Alla batcher jag gör blir *gushers*?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Alla batcher jag gör blir *gushers*?

Inläggav bogani » lördag 2017-11-25 09:42

Är riktigt less på detta nu. Min enda lyckade bryggning var den första som jag gjorde med matlextrakt från Lilla Köksbryggeriet. 4-5 försök med helmaltsbryggning/BIAB har utmynnat i så kallade gushers.

Jag antar att felet ligger i hygienen vid något tillfälle under bryggningen. Kör med PBW och Star San . Ölen luktar/smakar inget konstigt efter jäsning. Öppnar jag en flaska efter 1,5 vecka så är det inga problem, men får de stå där i 3-4 veckor så står ölen som en kvast ur samtliga flaskor varenda gång :evil:

Jag kör flaskorna i ugnen innan flaskning och har använt både sockerlag och mindre sockerbitar för att dosera kolsyran.

Vad tror ni, ska jag inrikta mig på hygienen vid själva flaskningen, det bör vara där problemet ligger?

Mvh
bogani
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: fredag 2016-04-01 12:46

Re: Alla batcher jag gör blir *gushers*?

Inläggav faltskog1971 » lördag 2017-11-25 09:59

Hur har du gjort rent flaskorna?
Tänkte om det är nått skit kvar i botten som släpper efter ett tag.
Vad har du FG innan tappning?
Kan vara så att det av olika orsaker inte jäst ut ordentligt och när sockerlag tillsätts vid flaskning så startar jäsningen igen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
faltskog1971
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: måndag 2015-10-05 15:54

Re: Alla batcher jag gör blir *gushers*?

Inläggav bogani » lördag 2017-11-25 13:14

faltskog1971 skrev:Hur har du gjort rent flaskorna?
Tänkte om det är nått skit kvar i botten som släpper efter ett tag.
Vad har du FG innan tappning?
Kan vara så att det av olika orsaker inte jäst ut ordentligt och när sockerlag tillsätts vid flaskning så startar jäsningen igen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Flaskorna har i flera fall varit helt nya. Sprayade med star-san alternativt körda i ugnen.

FG har legat lite olika, allt från 1.012 - 1.020 beroende på batch. Har legat på samma ett par dagar efter att ha jäst minst 2,5 vecka, ibland mer än 3 veckor.
bogani
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: fredag 2016-04-01 12:46

Re: Alla batcher jag gör blir *gushers*?

Inläggav Rotsac » lördag 2017-11-25 17:33

Flaskorna har i flera fall varit helt nya. Sprayade med Starsan, alternativt värmda i ugnen.
FG har legat lite olika, allt från 1.012 - 1.020 beroende på batch.
Har legat på samma ett par dagar efter att ha jäst minst 2,5 vecka, ibland mer än 3 veckor.


Hmm....

Jag förutsätter att du använder engångshandskar vid flasktappningen, då man lätt vidrör kapsylernas insida, tapprör, sockerbitar, etc.

Kanske smuts gömd i:

En tappkran i jäshink?
Ventilen i ett "flasktapparrör"?
I en hävert?
Olämpligt förvarade kapsyler?

Och.... har du kanske använt FÖR MYCKET socker i flaskorna, för kolsyrejäsningen?
Med 6-7 gram per Liter öl, så borde du inte få några sådana här problem.
Särskilt inte med öl efter 3 veckor i jäshink.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Alla batcher jag gör blir *gushers*?

Inläggav Alex_08 » söndag 2017-11-26 01:02

Felande länken måste vara nån grej som används vid flaskning, jag skulle misstänka ev flaskfyllare först. Skräp kan fastna i den lilla ventilen som Rotsac nämnde.

Utöver det så är det väl manisk rengöring av allt som används vid flaskning som gäller. Slangar, hinkar, tappkranar osv.

Jag har aldrig använt ugnen, utan förlitar mig på noggrann PBW och sen star-san. Kör du flaskorna med varmluft i ugnen? Tänkte att det kanske finns en risk att luften i ugnen blåser ner oönskade grejer i flaskorna eller något? Om du inte har en
foliebit eller liknande som lock..
Alternativt att det finns något i rummet där du flaskar ölen, som på något sätt kan hamna i ölen och kontaminera den.
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Alla batcher jag gör blir *gushers*?

Inläggav Morgan » söndag 2017-11-26 08:10

Flaskorna kan vi utesluta eftersom problemet är generellt,annars hade du haft variation från flaska till flaska. Jag skulle först minska på kolsyresockret och se om jag fortfarande får gushers. 6-7 gram socker per liter är inte samma som 6-7 gram per flaska, men det vet du säkert.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Alla batcher jag gör blir *gushers*?

Inläggav bogani » söndag 2017-11-26 18:46

Tackar för alla svar gott folk!

Men eftersom ölen inte luktar/smakar konstigt efter 2-3 veckor i jästunnan så kan vi utesluta att en eventuell infektion skett i samband med vörtkok/kylning? Då får jag rikta in mig på att vara extremt renlig vid flaskning nästa gång. Drar nog även ned lite på sockermängden.
bogani
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: fredag 2016-04-01 12:46

Re: Alla batcher jag gör blir *gushers*?

Inläggav Saint » torsdag 2017-11-30 09:16

Morgan skrev:Flaskorna kan vi utesluta eftersom problemet är generellt,annars hade du haft variation från flaska till flaska. Jag skulle först minska på kolsyresockret och se om jag fortfarande får gushers. 6-7 gram socker per liter är inte samma som 6-7 gram per flaska, men det vet du säkert.


