Färdigkrossat korn

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Färdigkrossat korn

Inläggav roggie_49 » onsdag 2017-07-19 13:40

Som rubriken, Färdigkrossat korn, köpte en sats där det ingick färdig krossat korn,
efter tt ha kollat lite på krosset så ser jag mjöl, korn som inte är något vidare krossat,
fråga, ska jag köra kornet i min kross på storlek typ 1,0mm ?
roggie_49
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: söndag 2015-11-08 12:46

Re: Färdigkrossat korn

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2017-07-20 00:04

Inte helt lätt att svara på.
Hur brygger du och hur länge brukar du mäska?
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Färdigkrossat korn

Inläggav roggie_49 » söndag 2017-07-23 21:21

Pilsnerkokaren skrev:Inte helt lätt att svara på.
Hur brygger du och hur länge brukar du mäska?


Bulldog bryggverk, sammanlagt cirka 90 min.
roggie_49
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: söndag 2015-11-08 12:46

Re: Färdigkrossat korn

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2017-07-23 23:32

Krossningen ska väl vara grövre när man brygger med bryggverk? Hade du bryggt med BIAB hade det varit en annan sak, då behöver det vara mer finkrossat.
Du får kanske se det som en testbryggning, är malten för grovt krossad lär du se det på effektiviteten. Ev kan du förlänga mäsktiden 30-45minuter och på så sätt kompensera för för stora bitar malt.

Normalt får jag mycket finkrossad malt ur min maltkross, men i fredags försökte jag dubbelkrossa köpekrossad malt med knappt någon förändring på resultatet. Det var inte jag som skulle brygga men det var med min utrustning och det var därför jag ville krossa malten mer, lär få reda på hur det gick under morgondagen. Kan vara kul att jämföra, jag vet ju vad min normala effektivitet är.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Färdigkrossat korn

Inläggav roggie_49 » måndag 2017-07-24 08:40

Körde kornen i kvarnen iaf, blev mjöl, mindre korn etc, ska mäska i eftermiddag.
Får väl se hur det artar sig, lyckades även ta med ett halvkilo för mycket korn som är hårdare rostat
i samma malning. Inte en susning om resultatet kan ju bli både bu och bää :mrgreen:
roggie_49
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: söndag 2015-11-08 12:46

Re: Färdigkrossat korn

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2017-07-25 08:12

Hur gick det?
För vår del gav den köpekrossade malten betydligt lägre effektivitet än vad jag är van vid. Nu kan det vara annat också men en försämring med 25-30%-enheter är rätt tråkigt.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Färdigkrossat korn

Inläggav roggie_49 » onsdag 2017-07-26 17:30

Pilsnerkokaren skrev:Hur gick det?
För vår del gav den köpekrossade malten betydligt lägre effektivitet än vad jag är van vid. Nu kan det vara annat också men en försämring med 25-30%-enheter är rätt tråkigt.

Tja vad ska jag säga, SG låg på 1045-50, pendlade lite där, fastnade massor med mjöl i bazookan och sen körde jag ett
saftfilter vid omtappningen till jästunnan, fastnade massor där också, men det verkar rätt fritt från mjöl i jäs tunnan, jäsningen kom igång dagen där på och nu pluppar det som f-n i röret,
humlesmaken är väl lite i underkant kan jag tycka men tror att det hela ger sig efter ett tag, nu får det jäsa fram till nästa torsdag så ska jag ta en koll då.
roggie_49
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: söndag 2015-11-08 12:46

Re: Färdigkrossat korn

Inläggav SiCN » torsdag 2017-08-17 13:12

roggie_49 skrev:Tja vad ska jag säga, SG låg på 1045-50, pendlade lite där, fastnade massor med mjöl i bazookan och sen körde jag ett
saftfilter vid omtappningen till jästunnan, fastnade massor där också, men det verkar rätt fritt från mjöl i jäs tunnan, jäsningen kom igång dagen där på och nu pluppar det som f-n i röret,
humlesmaken är väl lite i underkant kan jag tycka men tror att det hela ger sig efter ett tag, nu får det jäsa fram till nästa torsdag så ska jag ta en koll då.


Hur "krossat" malten ska vara påverkas ju mycket av din utrustning. Normalt sett räcker det att ett korn är knäckt för att det goda ska komma ut vid mäskning, men det är ju jäkligt irriterande om malten är pulveriserad och sätter igen all utrustning man har. Jag köper nästan alltid krossad malt av ren och skär bekvämlighet och när man köper malt i säcker från vettiga mälterier brukar det i min mening alltid vara "lagomt krossad" (dvs funkar i BIAB och bryggverk) men har ändå alltid lite mjöl. Inte ens när jag krossar själv med dyr 3-vals-kross blir jag helt mjölfri för vissa korn fastnar alltid och pulveriseras helt o hållet.
SiCN
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 59
Blev medlem: onsdag 2015-08-26 20:41

Re: Färdigkrossat korn

Inläggav Bobby » tisdag 2017-08-29 13:10

Min erfarenhet är att du EJ behöver finkrossa malten om du ska köra i en BK35/BC25
Se också till att köra pumpen och recirkulera under mäskningen, då brukar jag ha helt klar vört. Allt mjöl fastnar i maltbädden för mig.
Det gäller att få till en perfekt maltbädd, så vatten/maltförhållandet är viktigt viktigt.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster