safale s-04 aktivitet

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

safale s-04 aktivitet

Inläggav reta » fredag 2017-06-16 12:16

Hej! När kickar jäsningen med safale s-04 igång? Brukar man se aktivitet inom första dygnet? Den står mörkt i 20 grader.

Har gått 11 timmar men är rädd att mitt jäskärl har nån läcka eftersom jag helt missade aktivitet i jäsröret även förra gången jag bryggde, men då misstänkte jag bara att jag missat bubblandet pga att jag var bortrest dygn 2.
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: safale s-04 aktivitet

Inläggav seasteel » fredag 2017-06-16 12:23

Ta det lugnt, beroende på jäststam, pitchtemp, förkultur eller inte, rehydrering eller inte, vörtstyrka, syresättning och Brynäs eventuella SM-vinst i ishockey så kan det ta allt från 12 till 48 timmar normalt. :)

S-04 brukar ta ungefär ett dygn för mig innan det bubblar i röret. Och ibland bubblar det inte alls i röret, men ölet jäser mirakulöst ut i alla fall. :) I mitt fall beror det alltid på att locket inte är riktigt tryckt på plats.

//lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: safale s-04 aktivitet

Inläggav reta » lördag 2017-06-17 01:32

jahapp, nu har det gått 24 timmar och jag ser en tydlig kreusenrad och jag känner på lukten att det varit aktivitet. Inget bubblande högst troligt eftersom jag också såg en liten halvtorkad fläck (några få droppar?) under tappkranen (och ytterst lite vätska/fukt runt kranen), så det är väl tydligt tecken på att denna suttit dåligt eller haft dålig packning (ja, på utsidan).

Surt.. men kan jag bara låta det vara nu? Köper ny kran+packning inför nåsta gång. Finns det nått alternativ som håller ännu bättre?
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: safale s-04 aktivitet

Inläggav reta » lördag 2017-06-17 01:48

sjuka är ju att jag hör ett plupp typ en gång per minut, pecis som det brukar låta när det bubblar i jäseöret, men vätskan i det är blixt stilla...
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: safale s-04 aktivitet

Inläggav Rotsac » lördag 2017-06-17 11:47

Inget bubblande högst troligt eftersom jag också såg en liten halvtorkad fläck (några få droppar?) under tappkranen (och ytterst lite vätska/fukt runt kranen), så det är väl tydligt tecken på att denna suttit dåligt eller haft dålig packning (ja, på utsidan).


Om det läcker från tappkranen så kan det väl inte komma in luft där, så DEN saken är det väl ingen fara med.
Utebliven synlig aktivitet i jäsröret kan knappast bero ett sådant läckage.
En jäshink av plast kan däremot efter en tids användning komma att ej hålla tätt vid locket, så det behöver bytas ut efter en tids användning.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 682
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster