Jäsa lager i kyl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Jäsa lager i kyl

Inläggav Dape » fredag 2017-06-09 01:20

Tänkte brygga min första lager till semestern, och behöver bolla lite tankar..
Mina nya fynd, kyl och frys, går att ställa om till "sval" vilket innebär att jag kan ställa temperaturen till nästan vad jag vill, åtminstone upp till +16 grader.
Material till styrning har jag redan men behövs det?
Hur mycket skiljer sig temperaturen under primärjäsningen mellan kylskåpets temperatur och jäshinkens yttersida? ( om man isolerar fast en temp probe där)

Kyl4.jpg
Kyl4.jpg (37.96 KiB) Visad 12714 gånger

Min idé är att eventuellt kompensera för ökad temperatur under primärjäsningen (8-9 grader på skåpet), stänga av skåpet (vid 2-3 "bubblor" / minut) och låta temperaturen gå upp till rumstemperatur ( eller kanske bara 16 grader och låta skåpet vara på?) under diacetylrasten , och sedan crasha till -1 grad.
Tänker att jag isolerar fast en digital kökstermometer på hinkarna och ser när temperaturen har stabiliserats.

Kyl5.jpg
Kyl5.jpg (35.65 KiB) Visad 12714 gånger

Hur gör ni som håller på med lager?
Mäter ni flera gånger under jäsningen, eller har ni kommit fram till en bra modell som funkar?
Någon som har ett ungefärligt "ramp schema" för en bra lager jäst?

Oj, det blev många frågor...
Dape
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2015-03-26 21:54

Re: Jäsa lager i kyl

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2017-06-09 08:34

Ser ut som att du fått bra förutsättningar för att brygga både ale och lager i kontrollerad jästemperatur.

Tror att det är överkurs att kompensera för ev tempstegring pga jäsning. Ha du kylen ställd på 8-10° så blir det nog hur bra som helst. D-rasten funkar också bra inom spannet kylen kan hantera dvs 16°

Jag brygger lager i en Party Cooler från Netonnet med en egen variant på denna metoden http://brulosophy.com/methods/lager-method/
Har ökat på lagertiden med 1-2 veckor och stegar upp tempen vid D-rasten med 4-6°/dag istället för 1° morgon och kväll och sänker med samma hastighet med bra resultat. (Över 500liter i fjol ) :oops:

Jag mäter inte tempen alls och kallkraschar inte lägre än till 2° (Går jag lägre går kompressorn på kylen mer eller mindre hela tiden) Kanske därför jag fått länga lagertiden några veckor?
Lycka till
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Jäsa lager i kyl

Inläggav ecmik » fredag 2017-06-09 11:43

Dape skrev:Material till styrning har jag redan men behövs det?


Vad har du för något att styra med?

Dape skrev:Hur mycket skiljer sig temperaturen under primärjäsningen mellan kylskåpets temperatur och jäshinkens yttersida? ( om man isolerar fast en temp probe där)


Skulle gissa på ett par grader kanske, men det är nog beroende på jäststam och jästemperatur över lag. Sedan är det inte linjärt heller. Om du ska hålla en jämn temperatur hela vägen till utjäsning krävs ett litet ökat värmepåslag i slutet för att inte ölen ska sjunka i temp när den avtar i aktivitet. Så det är inte dumt att bumpa upp kylen lite framåt slutet, oavsett jästemperatur.

Dape skrev:Min idé är att eventuellt kompensera för ökad temperatur under primärjäsningen (8-9 grader på skåpet), stänga av skåpet (vid 2-3 "bubblor" / minut) och låta temperaturen gå upp till rumstemperatur ( eller kanske bara 16 grader och låta skåpet vara på?) under diacetylrasten , och sedan crasha till -1 grad.
Tänker att jag isolerar fast en digital kökstermometer på hinkarna och ser när temperaturen har stabiliserats.


Låter bra! Du behöver nog inte nojja för mycket med så låga temperaturer heller, kör på 10c i skåpet så kommer det bli kanon. Diacetylrasten funkar fint vid 16c! Jag läste att det handlar egentligen bara om att öka temperaturen lite - inte att nå en specifik "diacerylrast-temperatur" om du förstår.

Dape skrev:Hur gör ni som håller på med lager?
Mäter ni flera gånger under jäsningen, eller har ni kommit fram till en bra modell som funkar?
Någon som har ett ungefärligt "ramp schema" för en bra lager jäst?


Jag jäser på 10-12c (i ölen) tills aktiviteten lugnat sig ordentligt i jäsröret. Bumpar då upp till rumstemp i resten av tiden (totalt runt 12-14 dagar). Har alltid jäst ut precis som den ska! Jag mäter aldrig SG under jäsning längre. Handlar nämligen mycket om att pitcha nog mycket jäst och att den mår bra vid pitch också.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Jäsa lager i kyl

Inläggav ecmik » fredag 2017-06-09 11:49

Sen vid kallkrash nöjer jag mig alltid med att mäta temperaturen i skåpet. Ifall ölen är -1, -0.5 eller 0c är helt ointressant för mig.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Jäsa lager i kyl

Inläggav Dape » fredag 2017-06-09 22:02

Tack för era svar.
Vad har du för något att styra med?

En STC1000 kopia och ett ssr relä.
Det blir isf en ganska enkel lösning, skåpen behöver ingen eftervärmning eftersom kylan styrs av fläktar, och dom står i köket.
Om jag bryter strömmen när kompressorn har gått klart, så sjunker inte temperaturen något alls.
Men den idén tror jag att jag har slopat idag.
Jag skruvade bort plasten i taket på kylen och hittade det här:

kylprobe.JPG
kylprobe.JPG (35.97 KiB) Visad 12527 gånger

Efter att jag lyft bort hela toppen/taket på skåpet, kan jag se att det inte skulle bli speciellt svårt att bara förlänga kylskåpets egen temp givare så den kan fixeras på jäskärlet om det skulle vara bättre.
Första lagern kör jag nog utan att ändra något alls efter att ha läst era svar.
Jag mäter inte tempen alls och kallkraschar inte lägre än till 2° (Går jag lägre går kompressorn på kylen mer eller mindre hela tiden) Kanske därför jag fått länga lagertiden några veckor?

Om detta inte är ett problem, eftersom skåpet är en frys, skulle du då föredra att sänka tempen till -1 grad? Är vinsten bara isf att det går snabbare?
Skulle gissa på ett par grader kanske, men det är nog beroende på jäststam och jästemperatur över lag. Sedan är det inte linjärt heller.

Jag kan ju sätta min vanliga utomhus termometer på jäskärlet på första testet, på den kan man se max temp och min temp. - Kan ju vara intressant.

Efter att ha läst http://brulosophy.com/methods/lager-method/ så kom det ju upp en fråga till, minns att jag har sett @Pilsnerkokaren´s sätt att slippa få ner innehållet i jäsröret i ölen när man sänker tempen och volymen minskar och det blir baksug i röret.
Skulle det kanske vara idé att köpa http://shop.humle.se/utrustning/jasning ... de-kapslar och på köpet få en luktfri kyl?
Hur gör ni nu?
Dape
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2015-03-26 21:54

Jäsa lager i kyl

Inläggav ecmik » fredag 2017-06-09 22:27

Dape skrev:Skulle det kanske vara idé att köpa http://shop.humle.se/utrustning/jasning ... de-kapslar och på köpet få en luktfri kyl?
Hur gör ni nu?


Hade en sån men slutade använda den. Den har ju samma nackdel egentligen - att syre kommer in bakvägen vid undertrycket.

Låter kanske konstigt, men jag tog en konisk spelpjäs i plast istället och pluggade igen hålet helt och hållet innan jag börjar kallkraschen. Funkar perfekt, den släpper varken ut eller in nåt under temperatursänkningen.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Jäsa lager i kyl

Inläggav Dape » söndag 2017-06-11 12:54

Såklart, det tänkte jag inte på.
Hittade en kork till en tuschpenna som gör jobbet...
[THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN]

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Dape
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2015-03-26 21:54

Re: Jäsa lager i kyl

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2017-06-11 18:23

Visst lär man vinna tid med att kallkrascha under 0°
Har själv löst det problemet med att ha mer öl på gång bara :)

Enklast är nog att trä en ballong på jäsröret i slutet av jäsningen och då få en buffert med CO2 den vägen. Tror inte att det rör sig om så mycket gas som behövs för att kompensera för volymminskningen vid kylningen.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Jäsa lager i kyl

Inläggav simse » söndag 2017-06-11 22:41

Tyckte den här videon va väldigt intressant. Han menar att temperatur är mycket viktigare än tid, att 2 dagar vid -1° är bättre än 2 månader vid 1°.
https://www.youtube.com/watch?v=DpSudGRTkeU
simse
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: tisdag 2016-07-12 13:43
Ort: Stavanger

Re: Jäsa lager i kyl

Inläggav Dape » söndag 2017-06-11 22:56

Mycket öl på gång är min filosofi också, jag brygger mest belgiskt och har helt plockat bort alla medel som har med klarning att göra från inköpslistan.
Mina öl mår bättre av ett par tre månader på flaska, och då kommer klarheten på köpet.

Så tid är inte ett problem, semestern är i slutet på augusti :D , intresset att göra så "rätt" som möjligt, redan på första försöket är större.
Eftersom det bara innebär ett par tryck på en knapp, hur skulle ni tänka om kallkrasch tempen?
Det kommer att bli en Bock på cirkus 6,2%
Just nu är planen att flaskjäsa, om inte skattepengarna får gå till nästa investering på listan.(Jag ligger i förhandling)
Så jag kanske skall hålla mig kring 2 grader för att skona jästen? Åtminstone tills faten är på plats i det andra skåpet.

Ballong var ingen dum idé, jag kanske klickar ner "odörröret" i korgen ändå och drar fast något preventivt med ett buntband :oops: blir intressantare då att följa volymökningen :D .
Dape
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2015-03-26 21:54

Re: Jäsa lager i kyl

Inläggav Dape » söndag 2017-06-11 23:28

simse skrev:Tyckte den här videon va väldigt intressant. Han menar att temperatur är mycket viktigare än tid, att 2 dagar vid -1° är bättre än 2 månader vid 1°.
https://www.youtube.com/watch?v=DpSudGRTkeU


Intessant, -1°blir det när faten är på plats..
Dape
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2015-03-26 21:54

Re: Jäsa lager i kyl

Inläggav Splix » måndag 2017-06-12 22:15

Mycket intressant i denna tråd!
Vill bara bidra med mina 2 cent. Har jobbat som tekniker på Electrolux och är mycket välbekant med den kyl och frys du skaffat. Två tips:
1: var mycket försiktigt om du lossar "innertaket" till frysen, evaporatorn (där kylan "skapas") är mycket känslig på den modellen och lätt att råka få en läcka på så gasen smiter och frysen går sönder.
2: tempsensorn som du visar på bilden sitter instucken i evaporatorn och visar således inte den faktiska temperaturen utan en uträknad temp som borde vara rätt. Säg att den visar -18 medan det i själva verket egentligen är -28 (tex) där den sitter. Alltså måste du räkna om ifall du sätter den direkt på jäshinken.

Lycka till med bryggningen och kom ihåg att du relativt lätt kan bygga om kylen till fatölskyl! :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Splix
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2015-01-15 20:40
Ort: Göteborg

Re: Jäsa lager i kyl

Inläggav Dape » tisdag 2017-06-13 01:12

Kanon med sån här kunskap i forumet också.
Ja, det förändrar ju saken, och det känns som att pid'en får komma till användning istället om jag gör något åt styrningen.

Jäskärlen kommer ju att få egna termometrar, och känner jag mig själv rätt så kommer jag nog vara så nyfiken att en liten manuell justering av temperaturen på skåpet mest blir roligt. :)

Förhandlingen går framåt... - Kranar och fat ska in, så är det bara :wink:
Dape
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2015-03-26 21:54


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 83 gäster