Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Inläggav dagw » måndag 2017-10-16 18:14

Mycket snabb och intensiv jäsning, men sen totalstopp. Har aldrig sett en sådan helt avstannad jäsning. Helt livlöst. Brukar ju alltid annars vara lite rörelse i röret.

Från Humlegårdens hemsida; "Utmärkt prestanda i öl upp till 8,5 volymprocent alkohol, men kan jäsa upp till 11,5 %." Enligt tillverkaren; "Final gravity high".

Fråga; har jäsning stannat pga för hög ABV? Är jästen död? Kommer flaskjäsning inte ske även om socker tillsätts ? Måste annan mer alkoholtolerant jäst tillsättas till flaskjäsningen?

dag 0 - halvt paket Safale T-58 i 5 liter vört OG 1.092.
dag 1 - mycket intensiv jäsning.
dag 3 - lugnare jäsning.
dag 4 - helt avstannad jäsning. Noll aktivitet. SG 1.028 vilket borde ge ca ABV 8.3 %.

Tacksam för svar !
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Inläggav Bee » måndag 2017-10-16 20:04

28/92 => 69,5% skenbar utjäsning. Fermentis specar 70% för den jästen. Den är klar och behöver bara städa upp efter sig nu.
Lycka till.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Inläggav dagw » måndag 2017-10-16 21:11

Bee skrev:28/92 => 69,5% skenbar utjäsning. Fermentis specar 70% för den jästen. Den är klar och behöver bara städa upp efter sig nu.
Lycka till.


Ok låter bra. Problemet nu är att få till flaskjäsning och kolsyra. Smakade just på brygden och den är påtagligt söt. Addera till socker för flaskningen verkar inte rätt.
Antar att ingen jäsning alls kommer ske på flaska. Vad göra ?

( Intressant smak fö. Den peppriga smaken i beskrivningen är mycket tydligt )
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Inläggav Hebbe » tisdag 2017-10-17 10:24

Socker för kolsyrejäsning kommer inte att tillföra ngn sötma i smak, då sockret "går åt" till att bilda koldioxid (och alkohol).
Min erfarenhet är snarare tvärtom att det färdiga ölet blir torrare.
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 77
Blev medlem: tisdag 2015-01-13 14:31
Ort: Lerum

Re: Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Inläggav dagw » tisdag 2017-10-17 14:30

Hebbe skrev:Socker för kolsyrejäsning kommer inte att tillföra ngn sötma i smak, då sockret "går åt" till att bilda koldioxid (och alkohol).
Min erfarenhet är snarare tvärtom att det färdiga ölet blir torrare.

Problemet här är att jäsningen är helt noll trots att mycket socker är kvar ( 1.028 och det är en väldigt söt smak ). Hur får jag igång flaskjäsning är frågan. Ger verkligen mer socker ny jäsning ?
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Inläggav Perwaste » tisdag 2017-10-17 14:56

Men vid vilken temp mäskade du?

Hur många liter rör det sig om, och hur många liters bortkok blev det?

Hade du mycket karamellmalt i?

Vad hade receptet för beräknad fg?

Några små samverkande faktorer kan tillsammans bli några fler pinnar kvar än man tä kt sig. Nu är inte jag någon expert på hur mycket vart och ett av stegen kan ge, men liknande resultat har vi nog alla haft någon gång. Mer eller mindre.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Inläggav dagw » tisdag 2017-10-17 17:00

Perwaste skrev:Men vid vilken temp mäskade du?

Hur många liter rör det sig om, och hur många liters bortkok blev det?

Hade du mycket karamellmalt i?

Vad hade receptet för beräknad fg?

Några små samverkande faktorer kan tillsammans bli några fler pinnar kvar än man tä kt sig. Nu är inte jag någon expert på hur mycket vart och ett av stegen kan ge, men liknande resultat har vi nog alla haft någon gång. Mer eller mindre.


Räknade inte på FG utan körde så här;

4,2 kg malt
ekologisk pilsnermalt 80 %
Carahell 20-30 EBC 10 %
Weyermann vetemalt 10 %

mäskning
54°C 30 min
68°C 60 min
75°C 15 min

lakning
första 10 l till detta kok.

60´ kok start. 10 l. BG 1.068.
0' Kok stopp. OG 1.092
bortkok ca 4 l.

Jäsning 4.5 l, Safale T-58 1/2 paket rakt i.

Frågan är hur får jag fart på flaskjäsningen efter detta ?
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Inläggav Bee » tisdag 2017-10-17 17:17

dagw skrev:Problemet här är att jäsningen är helt noll trots att mycket socker är kvar ( 1.028 och det är en väldigt söt smak ). Hur får jag igång flaskjäsning är frågan. Ger verkligen mer socker ny jäsning ?


Här saknas lite grundläggande förståelse om jästens beteende.
Jäst äter först enkla sockerarter, sen går den på längre sockermolekyler för att sedan sluta när den inte klarar av mer. (Beroende på jäststam, alkoholhalt, jästhälsa, mm)
Tillsätter man då enkla sockerarter kommer jästen äta dessa men inte fortsätta på komplexa sockerarter.

Det söta du har nu kommer vara kvar efteråt. (alkohol ger också sötma)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Inläggav Perwaste » tisdag 2017-10-17 17:20

Nu har jag inte räknat på dina siffror, men,
En högre mäsktemp hade du. Du hade ett stort bortkok i förhållande till det du hade före, resp efter. Nu är det högst normalt att det kokar bort omkring 4 liter på timmen, men det kan det göra även om man kokar dryga 20 liter. Men procentuellt ät det en stor skillad mellan exemplen

Nu kanske jag fattade det fel, men jag läste det du skrev som att det började koka på 10 liter, och att det i slutändan blev 4, 5 liter i tunnan. Hade jag rätt där? Då tror jag inte du kan komma lägre i ett FG.

Borde inte vara problem att flaska och tillsätta socker, antingen i lag, sockerbit eller på lösvikt.

Har du inte en tryckmätare gör du som jag, tar en liten petflaska som du inte riktigt fyllrr som du anmars skulle. När korken skruvas åt klämmer du ihop den så att det inte finns luft kvar. Blir det en jäsning kommer det att visa sig tydligt genom att flaskan återtar sin form, med kolsyra istället för luft under lorken. Naturligtvis fyller du resten av flaskorna samtidigt, så som du brukar.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Inläggav dagw » tisdag 2017-10-17 18:21

[quote="Bee"

Här saknas lite grundläggande förståelse om jästens beteende.
Jäst äter först enkla sockerarter, sen går den på längre sockermolekyler för att sedan sluta när den inte klarar av mer. (Beroende på jäststam, alkoholhalt, jästhälsa, mm)
Tillsätter man då enkla sockerarter kommer jästen äta dessa men inte fortsätta på komplexa sockerarter.

Det söta du har nu kommer vara kvar efteråt. (alkohol ger också sötma)[/quote]

Ok, nybryggare är jag men det hade jag iofs lite koll på, men igen aning om jäsning totalstoppat pga av detta. Kan alkoholhalten bli för hög för den aktuella jästen och sätta stopp för fortsatt jäsning ?

Enligt tillverkare; Residual Attenuation *11g maltotriose/L. Säger det något om vad som finns kvar i baljan ? Jag provar med 5 g vanligt socker per liter så får vi se. Tack för infon !
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Inläggav dagw » tisdag 2017-10-17 18:22

Perwaste skrev:Nu har jag inte räknat på dina siffror, men,
En högre mäsktemp hade du. Du hade ett stort bortkok i förhållande till det du hade före, resp efter. Nu är det högst normalt att det kokar bort omkring 4 liter på timmen, men det kan det göra även om man kokar dryga 20 liter. Men procentuellt ät det en stor skillad mellan exemplen

Nu kanske jag fattade det fel, men jag läste det du skrev som att det började koka på 10 liter, och att det i slutändan blev 4, 5 liter i tunnan. Hade jag rätt där? Då tror jag inte du kan komma lägre i ett FG.

Borde inte vara problem att flaska och tillsätta socker, antingen i lag, sockerbit eller på lösvikt.

Har du inte en tryckmätare gör du som jag, tar en liten petflaska som du inte riktigt fyllrr som du anmars skulle. När korken skruvas åt klämmer du ihop den så att det inte finns luft kvar. Blir det en jäsning kommer det att visa sig tydligt genom att flaskan återtar sin form, med kolsyra istället för luft under lorken. Naturligtvis fyller du resten av flaskorna samtidigt, så som du brukar.


Tack för bra hjälp ! Jag provar med 5 g vanligt socker per liter så får vi se hur det går :)
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Inläggav Bee » tisdag 2017-10-17 23:50

@dagw totalstopp beror nog snarare på sockerarter än alkoholhalt. Men det kan vara en kombination. Är det alkoholhalt kommer du märka det på kolsyrejäsningen.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Inläggav dagw » onsdag 2017-10-18 08:42

Bee skrev:@dagw totalstopp beror nog snarare på sockerarter än alkoholhalt. Men det kan vara en kombination. Är det alkoholhalt kommer du märka det på kolsyrejäsningen.


Finns det någon lämplig jäst att tillsätta som hanterar hög alkoholhalt och som är "neutral" ?
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Inläggav Bee » onsdag 2017-10-18 09:18

Det finns en torrjäst för kolsyrejäsningen. (F2) Har aldrig behövt den, men många har använt den med bra resultat.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Safale T-58 stopp i jäsningen ?

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-10-18 10:09

Det finns ju inget som talar för att jästen skulle ha lagt av på grund av hög alkoholhalt i det här fallet.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 69 gäster

cron