1.012-1.020 borde ju inte vara några problem. Tror inte heller att det har med flaskorna att göra. Det ska till mycket slarvighet vid rengöring om VARJE flaska är gushers.
Känns som att vi har kokat ner det till sockermängden. 5g/l räcker gott och väl. 7g/l kör jag endast på veteöl.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Alla batcher jag gör blir *gushers*?

Inläggav Bobby » fredag 2017-12-01 10:59

Hej
För mig har detta hänt ett par gånger när jag började brygga, det är ruskigt frustrerande.
Båda gångerna när FG stannat lite för högt - Dock aldrig om den jäst ner till riktvärdet.

När jag har haft gushers har ölen luktat och smakat perfekt under hela processen, och det har bara inträffat efter flertalet veckor i flaska.

Min teori är att kombinationen högt avstannat FG och hög prima (sockergiva) förhöjer risken för gushers.

Alltså, även om du tillfört någon "snäll" bakterie vid flaskningen, via kranen eller flaskfyllaren eller så, då sker en liten spontanjäsning av resterande socker. (=mer co2)
OCH om du dessutom ligger för högt med FG och även primat hårt så har du gushers direkt.


Mitt förslag - och vad som funkat för mig är:

1. Försök att få totalt utjäst öl, vänta hellre nån dag extra.
2. Prima inte så hårt alls, vi hembryggare kolsyrar ofta för hårt ändå (4-4,5g/l räcker bra)
3. Doppa kranen, flaskfyllaren, kapsylerna i Starsan


I dessa fall har jag inte fått gushers längre iaf.
Rock on, ge inte upp
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Re: Alla batcher jag gör blir *gushers*?

Inläggav bogani » torsdag 2018-01-04 22:35

Kokade ny vört(1.050) som jag delat upp i två olika batcher. En med ale-jäst och en quick lager.

Batchen med ale-jäst stannade på FG 1.010 efter 14-15 dagars jäsning. Primade med 4g socker per liter och har nu stått två veckor på flaska. Det finns ganska lagom med kolsyra utan några direkta bismaker.

Batchen med lager-jäst jästes enligt quick lager-metoden och låg efter två veckor även den på FG 1.010. Denna batch fick dock stå ytterligare två veckor i primären då jag helt enkelt inte haft tid att ta hand om den. När jag idag flaskade den var FG kvar på 1.010. Även denna primades med 4g socker per liter. Det jag är smått orolig över är att det bubblade rätt friskt när jag hanterade den, så det känns som att det redan hunnit bildas en del kolsyra. Är det något att oroas över? Har den stått för länge i primären?

Hur som helst, efter att han varit så noga som möjligt med rengörning vid flaskningen, samt dragit ned på primningsmängden så blir det väldigt intressant om det blir gushers även denna gång.

Håller tummarna :)
bogani
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: fredag 2016-04-01 12:46

Re: Alla batcher jag gör blir *gushers*?

Inläggav Gunnarsson » fredag 2018-01-05 10:58

Jag bryggde en APA som var jättegod i början, men som efter 6-8 veckor någonting hade förvandlats till en suröl med vissa gusher-tendenser. Jag var helt bedrövad och gick igenom all utrustning minutiöst. Jag upptäckte då att ventilen i botten på min flaskfyllare går att ta isär för rengöring, och där satt lite smuts. Jag har två flaskfyllare, men det är bara en ena som går att ta isär. Jag upptäckte också lite gunk inne i min hävertslang, så den fick sig två rejäla genomkörningar varm PBW. Efter det har jag klarat mig från infektioner, peppar peppar ...
Gunnarsson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: måndag 2016-11-21 09:44

Re: Alla batcher jag gör blir *gushers*?

Inläggav Eidre » tisdag 2018-01-09 19:24

Bobby skrev:
Mitt förslag - och vad som funkat för mig är:

1. Försök att få totalt utjäst öl, vänta hellre nån dag extra.
2. Prima inte så hårt alls, vi hembryggare kolsyrar ofta för hårt ändå (4-4,5g/l räcker bra)
3. Doppa kranen, flaskfyllaren, kapsylerna i Starsan



Dessa är alla bra råd, men jag skulle säga vänta hellre en vecka extra för säker utjäsning.
Ett tilläggstips: Om du använt samma malt till alla "gausher" bryggningar så kan det vara felkällan.
Magnus Forsling - Hopsan.com
Användarvisningsbild
Eidre
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lördag 2013-07-27 20:57
Ort: Stenungsund

Re: Alla batcher jag gör blir *gushers*?

Inläggav Karl R » onsdag 2018-01-10 11:20

@Eidre

Ditt tilläggstips. Du får gärna beskriva varför du menar malten skulle vara problemet.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Alla batcher jag gör blir *gushers*?

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2018-01-10 13:09

Karl R skrev:@Eidre

Ditt tilläggstips. Du får gärna beskriva varför du menar malten skulle vara problemet.



Nu är det inte jag som var med i det hela, men har man malt som har svampen "Fusarium" i sig är detta en klassisk källa till gushing inom bryggning.

Mälteriet "ska" ha kollat igenom kornet vid leverans före mältning och sorterat bort de med angrepp, de "ska" dessutom ha kört gushingtester, men kan ju bli problem ändå.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Alla batcher jag gör blir *gushers*?

Inläggav Karl R » onsdag 2018-01-10 13:18

(snabela) Gnoff

ah, se där! jag backar
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 54 gäster

cron