Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Inläggav reta » måndag 2017-08-21 13:09

Morgan skrev:Eftersom du säger att smaken uppstod så snabbt så är det kanske inte vanlig oxidering du har råkat ut för. Det brukar nämligen ta lite mer tid innan det ger sig till känna. Om du däremot inte fått ur all chemipro oxi ur fatet så kan det vara boven. Chemipro oxi är nämligen ett oxiderande rengöringsmedel, det är så det funkar. Det kan ha orsakat en mycket snabb oxidering.


Intressant, gäller detta även StarSan? Har nämligen precis köpt det och tänkte kanske prova med förslaget att fylla fatet helt med StarSanlösning och trycka ut med kolsyra.
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Inläggav reta » måndag 2017-08-21 13:15

skyking skrev:Njae. När man arbetar med gas är det ett par saker man bör känna till.

För det första så är ett "tomt" fat inte tomt, det är fyllt med gas, lägger du på 1bar så betyder det egentligen att du lägger på 1bar utöver det normala lufttrycket (som är 1bar), då har du dubbelt så mycket gas. Det som händer när du kopplar på gasventilen är att overtrykket släpps och det blir så småningom normalt lufttryck i fatet. Detta betyder att hälften av gasen slipper ut, men resten blir kvar.

Det andra är att gaser blandas tämligen lätt. Man kan alltså inte förlita sig på att gaserna skiktar sig (som en populär myt hävdar), säkrast är nog att utgå från att detta händer till ens nackdel. Detta betyder att man måste vara lite listig för att få ut syre ur fatet. Det effektivaste sättet är att fylla fatet med vätska (t.ex. starsanlösning) och trycka ut den med CO2, detta funkar eftersom gas och vätska inte blandas så lätt. Ett annat sätt är att trycka på ett par var och pysa ut det och upprepa ett antal gånger.

Nu är det iofs så att med gasventilen tillkopplad, dvs öppen så kan det komma in syre den vägen, men jag skulle gissa att det är ganska lite. Dessutom när du börjar häverta så kommer det uppstå ett gasflödet ur gasventilen (det är därför den måste vara öppen).


Tack, det förklarade en hel del! Antar att det är rätt omöjligt att få det helt syrefritt, speciellt med min utrustning. Om inte annat är det ju även luft i rören jag sätter mellan hink och fat osv, och som du säger kommer det väl inte luft genom gasventil när den sitter i utan slang. Då är frågan hur noga ska jag vara, är det markant bättre att fylla på med starsanlösning och tömma mha co2 eller bara fylla och tömma co2 ett par gånger utan något i?

Vad gäller fylla med starsan och tömma genom öltapp/ventil så antar jag att kolsyretub ska sitta i under hela processen med typ 1bar eller så för att det ska vara tryck i öltappen och för att co2 ska fyllas på i fatet i takt med att man häller ut lösningen?
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Inläggav skyking » måndag 2017-08-21 13:45

StarSan skall mig veterligen inte verka oxiderande.

Man kan inte räkna med att få det helt syrefritt. Bortsett från att CO2'n du köper kan innehålla syre så är det svårt att eliminera alla källor. Anledningen till att tekniken med att fylla fatet med starsanlösning och sen trycka ut med CO2 är att det går åt mindre CO2 för att få samma resultat, skall man ha ner syrehalten riktigt lågt kan man kombinera metoderna (där man trycker i och pyser ur CO2 innan man trycker ut starsanlösningen). Det man vinner på metoden består i dels att det är mindre volym man behöver arbeta med vilket gör att det går åt mindre CO2, men också att man inte behöver upprepa likamånga gånger heller pga den mindre volymen.

Vill man t.ex. ner till 0.1% syre så skall man alltså med starsan-metoden trycka på en bar CO2 och pysa ut och upprepa 2 ggr, man kan koppla bort CO2 mellan. Sen trycker man ur starsanlösningen koppla loss CO2 när du fått ut hälften eller tryck med lägre tryck. Då kommer man förbruka motsvarande 1.5x fatvolymen CO2. Alternativet är att trycke på CO2 och pysa ut 5ggr vilket förbrukar motsvarande 5x fatvolymer.

Hur noga man behöver vara beror på ifall jästen fortfarande är aktiv. Aktiv jäst minskar behovet av helt syrefri överföring. Även faktorer som humlekaraktär spelar in - humle är ju känsligt för oxidation.

Jag skulle nog i första hand satsa på att köra med PBW + starsan istf Chemoxi pro. Inget illa sagt om Chemoxi pro, men du kanske får bättre resultat med PBW+starsan - dvs det kanske passar dina rutiner bättre.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 28 gäster