Vad händer med min utjäsning?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Vad händer med min utjäsning?

Inläggav Bastuöl » fredag 2017-09-08 08:48

Hade bryggdag i söndags och gjorde en sats där jag efter mäskning (BIAB) delade upp satsen i två kastruller för kok för att testa SMASH med två olika sorters humle (pale malt+simcoe vs pale malt+mosaic). Körde annars min vanliga process sen 10+ lyckade bryggningar och allt verkade gå bra så långt och jag hade till slut 10 l i en jäshink (30 l) och ca 3,5 l i en annan (10 l). Pitchade båda med varsin påse Mangrove M44. Blev ingen rehydrering då jag både testat med och utan med Mangroves jäst tidigare och båda funkat. OG landade på 1,070. Kanske jag borde ha rehydrerat trots allt med tanke på relativt hög OG? Tycker ändå att mängden jäst borde ha varit tillräcklig, speciellt i den mindre satsen.

Nåväl, ingen aktivitet i nåndera jäskärlen efter 24 t, men efter att ha läst runt lite fick jag lära mig att M44 kan vara lite seg i starten. Efter 48 h kollade jag nästa gång och då bubblade det stabilt i den större jäshinken. Igår kväll (torsdag, 4 dygn efter pitch) bubblade den stora satsen fortfarande <1 s intervall, men ingen synlig aktivitet i den mindre. Då skakade jag den mindre hinken lite lätt några sekunder och en halv timme senare bubblar den också som bara sjutton. Eventuellt lite oregelbundet. Ett antal timmar senare före jag gick och lade mig var aktiviteten den samma, dvs något oregelbunden med fortsättningsvis bubbel. Kollade på morgonen innan jag for iväg till jobbet och då såg jag ingen aktitvitet i den mindre hinken.

Vad tror ni det är som händer? Kan den lilla jäshinken vara lite otät? Trycker jag lätt på locket så stiger nog nivån i vattenlåst vilket jag tycker borde tyda på tät tillslutning.

Hade kunnat ta ett hydrometerprov men jag avvaktar gärna eftersom det går åt 2 dl och det är ganska stor del av den lilla satsen. Lär nog göra det senast om ett par veckor i varje fall.
Bastuöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: onsdag 2015-12-16 22:24

Re: Vad händer med min utjäsning?

Inläggav STMF » fredag 2017-09-08 10:18

Eftersom det bubblade rejält när du skakade om tyder det på att det fanns kolsyra i ölet och att det har jäst.
Min gissning skulle vara, precis som du skriver, otät jäshink, men att allt fungerar som det ska.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Vad händer med min utjäsning?

Inläggav Bastuöl » lördag 2017-09-09 11:17

Jo, får väl helt enkelt ta ett prov efter två veckor på jäsning och se om allt är som det borde.

Har faktiskt inte jäst i ifrågavarande 10 l jäshink tidigare, bara använt för torrhumling och kryddning av delsatser.
Bastuöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: onsdag 2015-12-16 22:24

Re: Vad händer med min utjäsning?

Inläggav Bobby » lördag 2017-09-09 14:17

Otät hink med största sannolikhet.

Hänt mig flera gånger - Även om det stiger i röret när man trycker på locket konstigt nog.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Re: Vad händer med min utjäsning?

Inläggav Bastuöl » måndag 2017-09-18 21:33

Flasktappningsdag idag och båda satserna hade lydigt jäst ut till 1,011. Mycket riktigt så är min jäshink inte helt tät, men den verkar ju funka ändå.

Hade även tänkt torrhumla, men det glömde jag i all vardagsbrådska.
Bastuöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 29
Blev medlem: onsdag 2015-12-16 22:24

Re: Vad händer med min utjäsning?

Inläggav Rotsac » tisdag 2017-09-19 09:59

Bobby skrev:Otät hink med största sannolikhet.

Hänt mig flera gånger - Även om det stiger i röret när man trycker på locket konstigt nog.


Jag känner igen det där, och misstänker läckage i min jäshink.
Det verkar gå bra om jag låter ölet stå i hinken under högst två veckor, men tre veckor kan ge oxidation.
Förklaringen skulle väl då vara att under två veckor så bildas tillräckligt med kolsyra för att hindra luft från att komma in.
Men under den tredje veckan så är det ett jämviktsläge, då luft kan slinka in.

Exakt var ligger problemet vanligen i fall enligt ovan?
Jag gissar på själva locket, som man ju bänder upp, och trycker ned ett antal gånger vid återkommande bryggningar.

I så fall borde det väl räcka med att byta ut locket?
Eller slits även hinkens kant, så att man bör byta ut både hink och lock?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

cron