Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Bee » tisdag 2017-11-21 09:20

Frithiof skrev:Japp, låter ju sjukt mycket enklare faktiskt. Om det blir lika bra så kanske jag väljer den enklare vägen nu första gången ändå. Får se -- jag har några dagar på mig att bestämma mig. Dagshumöret får avgöra :)


Tips: Läs på baksidan av sockerbitspaketen, där står snittvikt per bit. Minibitsocker är ~2g/bit
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Frithiof » torsdag 2017-11-23 11:19

Jag valde att köra med mockasockerbitar. Det var smidigt!

Tappningen däremot gick inte så smidigt, trots god hjälp från min 9-åriga dotter :) Det var svårt att inte få med humlebös in i häverten.

Men jag har läst några tips jag ska testa vid nästa tappning: dels att sätta någon typ av filterduk över hävertens insug. Dels att kyla ner vörten ordentligt en stund innan.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Frithiof » söndag 2017-11-26 20:34

Japp, nu är det flaskat i alla fall med i sammanhanget en lagom tafflig etikett. Får se om ett tag hur det blev.
Bilagor
citra.jpg
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Alex_08 » söndag 2017-11-26 23:02

Frithiof skrev:Jag valde att köra med mockasockerbitar. Det var smidigt!

Tappningen däremot gick inte så smidigt, trots god hjälp från min 9-åriga dotter :) Det var svårt att inte få med humlebös in i häverten.

Men jag har läst några tips jag ska testa vid nästa tappning: dels att sätta någon typ av filterduk över hävertens insug. Dels att kyla ner vörten ordentligt en stund innan.


Sätt filterduken i andra änden istället, har du otur så sätter humlen igen häverten helt. Jag brukar göra som en liten "påse" (maniskt kokad, rengjord och star-sannad) som jag sätter i änden på slangen. Gör man inte en påse, utan sätter den tajt emot, så kan det sätta igen där också!
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Saint » måndag 2017-11-27 09:11

Absolut inte taffliga etiketter. Jag tycket de var väldigt stilrena och snygga. Provsmak 1 Dec då? Borde ha helt ok kolsyra redan då.
När det gäller humlebös så skulle jag säga att kallkrasch (kyla) är enklast. Där har du ju även ett liten fördel med att kolsyra med sockerlag i annat kärl. Slipper den värst bottengeggan när du flyttar ölen. Håll häverten lite ovan botten när du börjar pumpa över.
Du kan även sätta en liten kil under jäskärlet under jäsningen så att all bös rinner över till en sida så kan du bottna häverten på den "rena" sidan.
Återkom när du smakat
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Frithiof » tisdag 2017-11-28 10:25

Saint skrev:Provsmak 1 Dec då?

Japp, känns som att det är ett år till dess :)
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Frithiof » tisdag 2017-12-05 11:28

Då var första ölen testad. Färgen var inte tilltalande (syre + humlebös antar jag) och den var mycket grumlig, men det visste jag då flaskningen inte gick nåt vidare. Kul dock att den doftade och smakade bra mycket bättre än den ser ut. Citran har gett bra med både härlig doft och smak. Och beska fanns där också såklart. Överlag ett ganska tungt intryck. Referensdrack en S:t Eriks Citra för jämförelse, och den var förstås elegantare. Men kanske lite tråkigare också, för det är ju inte jag som har gjort den :)
Bilagor
öl1.jpg
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Perwaste » tisdag 2017-12-05 18:38

I sista stycket kom en av de viktigaste punkterna fram i all sin prakt: du har gjort detta själv!

Sen lite skruvande på tekniker och metoder liksom lite varefter. De ger sig liksom. Grattis!

Och så har du en smakreferens ser jag, så mycket roligare.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Frithiof » tisdag 2017-12-05 21:43

Tack, underbart! Ja, det gick bättre med det mesta andra gången :)
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Saint » onsdag 2017-12-06 09:20

Snyggt! Intressant färg. Matchar nästan din flickväns hår. Tycker du att den smakar gott så har du lyckats, oavsett teknik och ev strul. Det är bara och köra på.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Frithiof » onsdag 2017-12-06 14:00

Tack! Ja, intressant var ju ett bra ord för den färgen :)
Mitt senaste kok har jag silat genom en saftsil, och dessutom haft protafloc(?) i. Plus att jag kommer kyla det ordentligt innan flaskning. Jag hoppas på lite klarare och aptitligare färg.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster