Tryck o tid corneliusfat

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Tryck o tid corneliusfat

Inläggav Bee » onsdag 2017-12-13 16:37

humlekotte skrev:Nej det är inte sant att kolsyran fördelas jämt. Difussusion har en tidsaspekt som gör att det under inlösning av CO2 är mer koncentration av kolsyra nära ytan med CO2 och lägre koncentration längre bort. Med tiden jämnas det ut men det sker inte ögonblickligen. Möjligen att jag överdrivit dess inflytande, men det som skiljer denna gången är faten fick flyttas omkring och därmed röras om. 2 bar har annars blivit ganska bra, men det gäller att stänga av i tid.


Jag är medveten om det, men för gemene man kan vi säga att det är ögonblickligen. Jag vill påstå att skillnaden är marginell för ett 20l fat.

Om du kopplar loss gasen så förstår jag om det blev bra den gången. Då har du ju valt ett annat jämviktstryck än 2 bar. Då kan du lika gärna skaka i kolsyra i en kvart istället för att vänta.
Prova 1.2 bar vid 5°C och låt det stå två veckor utan att koppla loss. Jag tror du blir nöjd med nivån.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster