstart" med 25kg (Pale ale) spraymalt/extrakt. Det ska tilläggas att jag är väldigt ringrostig...

Nu har jag bryggt några IPA/APA och det smakar OK. Inte som en köpt, professionellt bryggd öl - men det har jag inget mål om att uppnå. Tidigare i livet använde jag stora mängder is för att kyla vörten. Nu har jag istället utnyttjat kylan på balkongen i Norge. Det tar 2-4 timmar att komma ner till ca 20 grader och är vad jag förstår det som inte helt optimalt men minst sagt kostnadseffektivt - vilket är viktigt för mig. Nä, jag kommer inte köpa en kylspiral i nuläget... ;) :P

Under tiden har några frågor uppenbarat sig som jag har svårt att få ett definitivt svar på.

1. Vilken temperatur ska koket ligga på när jag brygger med extrakt, har legat på 67-70 grader. Är detta korrekt?
2. När ska jag ta ur humlen (i mitt fall pellets i påsar) efter koket? Undrar främst när jag har en aromhumle som ska i vid 0 min.
3. Är där någon fördel med att ta i allt humle i större mängd mot slutet (tex från 20 min) eller är de bättre att dela upp givorna under 60 min. Förstår självfallet att om jag lägger i stora mängder humle mot slutet får jag ut mer arom. Några andra fördelar?
4. Tänkte tillsätta svartpeppar eller zest av tex citron, grape, apelsin eller (i säsong) bergamot. Har sett olika tillvägagångssätt, är de rekommenderat att ta i dessa smaksättare tex 5min före kokets slut eller i några timmar innan ölen ska upp på flaska?


Jag är tacksam för svar! :)
Jonn
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 2014-01-08 16:12
Ort: Oslo

Re: Frågor ang. extrakt + Citrus i ölen

Inläggav skyking » tisdag 2018-01-23 08:15

1) Vört kokar normalt runt 100C. Du skall inte bry dig om temperaturen när du kokar eftersom det är en ganska otillförlitlig indikator på hur pass det kokar.

2) Jag brukar låta humlet sjunka till botten och låta dem vara kvar i kokkärlet när jag för över ölen till jäskärlet. Jag kör förvisso PVV så det rör sig inte om så lång tid, men jag använde samma taktik när jag kylde i badkar också. Har du längre kyltid så kommer antagligen humlen ge mer bidrag till smak och arom, men det löser sig nog när du finjusterar recepten.

3) Rent tekniskt får du ut mer arom ur humlen om du lägger i den tidigare. Problemet är att den aromen försvinner ut i brygglokalen. Nackdelen med sena givor är att man behöver mer humle för att få ut aromerna (att väga mot tidiga givor där aromerna går upp i rök).

4) Det finns många tekniker där. Det viktiga är att om du tillsätter det någon gång efter vörtkylningen bör du säkerställa att de är saniterade. Att låta det dra i bara några timmar innan flaskning är jag tveksam ifall det ger riktig effekt, man skall nog räkna med flera dagar innan upptappning.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Frågor ang. extrakt + Citrus i ölen

Inläggav Jonn » torsdag 2018-02-08 13:08

Tackar så mycket!

/Jonn
Jonn
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 2014-01-08 16:12
Ort: Oslo


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 60 gäster