Mörk, unken APA

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Mörk, unken APA

Inläggav Djonk » tisdag 2018-02-20 18:36

Trevligt med svar :D ja, i första flaskan fanns det antagligen sockerlag kvar, så långt är jag med. Med fruktigheten tänker jag på något annat än sockersötma och maltighet, t.ex. en ton a lychee. Estrar antar jag? Ganska gott egentligen, men skulle inte kalla det neutralt - så jag utgår från att det är jag som gör något tokigt :wink:

Färgen ändrades inte märkvärt på 18 dagar, får se när jag öppnar sista flaskan hur det ser ut med den. Nu gick det ju så snabbt att kolsyrejäsningen inte ens var färdig innan humlearomen var puts väck, men tji den som ger sig - till nästa gång ska jag försöka ha i lite mer humle, kanske torrhumla och fylla flaskorna med kolsyra.

Minimalt med grönt skymtades i bottensatsen, långt ifrån mycket. Massor att lära sig däremot, men spännande är det ju. En teori jag fick var att tillsatsen av extra jäst för flaskjäsningen kunde ha påverkat smaken, även om det var pyttelite kanske det var en del i relation till resten av jästen i suspension..
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Mörk, unken APA

Inläggav Djonk » måndag 2018-02-26 11:49

Såå, nu när sista flaskorna är slut från bägge satser tänkte jag tillägga att den första, infekterade satsen ändrats dramatiskt efter 6 veckor på flaska. Borta var den unkna doften, den hade klarnat och var betydligt ljusare (om än fortfarande mörkare än vad den var tänkt att vara). Sötare, rundare och snällare i smaken - för tankarna till en lite misslyckad kriek :) En sista lärdom att inte ha så bråttom med att döma ut en sats 8)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster