Första bryggningen, frågor.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Första bryggningen, frågor.

Inläggav EPT » söndag 2017-07-16 15:30

Jag har precis fått hem detta kit: https://www.olkompaniet.se/olbryggningskit-35-liter och vill försöka brygga detta recept: http://olrecept.se/drakens_ipa_2

Det står "Mängd: 60 liter" uppe till vänster i receptet. Är detta mängd färdig öl eller mängd vatten jag ska använda? Om det är mängd färdig öl, hur vet man då hur mkt vatten jag ska använda? Har tänkt att halvera allt i receptet och alltså göra en halv sats, funkar det med min utrustning?.

Hur gör jag lakningen med en BIAB-påse? Ska man hälla över lakvatten?

Efter lakningen ska jag då koka vörten i 60 min och slänga i första humlen när 20 min återstår och nästa när 15 min återstår osv.? De två som det står 0 min på ska de i precis när koket är klart?

Hur mkt jäst ska användas?




PS. Om nån orkar så vore det väldigt schysst om jag kunde få hela receptet i länken omskrivet så det blir lagoma mängder till min utrustning!

Tack på förhand!
EPT
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: söndag 2017-07-16 13:21

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav rick.lindqvist » söndag 2017-07-16 20:56

Du kan ju ändra mängd själv uppe till höger.

Receptet är på färdig öl så räkna med att på 30 L lägga på 4-5 L till, beroende på kokintensitet. Ja, du tänker rätt angående humlen. På 30 L räcker det nog med ett pkt US-05 men många skulle nog sejfa och ha i 2. Just ja, torrhumlingen står inte med, det blir lagom med 100-150 g g av valfri amerikansk sort.

BIAB har jag tyvärr lite dålig koll på. Lycka till :)
Användarvisningsbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 258
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: göteborg

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav EPT » söndag 2017-07-16 21:26

rick.lindqvist skrev:Du kan ju ändra mängd själv uppe till höger.

Receptet är på färdig öl så räkna med att på 30 L lägga på 4-5 L till, beroende på kokintensitet. Ja, du tänker rätt angående humlen. På 30 L räcker det nog med ett pkt US-05 men många skulle nog sejfa och ha i 2. Just ja, torrhumlingen står inte med, det blir lagom med 100-150 g g av valfri amerikansk sort.

BIAB har jag tyvärr lite dålig koll på. Lycka till :)


Tack! En fråga till bara. Kan man inte ha i för mycket jäst?
EPT
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: söndag 2017-07-16 13:21

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav rick.lindqvist » söndag 2017-07-16 22:36

Egentligen inte, i alla fall inte inom rimliga ramar - jag vet dock ingen som testat en förkultur på 25 L till en 10-litersbatch :D

Tumregeln säger att ha hellre i för mycket än för lite.

För länge sedan jäste jag ut ett öl på ett dygn - och då hade jag 1 pkt torrjäst på 5 L öl.
Användarvisningsbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 258
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: göteborg

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav skyking » måndag 2017-07-17 09:20

Mängden som anges brukar vara mängden färdig öl, men man bör ta detta med en liten nypa salt dock.

Eftersom du skall koka vörten först så bör du ha lite mer vört när du lakat klart (och skall börja koka). Räkna +10% till att börja med - när du lärt dig känna din utrustning så kommer du ha bättre koll på exakt hur mycket du skall ha innan kok.

Skall du köra BIAB och utnyttja fulla kokvolymen så kommer det krävas att du lakar, eller åtminstonde tillsätter vatten. Om du bara låter vörten självrinna ur BIAB-påsen kommer det inte bli full kastrull. Du bör nog också räkna med att du inte kan fylla kastrullen till bredden utan att det kokar över. Jag skulle nog tänka mig att man fyller den med 30L vilket kanske ger 25L färdig öl. Räknar du för hand så kan du förvisso halvera mängderna från 60L-recept dvs köra med 20% mer av allt (eller så skalar du ned receptet till 25L).

Tiden för humle brukar anges som tid innan kokets slut, 0min betyder att du tillsätter humle samtidigt som du slår av värmekällan. I de fall man använder torrhumle eller något annat exotiskt så brukar det stå uttryckligen.

När det gäller jästen så är det en torrjäst. Ett paket bör räcka för 25L. Man rehydrerar torrjäst innan man tillsätter den. Vill man vara på säkra sidan så kan man ha mer jäst. Så länge du håller dig inom rimlighetens ramar så är det inga problem att tillsätta för mycket jäst (gör du inte förkultur så är plånboksproblem det första du råkar ut för om du har för mycket jäst).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav EPT » måndag 2017-07-17 18:18

Tackar för svar!

Ny fundering har dykt upp.

Om jag siktar på att få ut 27,5 liter vört ska jag använda 5,895 kg malt (5,625 kg Pale ale + 270 gr Caravienne) enligt receptet.
Om jag tycker det blir trångt i min 35 l gryta kan jag då tex mäska i 20 l vatten och sedan fylla på med den mängd vatten som behövs upp till 27,5 l efter att malten droppat av från BIAB-påsen?

OM det funkar som jag skrivit ovan, hur klurar man ut vad minsta vattenmängd är i förhållande till maltmängden? Jag antar att det krävs ett visst förhållande hur mkt malt man kan mäska i ett visst antal liter vatten.

Hoppas ni förstår hur jag menar :)
EPT
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: söndag 2017-07-16 13:21

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2017-07-17 19:36

Det beror ju på hur bra mäskningen blir.
Lyckas du inte så bra får du mindre mängd öl till önskad styrka, då blir det inte så bra att spä med mer vatten.
Men visst går det utmärkt att mäska i 20 liter och få ut 25liter öl Jag brukar mäska i 25liter vatten och jag får 28liter öl efter koket eftersom jag fyller upp med kokt vatten till önskad volym och styrka.

Minsta volymen vet jag inte men 25liter vatten och 6 kg malt är ingen tjock mäsk.
Åsikterna går lite isär om vattenmängd kontra maltmängd, Biab har dock mer vatten mot mängden malt.
Du kan laka genom att låta påsen med malt rinna av i grytan och sen flytta över den i en ny gryta med 6-8 liter 80° vatten, tror det kallas maxiBiab

Wienkeller har skrivit en bra tråd i ett annat forum, läs och begrunda.
https://www.bryggforum.nu//viewtopic.php?f=39&t=15166
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav skyking » tisdag 2017-07-18 07:29

EPT skrev:Tackar för svar!

Ny fundering har dykt upp.

Om jag siktar på att få ut 27,5 liter vört ska jag använda 5,895 kg malt (5,625 kg Pale ale + 270 gr Caravienne) enligt receptet.
Om jag tycker det blir trångt i min 35 l gryta kan jag då tex mäska i 20 l vatten och sedan fylla på med den mängd vatten som behövs upp till 27,5 l efter att malten droppat av från BIAB-påsen?

OM det funkar som jag skrivit ovan, hur klurar man ut vad minsta vattenmängd är i förhållande till maltmängden? Jag antar att det krävs ett visst förhållande hur mkt malt man kan mäska i ett visst antal liter vatten.

Hoppas ni förstår hur jag menar :)


Ja, du kan fylla upp med vatten. För att få bättre utbyte kan du dock använda vattnet för att laka ur mer ur påsen, du låter helt enkelt varmt vatten rinna igenom BIAB-påsen. För att få ut 27L stamvört (efter kokning) så behöver du ha runt 30L före kokning. Man kan även fylla på med vatten efter kokningen, men den tekniken kan ge ett (något) sämre utbyte.

Att räkna ut hur mycket vatten du behöver i BIAB går förvisso att göra, men siffrorna som går in i beräkningen är beroende av din utrustning (någon som har köpt samma kit kanske har siffrorna). Problemet med beräkningarna för BIAB är att du dels skall ha tillräckligt med vatten för att blötlägga malten, men även tillräckligt för att fylla upp utrymmet utanför BIAB-påsen. Det är dock ganska enkelt: malten skall vara genomblöt, dvs så att det inte finns någon torr malt och inga klumpar, dessutom skall det vara så att vattnet täcker malten gärna med lite marginal.

Att i förväg veta hur mycket vatten man behöver är inte helt nödvändigt, men det ger förvisso möjlighet att hamna rätt direkt vid inmäskning. Vad man gör ifall man inte vet är att man förbereder t.ex. 35L (du kommer inte behöva mer i mäsken - jag lovar) genom att värma upp till 70C (räknade ut det här genom att ange 35L mäskvatten till 6L malt). När du sedan mäskar in kommer malten kyla vattnet och du hamnar under 66C, sedan värmer du på tills du når 66C.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav EPT » måndag 2017-07-24 10:10

Idag blir det premiärbryggning. Väntar bara på leverans av sista tillbehören! :) :o

Edit: Det sprack :( ! Försenad leverans. Får sikta på onsdag istället.
EPT
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: söndag 2017-07-16 13:21

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav EPT » fredag 2017-07-28 05:36

Jag länkade till recept på drakens IPA i första inlägget i denna tråd. Nu har jag kollat runt bland recepten här på shbf.se och hittat drakens här också http://shbf.se/recept/Receptdb.php?subm ... 30&hits_n= och iaf. humlingen skiljer sig markant mot detta recept http://olrecept.se/drakens_ipa_2

Jag har ju bara köpt hem cascade och citra och tänkte brygga idag. Hur ska jag göra?
EPT
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: söndag 2017-07-16 13:21

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2017-07-28 08:38

Att recepten är olika beror på att det finns 2 recept på Drakens IPA i SHBF databas.
Ett från 2008 som har annan humling och ett som är identiskt med det i ölrecept som är från 2014.

Kör på den humlen du har köpt, då brygger du vinnarreceptet från 2014.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav EPT » fredag 2017-07-28 09:39

Pilsnerkokaren skrev:Att recepten är olika beror på att det finns 2 recept på Drakens IPA i SHBF databas.
Ett från 2008 som har annan humling och ett som är identiskt med det i ölrecept som är från 2014.

Kör på den humlen du har köpt, då brygger du vinnarreceptet från 2014.


Åh, tack!
EPT
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: söndag 2017-07-16 13:21

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav EPT » tisdag 2017-08-01 13:27

Igår, efter många om och men, har jag iaf bryggt en sats som står på jäsning nu.

Här kommer en sammanfattning:

Mäskning, kok, kylning och slutligen i med jäst tog ca 9 h. Plockade fram allt vid 09:30 och hällde i jästen vid kl 19 :o .

Jag siktade på 20 l efter kok.
Bestämde mig för att mäska med 3,5 l / kg malt. Detta blev 4,367 kg malt och 15,3 l vatten (obehandlat kallt kranvatten).

Värmde vattnet (med biabpåsen i) till 71 gr innan jag tillsatte malten och därefter hamnade tempen på 65 gr (målet var 66 gr).
Lyckades hålla mäsktempen mellan 64-67 gr under de 65 min jag skulle.

Värmde 9 l vatten till 78 gr att tillsätta i samband med lakningen (som inte blev lakning)som tillsattes i samband med att tempen höjdes från 66 till 78 gr.
Och jag lovar, biab-säcken var blytung! Tur att vi var två att hålla den medan den rann ur :D !

Varför då 9 l? 9+15 = 24 l sammanlagt. Tänkte att det försvinner 2 l med malten och ytterligare 2 l som kokar bort. Men det blev fel.
OG efter mäskningen ligger på 1050 mätt på 25 gr. Receptet säger 1060 efter kok (?) så jag ville inte ha i mer vatten.

Här stötte jag väl på första och enda problemet, när det ska kokas. Jag har nog för stor kastrull för vår induktionshäll. Fick det bara att "sjuda". Och innan vi insåg att det inte kommer koka mer än så så hade det nog sjudit i 20 min + de 65 min det skulle koka. Så det blev sjuda i ca 85 min.
Hade i ett kryddmått protafloc när 15 min återstod av kokningen.
Humlegivorna åkte i på rätt tider från slutet. Använde en hopspider till detta. Luktade GOTT! :P

Under koket desinficerdaes allt som kom i kuntakt med vörten nogsamt med star san.

Sen tappade vi via ventilen på kastrullen genom saftsil ner i jäshink och detta gick fort och smidigt, behövde inte byta nån silduk.

Men vi fick bara ihop 17 l av de tänkta 20 l. Mätte OG igen nu och det låg på 1060 precis som receptet säger. Så jag nöjde mig med 17 l.

Sen kylde vi hinken i badkar med kallt vatten, tog väl ca tre h innan vi var nere på runt 23 gr.

Tillsatte jästen direkt från påsen i vörten, lät stå 30 min, sen ruskade jag kraftigt.
Rummet jag jäser i har en temp på mellan 20-21 gr och är mörkt.

Nu står det på jäsning, och det har börjat bubbla i röret :wink: .


Vad tror ni om att inte spisen orkade med riktigt? Mätte tempen och den låg precis på 100 gr under koket.
Kommer min för lilla vattenmängd göra nåt med smaken?
Nå andra missar jag gjort?

Kul var det iaf!
EPT
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: söndag 2017-07-16 13:21

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav bryggapa » tisdag 2017-08-01 16:56

Temperaturen under kok är inte intressant (den beror på höjd över havet, lufttryck mm). Det du vill ha är rörelse på koket. Isolera grytan och/eller använd lock om du inte får till ett kok utan.

Jag kanske feltolkar, men du behöver inte desinficera prylar under koket. Det är först efter kok, (dvs under/efter kylning) som man behöver/bör vara noga med desinficering.

Det låter som ni hade en relativt problemfri första bryggning och framförallt att ni hade kul! 20-21 grader låter lite i varmaste laget kanske, men det blir säkert öl av det där ska ni se :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav EPT » tisdag 2017-08-01 19:06

Jag använde dödtiden under koket till att desinficera alla prylar jag skulle använda efter koket. Kommer inte lägre än runt 20 gr nu på sommaren.
EPT
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: söndag 2017-07-16 13:21

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster