Bladlöss i humlekottar

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Bladlöss i humlekottar

Inläggav Samme77 » lördag 2017-09-02 10:59

Tjena! Jag har plockat en del kottar från nån okänd svensk humle. plockade när det var lite mörkt så sen när jag skulle lägga det på tork såg jag att kottarna var fulla med bladlöss! Är det bara att kasta dom eller kan det användas ändå till ölbryggning? kottarna ser ju fräscha ut.
Samme77
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: onsdag 2016-08-24 17:44

Re: Bladlöss i humlekottar

Inläggav Bee » lördag 2017-09-02 11:39

Svårt att bli av med alla löss. Är den okänd så kanske den inte är något vidare. Är det en gammal planta från en plantskola är det antingen Northern Brewer, eller någon prydnadstyp.
Hittade en i grannskapet hos föräldrarna som var mogen med massor av stora kottar. Dom luktade vitlök och gödsel och hade knappt något lupulin, men fina var dom. :-)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bladlöss i humlekottar

Inläggav Samme77 » lördag 2017-09-02 12:58

Okej. Ja alltså jag tror inte det blir nån höjdare. Hade mest varit kul å prova nån liten sats. Men nu vette tusan om det ens är värt. Läste att bladlössen utsöndrar honungsdagg och att det då kan börja mögla. Så vi får väl se vad som händer. Lupulin finns det då i dom. Provade göra te på dom och då blev det ändå lite beska å lite trevliga smaker. Dock så när man bara luktar på dom så känns ju ingen trevlig arom. Mest gräsigt typ.
Samme77
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: onsdag 2016-08-24 17:44

Re: Bladlöss i humlekottar

Inläggav Drake » lördag 2017-09-02 13:38

Star-san ska tydligen funka mot bladlöss, du kan ju alltid testa att duscha dom innan du skördar så kanske dom drar. Kanske? :roll:
Har inte provat själv men läste på något amerikanskt forum att dom använde Star-san istället för insektsmedel.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Bladlöss i humlekottar

Inläggav Bee » lördag 2017-09-02 14:52

Drake skrev:Star-san ska tydligen funka mot bladlöss, du kan ju alltid testa att duscha dom innan du skördar så kanske dom drar. Kanske? :roll:
Har inte provat själv men läste på något amerikanskt forum att dom använde Star-san istället för insektsmedel.
Så funkar det inte riktigt.
Man kan använda det istället för den såpalösning som många använder. Men då pratar vi om upprepade appliceringar under flera dagar. (Bladlössen dör) har man för stark lösning så blir bladen skadade av starsan också.
Odlar förutom humle även chili som drabbas av bladlöss allt för ofta...
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster