Burkmajs Lager

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Burkmajs Lager

Inläggav Berra » onsdag 2017-07-12 13:45

Hej
Jag gjort en nybörjar miss och skulle behöva lite goda råd.

Jag har för tillfället 19 liter ljust lageröl med en tråkig burkmajs smak. Dms tror jag den tekniska benämningen är.

Det jag vet att jag gjorde fel var att jag kokade pilsner malten i 60min istället för 90. Sedan använde jag mangrove jacks m54 lager jäst och jäste i 18 grader i 10 dagar då låg det på 1.010. Efter det skulle jag höjt Tempen och låtit jästen städa upp. Nu har hade jag lite bottom och tappade upp på corneliusfat istället.........

Så till frågan kommer burkmajs smaken försvinna efter en längre lagring eller skall jag göra om och göra rätt? Planen nu är att tappa upp hälften på flaska och skicka resten i vasken.

Om lagring kan lösa problemet, har någon uppfattning om hur lång tid det kan tänkas ta ?

Hälsningar Björn

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Berra
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: söndag 2017-03-05 12:42

Re: Burkmajs Lager

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2017-07-12 15:48

Min erfarenhet är att det inte hjälper med lagring. Har själv gjort samma misstag och den batchen vaskades.

På det igen :)
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Burkmajs Lager

Inläggav Perwaste » onsdag 2017-07-12 18:11

Sen är det väl så att om du ska jäsa lager är nog 18°C för varmt, du måste ta ned det till omkring 10°C. Och går inte det, ja då får det bli ale och liknande istället. Då kan 18 vara ett bra riktvärde, beroende på jäst.

Det gör inget iofs att koktiden blev 60 minuter, väldigt många recept ligger på det. Men hur hade du vädringen under koket? Viktigt att ångan får gå ut ur kärlet.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Burkmajs Lager

Inläggav Berra » onsdag 2017-07-12 18:25

Hej, tack för svaren, jag kokar med en grainfather och I princip utomhus (dörröppning) så det borde inte vara några problem.

Gällande jästen så är det en lager jäst som skall jäsa vid ale temperatur se nedan .

http://shop.humle.se/jast/lagerjast/tor ... s-m54-10-g

Så frågan är vad som kan ha gått fel då....

inget hopp om att det försvinner, hur länge lagrade du ditt utan att det blev någon skillnad?

Hälsningar
Björn

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Berra
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: söndag 2017-03-05 12:42

Re: Burkmajs Lager

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2017-07-12 19:48

Jag hade ölen på fat i 4-5 veckor innan jag gav upp. Men den hade mycket smak av burkmajs, precis som att dricka spadet från en burk.
Jäste vid 10°, Diacetylrast vid 16° och jästen var frisk.

Felet för min del var nog att jag inte förkokte polentan utan bara skicka i den i mäsken. Använder Maizena eller krossad majs från humle numera om jag ska brygga den sortens öl och har inte haft något problem sen dess.
Jo, en gång i våras när jag försökte brygga en klon på Corona, den smakade inte burkmajs utan mer åt spya. Den vaskades också, men sen när jag provade den ena av 2 flaskor Corona jag köpt som smakprov tyckte jag nog att jag träffat rätt ändå. Den var inte heller god. Det blev nog lite väl mycket av det goda med både risflingor och majsflingor i samma öl. Flaska nr 2 står fortfarande i kylen och väntar på att smakas på :)
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Burkmajs Lager

Inläggav Snow » onsdag 2017-07-12 19:51

Berra skrev:Hej, tack för svaren, jag kokar med en grainfather och I princip utomhus (dörröppning) så det borde inte vara några problem.

Gällande jästen så är det en lager jäst som skall jäsa vid ale temperatur se nedan .

http://shop.humle.se/jast/lagerjast/tor ... s-m54-10-g

Så frågan är vad som kan ha gått fel då....

inget hopp om att det försvinner, hur länge lagrade du ditt utan att det blev någon skillnad?

Hälsningar
Björn

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Jag gjorde min #3 batch ever med den jästen med jäste vid 20, all the way... vet inte om dessa två grader spelar roll.
Det blev en vad jag kallar "Hybridlager" som alla som jag bjöd denna brygd fortfarande pratar gott om.
Har bara bryggt ett år drygt, men hunnit med ett gäng batcher och en sak man lär sig, om du tycker ölet smakar konstigt, äckligt etc, vaska det, ingen idé att hålla på, du kommer ha den tanken varje j-fla gång du sätter näsan till glaset....
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Burkmajs Lager

Inläggav Perwaste » onsdag 2017-07-12 20:24

Jag läste på om jästen nu, om just den ger jag mig :D

Men, nu måste vi lista ut vad som gick snett. Det var ju det där med det rullande koket, det borde du ju ha kommit upp till genom din gf tycker jag? Det känns på din beskrivning ändå som om koket är det som går fel? Jag står oxå utomhus, och har förmånen att kunna plocka av locket, även på vintern. Får du till det rullande?

Jag vet inte om någon annan har en bättre idé än detta?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Burkmajs Lager

Inläggav Berra » torsdag 2017-07-13 13:31

Tack för era svar, nej jag vet ärligt talat inte vad som gått fel om inte 60 min koket + för tidig fattappning är boven.....

Jag har ju kokat en Oppigårds Amarillo och en Oppigårds IPA tribute som till stor del var baserad på samma malt och där har jag inga majs smaker...

@Perwaste: Jo jag tycker nog att GF har ett rullande kok det enda möjligen var att locket hängde på resikulations armen om det nu droppade ner kondens från den, men det tro jag inte då det blir bra ruljans på luften i dörröppningen.

Flaskar nog upp 5-6 liter och häller resten i vasken. Men tips inför nästa försök mottages mer än gärna.

Hälsningar
Björn
Berra
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: söndag 2017-03-05 12:42

Re: Burkmajs Lager

Inläggav Rotsac » torsdag 2017-07-13 17:27

Jo jag tycker nog att GF har ett rullande kok det enda möjligen var att locket hängde på resikulations armen om det nu droppade ner kondens från den, men det tro jag inte då det blir bra ruljans på luften i dörröppningen. Men tips inför nästa försök mottages mer än gärna.


Varför i hela friden tar du inte bort arm, slang och lock när du kokar?
Tag bort den felkällan.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Burkmajs Lager

Inläggav Berra » torsdag 2017-07-13 18:36

Bra fråga hade nog lite otur när jag tänkte

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Berra
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: söndag 2017-03-05 12:42

Re: Burkmajs Lager

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2017-07-13 21:14

Skulle man kunna få ta del av receptet?

Om ölen inte är färdiglagrad tycker jag att den smakar grönsaksoppa, inte burkmajs. Den smaken går däremot att lagra bort.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Burkmajs Lager

Inläggav Berra » torsdag 2017-07-13 21:34

Absolut, fick med receptet med GF när jag köpte den begagnad tillsammans med två flaskor som jag tyckte var helt ok.

21.5 liter i jäskärlet
4.4 Kg pilsner malt _viking

60min 24g Tettnang
15min 38g Hersbrucker
Berra
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: söndag 2017-03-05 12:42

Re: Burkmajs Lager

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-07-13 22:27

Om DMS: https://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015/10/om-dms.html

Men några relevanta punkter för diskussionen:

* Jästen bryter inte ner DMS, det finns alltså ingen poäng i att lagra ölet för att bli av med DMS, varken varmt eller kallt
* Varmare jästemperatur -> kraftigare jäsning -> mer DMS försvinner genom jäsröret
* Kort, klent eller dåligt ventilerat kok ger mer DMS i det färdiga ölet
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Burkmajs Lager

Inläggav skyking » fredag 2017-07-14 12:07

ekstedt skrev:Om DMS: https://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015/10/om-dms.html

Men några relevanta punkter för diskussionen:

* Jästen bryter inte ner DMS, det finns alltså ingen poäng i att lagra ölet för att bli av med DMS, varken varmt eller kallt
* Varmare jästemperatur -> kraftigare jäsning -> mer DMS försvinner genom jäsröret
* Kort, klent eller dåligt ventilerat kok ger mer DMS i det färdiga ölet


Ett par kommentarer:

* Lagring kan eventuellt avse att man låter ölen stå kvar i jäskärlet en längre tid. Detta skulle eventuellt kunna ventilera bort DMS.
* Dåligt ventilerat kok kan vara en delorsak till att man får ett klent kok. Att koka under lock behöver alltså inte alltid vara nödvändigt då ett lock kan vara förutsättning för att få ett rejält kok. DMS bör kunna koka bort även om man har lock på...

Jag tyckte det lät konstigt att han fått DMS i ölet och din blogpost kanske ger svaret. Det kanske inte är DMS han kände av trots allt? Och då kanske inte punkterna ovan är relevanta för eventuell åtgärd av problemet.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Burkmajs Lager

Inläggav rick.lindqvist » fredag 2017-07-14 13:22

Nej just det, det kanske inte är DMS han känner. Jag rekommenderar starkt att du låter några andra avsmaka ditt öl - innan du drar för hastiga slutsatser.

Vissa kan faktiskt blanda ihop pilsnermaltsmak och DMS.
Användarvisningsbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 258
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: göteborg

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster

cron