Ska hela förkulturen ner i vörten?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Ska hela förkulturen ner i vörten?

Inläggav Stefan S » måndag 2018-01-08 12:01

Jag brygger ganska små batcher, får ut 16-17 l till jäsning (ska snart uppgradera till större kastrull).
Enligt det jag har läst på diverse forum bör det inte behövas någon förkultur pga av storleken och att jag ej kör på OG över 1.060.
Vill iaf köra med förkultur, dels för att lära mig inför framtida bryggutrustning och för att jag tycker det känns säkrare att man vet att jästen pigg och inte luktar illa.

Jag brukar sätta förkulturen 2 -3 dagar innan bryggning, enligt konstens alla regler.
Men nu till frågan.
Hur mycket av förkulturen ska ner i vörten? Som jag nämnde ovan blir det oftast runt 17 liter som skall jäsas.
Förkulturen brukar jag köra på 1 liter vätska och 100 g maltexkrakt + jästnäring.
Efter 2 dygn har oftast jästen lagt sig på botten i e-kolven. Ska jag skaka om och upp jästen i all vätska eller dekantera 2/3 delar innan jag skakar upp jästen och häller i?
Stefan S
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: torsdag 2017-11-30 15:17

Re: Ska hela förkulturen ner i vörten?

Inläggav STMF » måndag 2018-01-08 13:02

Du kan göra vilket som, bägge sätten används av hembryggare. Många brukar sätta in förkulturen i kyl någon dag innan dekantering för att snabba på processen.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Ska hela förkulturen ner i vörten?

Inläggav Humlegatan » fredag 2018-01-19 10:16

Stefan S skrev:Jag brygger ganska små batcher, får ut 16-17 l till jäsning (ska snart uppgradera till större kastrull).
Enligt det jag har läst på diverse forum bör det inte behövas någon förkultur pga av storleken och att jag ej kör på OG över 1.060.
Vill iaf köra med förkultur, dels för att lära mig inför framtida bryggutrustning och för att jag tycker det känns säkrare att man vet att jästen pigg och inte luktar illa.

Jag brukar sätta förkulturen 2 -3 dagar innan bryggning, enligt konstens alla regler.
Men nu till frågan.
Hur mycket av förkulturen ska ner i vörten? Som jag nämnde ovan blir det oftast runt 17 liter som skall jäsas.
Förkulturen brukar jag köra på 1 liter vätska och 100 g maltexkrakt + jästnäring.
Efter 2 dygn har oftast jästen lagt sig på botten i e-kolven. Ska jag skaka om och upp jästen i all vätska eller dekantera 2/3 delar innan jag skakar upp jästen och häller i?


Precis som ovan nämt så kan du göra både och, men när man brygger mindre batcher, som jag själv också gör, tycker jag man bör beakta förkulturens storlek gentemot total mängd vört. Om du gör en förkultur på 1-2 liter och INTE dekanterar för att sedan pitcha i "mindre" batcher så adderar du en ganska stor mängd illasmakande förkultursvört till din bryggvört. Det kan absolut påverka smaken på ett icke önskvärt sätt.
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Ska hela förkulturen ner i vörten?

Inläggav Falkens » fredag 2018-01-19 11:25

// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Ska hela förkulturen ner i vörten?

Inläggav Morgan » lördag 2018-01-20 09:08

Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Ska hela förkulturen ner i vörten?

Inläggav Judgecc » lördag 2018-01-20 13:08

Morgan skrev:http://brulosophy.com/2016/10/10/decanted-vs-full-yeast-starter-exbeeriment-results/
Nämen, vilken skräll. Ingen skillnad enligt Brulosophy.coms mått. IGEN

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Ska hela förkulturen ner i vörten?

Inläggav Drake » lördag 2018-01-20 14:50

Här är en film på vad hans testpanel ägnar sig åt strax innan provsmakningarna: https://www.facebook.com/LADbible/video ... ZJ6NpncSEI :lol:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Ska hela förkulturen ner i vörten?

Inläggav Morgan » måndag 2018-01-22 07:49

Tills det att man gör noggrannare test själv kanske man ska ha en viss ödmjukhet inför brulosophys resultat...
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Ska hela förkulturen ner i vörten?

Inläggav ekstedt » måndag 2018-01-22 09:55

Morgan skrev:Tills det att man gör noggrannare test själv kanske man ska ha en viss ödmjukhet inför brulosophys resultat...


+1 på den.

Vidare så är det många som missförstår resultaten av dessa experiment. Det är inte alls så att de i allmänhet pekar på att det inte finns någon skillnad alls. I det här fallet var det t.e.x. 8 av 20 som valde rätt öl, vilket är mer än 1/3. För de flesta exBeeriment ligger frekvensen på 40-50 %. Det stora problemet med experimenten är att testpanelen är så liten, vilket ger höga p-världen i allmänhet.

Skrev lite långrandigt om det för ett tag sedan:
https://fabrikorekstedt.blogspot.se/201 ... ikans.html
Och här:
https://fabrikorekstedt.blogspot.se/201 ... ndade.html
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ska hela förkulturen ner i vörten?

Inläggav Drake » måndag 2018-01-22 13:29

Sorry, det var ett lamt försök till ett skämt om någon nu skulle ha missat det. :wink:
Jag följer Brülosophys tester med stort nöje men visst blir det lite tröttsamt i längden när nästan alla experiment inte uppvisar någon "märkbar" skillnad. Jag har själv gjort en del jämförande tester med jästemp, trub/notrub etc. etc. Visserligen på en enklare nivå och helt utan testpanel, men nog har jag märkt skillnad på de flesta experimenten. Alltså inte bara upplevt, utan verkligen märkt tydlig skillnad!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster