förvaring humlepellets till torrhumling

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

förvaring humlepellets till torrhumling

Inläggav reta » fredag 2017-06-16 12:59

Blev precis klar med en sats vört till vilken jag tänkt torrhumla en hel del humle efter 10-11 dagars jäsning. Ska jag fortfarande förvara humlen (pellets) i frysen trots att det ska användas om mindre än två veckor?

Hur tinar jag i så fall på bästa sätt, eller slänger jag in för torrhumling direkt från frys?
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: förvaring humlepellets till torrhumling

Inläggav rick.lindqvist » fredag 2017-06-16 15:11

På 2 v spelar det ingen roll. Du kan absolut slänga i pellets direkt från frysen.
Användarvisningsbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 258
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: göteborg

Re: förvaring humlepellets till torrhumling

Inläggav jonteman » fredag 2018-01-05 09:24

Hur är det med användning av färska humlekottar?
De borde vara fulla av bakterier och annat gojs... :shock:
jonteman
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: torsdag 2017-12-07 11:15

Re: förvaring humlepellets till torrhumling

Inläggav Gunnarsson » fredag 2018-01-05 10:42

Jag tycker det är väldigt läskigt att slänga i grejer direkt i hinken, men kollar man på vad andra gör så verkar det gå väldigt bra. Allt från humle, bär och ekspån till (kanske i det extrema fallet) kakor, hamburgerbröd och pommes (https://www.instagram.com/p/BabqranlFKs ... =omnipollo). Jag antar att vörten/ölen är så full av livskraftig jäst vid det laget att andra mikroorganismer har svårt att hävda sig.
Gunnarsson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: måndag 2016-11-21 09:44

Re: förvaring humlepellets till torrhumling

Inläggav jonteman » fredag 2018-01-05 10:50

Fy satan! :shock:
Tja blanda favoritmat och öl i samma tunna... hehe. Precis som pizzan jag läste om för några år sedan. Inbakad burgare med pommes och en burk läsk.

Har funderat på pors och havtornsbär som smaksättare.
jonteman
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 37
Blev medlem: torsdag 2017-12-07 11:15

Re: förvaring humlepellets till torrhumling

Inläggav Gunnarsson » fredag 2018-01-05 10:59

Jag kryddade min julöl med vaniljstång och kanelstång i jäshinken, det blev finfint. Jag lät dem ligga i lite Starsan innan jag slängde i dem.
Gunnarsson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: måndag 2016-11-21 09:44

Re: förvaring humlepellets till torrhumling

Inläggav fluke12 » fredag 2018-01-05 17:21

http://brulosophy.com/
Har ju spräckt de flesta myter kring ölbryggning, även denna med att det är extremt viktigt att humle förvaras vakumpackat i frys.
Mycket läsvärt finns det där och det här med humlen kan jag gärna själv verifiera. Det finns dock några tester där som jag inte tänker att annama.
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: förvaring humlepellets till torrhumling

Inläggav Andreashaggstrom » onsdag 2018-01-10 14:40

Gunnarsson skrev:Jag tycker det är väldigt läskigt att slänga i grejer direkt i hinken, men kollar man på vad andra gör så verkar det gå väldigt bra. Allt från humle, bär och ekspån till (kanske i det extrema fallet) kakor, hamburgerbröd och pommes (https://www.instagram.com/p/BabqranlFKs ... =omnipollo). Jag antar att vörten/ölen är så full av livskraftig jäst vid det laget att andra mikroorganismer har svårt att hävda sig.

Den där Omnipolloölen får hamburgarbröd (obs, inga hamburgare) och pommes tillsatt under mäskning, inte i jäskärlet.

jonteman skrev:Fy satan! :shock:
Tja blanda favoritmat och öl i samma tunna... hehe. Precis som pizzan jag läste om för några år sedan. Inbakad burgare med pommes och en burk läsk.

Tänker du På Calskrove? Den innehåller dock ingen burk läsk (tror just det är en svårgenomförd grej).
Ärlans hembryggeri
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: förvaring humlepellets till torrhumling

Inläggav skyking » onsdag 2018-01-10 16:40

fluke12 skrev:http://brulosophy.com/
Har ju spräckt de flesta myter kring ölbryggning, även denna med att det är extremt viktigt att humle förvaras vakumpackat i frys.
Mycket läsvärt finns det där och det här med humlen kan jag gärna själv verifiera. Det finns dock några tester där som jag inte tänker att annama.


Som så mycket annat så finns det en kärna av sanning som det sedan spekuleras kring köksbordet om. Vakumförpackning och frysning av humlen är båda metoder som gör att humlen håller längre, att göra bägge gör att det håller längst. Jag såg en sida som kvantiserade vilken betydelse det har. Vakumförpackning dubblar hållbarheten medan frysning kvintuplar den (det är alltså viktigare att frysa humlen än att vakumförpacka den). Experimentet är alltså som att jämföra ett paket som legat vakumförpackat i frysen i ett år med ett som legat där ett halvår.

Förvisso med bara 2v så kanske det inte är nödvändigt, men att förvara dem i frysen är ju inte en så jobbig åtgärd.

Att slänga i humlen direkt torde inte vara några problem. Det rör sig om så liten mängd att den tinar tämligen snabbt och humlen mår inte illa av den behandlingen (och jästen hinner inte bli chockad i någon större omfattning).

Humle brukar betraktas som en ganska ogästvänlig miljö för bakterier så många vidtar inte några speciella åtgärder för att desinficera humlen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 62 gäster