bryggeri i liten skala för test

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

bryggeri i liten skala för test

Inläggav run_run » tisdag 2017-10-24 21:28

Hej!
Jag är helt ny på detta men har börjat drömma om ett framtida bryggeri i mindre skala (kommersiellt). Innan jag går bananas och öppnar världens största mikrobryggeri och går i konkurs direkt tänkte jag göra det i mindre skala här hemma ett par år då min kära fru låter mig använda förrådet till det.
Nu till min frågeställning. Jag vill göra detta så riktigt som möjligt, samma sorts (fast mindre såklart) utrustning som i ett kommersiellt mikrobryggeri, samma process osv så att jag lär mig rätt så att säga.
Är jag då helt fel ute om jag köper http://bit.ly/2yPOfoX och http://bit.ly/2ldOo0n? Tar jag genvägar och går miste om viktiga steg i processen?
Det ser ju ut som ett väldigt bra och effektivt bryggkit iom att man gör allt i samma kärl men "lär" jag mig fel då? Är det bättre att jag drar ut alla stegen genom att köpa separat utrustning för stegen för att lära mig det rätt för att i framtiden vara rustad för något större?
oj, vad jag upprepar mig och gör det svårt men jag hoppas att någon förstår vad jag menar :)

Tack på förhand!

Tillägg: Om någon känner för att läxa upp mig och visa mig rätt väg om jag är helt fel ute är det hjärtligt välkommet. Utrustning m.m
run_run
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2017-10-24 21:08

Re: bryggeri i liten skala för test

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2017-10-25 12:59

Drömmar är grymma!

Jag vill inte avråda dig, men tänk kanske lite på:

Hur mycket har du bryggt än så länge?
Jämför någon som lagat mat hemma 10 ggr och sedan öppnar en restaurang.

Vad har du för kunskaper om bryggning, bryggeriarbete, driva företag, den aktuella marknaden?

Skall du leva på detta eller vara en kul hobbypryl som får lov att blöda pengar några år?

Har du varit med och jobbat lite med produktionen på ett bryggeri så du vet att allt städ, rengöring, långa dagar, kvällar, nätter, helger är värt det = Det verkar ändå kul fortfarande?

Är du nybryggare totalt gällande bryggning, eller bara när det gäller den kommersiella biten?

Om du skall starta i förrådet, är det tänkt att du skall lära dig brygga hemma, eller skall du göra små batcher av kommersiell öl till försäljning? Om det senare gäller, har du koll på kraven hur lokal skall vara utformad, vilka tillstånd som krävs, etc?


Jag utbildade mig till bryggeritekniker och jobbade i branschen ett par år innan jag fick nog och gick tillbaka till vanligt dagjobb.
En av anledningarna var att jag tröttnade på att jobba extremt hårt och extremt mycket för någon annans företag utan att få direkt mycket för det. Där är det naturligtvis skillnad om man driver eget.
Dock bör man vara medveten om att för de absolut flesta är det inte glamoröst, lugnt eller billigt att driva bryggeri. Det är mycket få som blir kända, rika eller ens uppskattade.


Kommer du hit och tycker jag är helt galen som ens ställer dessa frågor, naturligtvis var detta självklart och du skall dra vidare på din dröm, kör hårt!


Jag kan inte kommentera på den utrustning du länkar till, däremot kan jag säga att många av de svenska småbryggerier jag besökt, praktiserat på, provbryggt hos samt jobbat på har använt Braumeister 20 liter eller 50 liter som sin utrustning för att ta fram pilotbatcher, och det funkar rätt bra för att sätta sina recept. Sedan tillkommer en del för att skala upp recepten och anpassa dem till den större utrustning man har.

Vissa av de mindre bryggerierna i landet klarar sig dessutom rätt bra med sina 200 liter eller 500 liter bryggverk från Braumesiter, dock kan det kanske vara svårt att klara sig med den volymen om man faktiskt skall leva på det.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: bryggeri i liten skala för test

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-10-25 22:29

Janne gnoff Berglund skrev:Hur mycket har du bryggt än så länge?
Jämför någon som lagat mat hemma 10 ggr och sedan öppnar en restaurang.


Det här tycker jag sammanfattar det hela bra. Utrustningen du länkar till är nog bra, men det är ju bara en lien del av det hela. Det viktiga är ju att förstå sig på ölbryggning (plus marknaden, hur man driver företag etc.) Det är där du behöver lägga ditt fokus.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: bryggeri i liten skala för test

Inläggav ryjohan » torsdag 2017-10-26 09:31

Sitter med samma bryggverk, dock har jag ej spargern utan vi fixar lakvatten i en vanlig 20 literskastrull.

Kan ge lite reflektion om bryggverket som det bryggts ca 6 bryggningar i (IIPA, Red ale, ingefärs ale m.m).
Varje gång har det blivit bra trots relativt låg utbyte av malten. Det säger i och för sig mer om våra kunskaper som bryggare än bryggverket och vi försöker mäska längre, köpa annan malt osv.

Åsikter om bryggverket:
Positiva:
* smidigt
* enkel att använda (efter lite kliande i huvudet första gången)
* Lätt att rengöra

Negativa (eller sådant som går att störa sig på):
* Manualen var bristfällig, åtminstone hur man startade den första gången och vad allt var till.
* Plåten känns som att den är lite i tunnaste laget, dock inget som gör att man är rädd att den ska trilla isär.
* Pumpen som följer med är ett h-vete (positiva är att pumpen bara är en lyxvara som ej är avgörande för att brygga). Ibland stannar den mitt i cirkuleringen, då får man stänga av och starta den igen för att hoppas att den tar "snurr". Vi får ta isär den varje gång för rengöring, det räcker inte att enbart cirkulera varmt vatten efter bryggning.
* Lite svår att ställa in ett bra rullande kok (antingen avstannar kokningen eller så rullar det på utav h-vete)

Vi gick från BIAB till det här bryggverket, det har underlättat hur mycket som helst och vi gillar det verkligen (trots det jag tagit upp ovan).

Det är ett billigt bryggverk som gör det den ska utan några större anmärkningar, så kan man nog summera det :)
ryjohan
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: måndag 2015-02-16 19:44

Re: bryggeri i liten skala för test

Inläggav Falkens » torsdag 2017-10-26 09:52

Kolla lite här tex.
viewtopic.php?f=12&t=12541
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: bryggeri i liten skala för test

Inläggav run_run » torsdag 2017-10-26 10:24

Hej och stort tack för alla svaren, suveränt!
Hårt jobb är jag både van vid och förväntar mig, det är en del av varför jag vill göra det. Jag har drivit eget flera gånger, även inom livsmedelsbranschen så hur det fungerar på den sidan är jag någorlunda på det klara med.

Jag har bryggt lite (länge sedan och typ färdiga kit) men inga mängder som gjort mig speciellt klok vad gäller hantverket, därav min frågeställning. Alltså jag vill "göra samma" fast i mindre skala, innan jag investerar en massa pengar. Jag vill inte köpa bryggverk som fungerar jättebra och jag är glad och känner att jag the man för att sedan lära mig att "aha, man gör inte så när man brygger kommersiellt"...

Så jag är ute efter att investera i ett "mini-bryggeri" där både verktygen och tillvägagångssättet är likadant som i stor skala (räkna bort buteljeringsmaskiner osv).
Processen är, gissar jag, inte densamma i ett bryggeri som om jag investerar i Bulldogs bryggkit där man gör allt i samma kärl. Kommer jag då gå miste om nödvändig kunskap där man gör allt helt annorlunda i ett "riktigt" eller kommer jag "förstå" hur jag ska göra i större skala och kan därmed lika väl köpa bulldogs bryggkit?
Både dumma och knepiga frågor men jag vill alltid veta allt innan jag ger mig in i något. Det kommer ta flera år innan jag ens kommer börja fila på någon sorts affärsplan men får börja någonstans.

Tack igen för svaren!
run_run
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2017-10-24 21:08

Re: bryggeri i liten skala för test

Inläggav skyking » torsdag 2017-10-26 11:24

Jag är inte så säker på att man är så betjänt av en miniatyrmodell av ett bryggeri. De bryggverk du tittat på kanske inte skalar så bra, men de detaljer som skiljer sig tänker jag löser sig gaska naturligt.

Vill du dock ha en miniatyrmodell ändå så tror jag inte du kan få det genom att köpa ett färdigt bryggverk eftersom ett sånt bryggverk nog inte är prismässigt optimalt (ie man skulle behöva betala för något knappt någon hembryggare är intresserad av).

Jag håller nog med övriga om att steg ett borde vara att lära sig brygga egna recept. Det är i princip detta som torde vara en nyckelfaktor för framgång.

Det är först när det är på plats det kan vara lämpligt att börja med konkreta planer för hur ditt bryggeri skall vara beskaffat - och när du har det kan du ju alltid göra en miniatyrmodell av den för att känna dig säker på att det kommer fungera (och med konkreta planer så vet du ju hur du skall bygga miniatyren). Återigen så torde syftet med en sån miniatyr vara att kontrollera att planerna på bryggeriet är OK snarare än att säkerställa att receptet är bra.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: bryggeri i liten skala för test

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2017-10-26 11:30

Hur det ser ut på ett kommesiellt bryggeri är svårt att svara på också.

Några exempel:
a) Kör på 500 liters Braumesiter
b) Kör på 2 kärl, mäskar och lakar i en, kokar och whirlpool i en
c) Kör på 3 kärl, mäsk i en, lak i en, kok och whirlpool i en
d) Kör på 4 kärl, mäsk - lak - kok - wp
e) Har ingen HLT, måste värma i kok, spola ur mäskpannan och vflytta över dit innan lakning kan påbörjas mot kok

Tror du behöver fundera över var du vill komma rent kommersiellt också.
Skall du krossa malt själv eller köpa färdigkrossat?
Skall du mäska och laka i samma kärl, eller separata kärl?
Hur skall du kyla?
Vad och vart behöver du pumpa saker?

Det är några mycket få frågor av ett större sammanhang som behöver svar.

Kan du via ett mindre inköpt bryggverk komma upp i kunskap nog för att lära dig bryggningen på större skala?
Jag skulle säga, nej antagligen inte.

Då är det nog bättre att försöka skaffa kunskaper för att bygga ett mindre bryggverk som efterliknar processen du tror att du kommer att vilja ha på ett större kommersiellt framöver.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: bryggeri i liten skala för test

Inläggav run_run » torsdag 2017-10-26 11:43

Tack för svar!

Att sätta egna recept får vara steg ett och prioriteras så planerar och drömmer jag jag parallellt. Då borde väl Bulldogs bryggerikit fungera kan man tycka, tror jag skippar jästanken, känns lite overkill i nuläget. Några alternativa förslag på inköp välkomnas annars! :)
run_run
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2017-10-24 21:08

Re: bryggeri i liten skala för test

Inläggav run_run » torsdag 2017-10-26 13:09

http://shop.humle.se/utrustning/bryggning/bryggverk/speidel-braumeister/braumeister-plus-20-l

https://www.hembryggeriet.se/bulldog-bryggerikit

Dessa två gör samma sak väl? Man gör allt i samma kärl sedan häller över till jäskärl?
run_run
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2017-10-24 21:08

Re: bryggeri i liten skala för test

Inläggav STMF » torsdag 2017-10-26 14:10

Absolut, de gör samma sak på samma sätt som en Skoda och en Volvo tar dig från plats A till plats B.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: bryggeri i liten skala för test

Inläggav dagw » torsdag 2017-10-26 19:05

Tänk om förbudet mot gårdsförsäljning togs bort. Man kunde sälja sina öl vid dörren. Hur bra som helst.
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: bryggeri i liten skala för test

Inläggav JsN » fredag 2017-10-27 01:28

Väldigt kul att läsa det du skriver. Jag har ungefär likadana planer och har börjat fila ordentligt på en affärsplan. Jag har en kund, jag har en godkänd plats att brygga, nu ska jag samla "tillräcklig" kunskap och få tillstånd för att starta upp i minimal skala. Vi får se vad det leder till men jag drömmer stort samtidigt som jag försöker vara väldigt realistisk. Vägen vi planerar ser väldigt lika ut, med samma utrustning.
Samla kunskap, gör en affärsplan, var realistisk och fortsätt ställ frågor. Jag hejar på dig!
JsN
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: söndag 2017-10-22 20:09

Re: bryggeri i liten skala för test

Inläggav LTW » torsdag 2017-11-09 19:43

Kan tillägga att jag är relativt ny på detta med att brygga öl.
Men jag har gått rätt så rakt på och köpt ett Bulldog bryggverk.
Däremot har jag läst på utav bara den och plöjt igenom massor av filmer och sajter på nätet om bryggning.

Precis som jag trodde så är det inte så svårt att komma igång lite mer på riktigt på en gång.
Om man bara är någorlunda normalbegåvad :)
Varför stöka på med kastruller o annat om du har planer på att kanske köra kommersiellt.
Nä... gå lite direkt på. För mig var detta en kanon bra investering o massor av kul :)
Lätt och mycket bra att använda är det också, tycker jag i alla fall :)

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: bryggeri i liten skala för test

Inläggav Janne gnoff Berglund » fredag 2017-11-10 09:32

Boken "The Brewers Association's Guide to Starting Your Own Brewery"

ex: https://www.bookdepository.com/The-Brew ... 1938469053

är bra att skaffa och läsa igenom.

Visst, den fokuserar en del på regler i USA, men mycket är rakt av tänkvärt för den som vill komma igång även i Sverige.


Det finns även andra med liknande titlar, som jag inte läst själv, men kan säkert vara någonting att läsa de med:
Brewing Up a Business : Adventures in Beer from the Founder of Dogfish Head Craft Brewery
How to Build a Small Brewery
Start Your Own Microbrewery, Distillery, or Cidery : Your Step-By-Step Guide to Success
So You Want to Start a Brewery? : The Lagunitas Story


Man kan inte läsa sig till allt från böcker såklart, men är en bra start annars att påminnas om allt förutom just själva bryggningen i sig men behöver tänka på.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster

cron