Storlek på batch och brygga tillsammans?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Storlek på batch och brygga tillsammans?

Inläggav Tobbis » tisdag 2017-06-06 23:48

Hej de flesta hemma bryggare verkar brygga hemma i typ 20l batcher, men finns det egentligen någon gräns för hur mycket man får brygga själv per batch? Verkar vara folkhälsomyndigheten eller kommunen som sätter någon gräns men hittar inget i alkohollagen eller liknande om hur mycket man får brygga. Någon som vet?

Jag funderar även på att brygga ihop med några andra och dela på kostnaderna för utrustningen och av det jag läst på forumen så verkar man göra sötvörten tillsammans och sedan tar var och en hem och jäser i hemmet, är det så man bör göra för att det ska vara lagligt? jag får alltså inte ha kvar min jäst där vi bryggde och sedan tappa upp där och sedan ta hem min öl? Någon som frågat någon myndighet eller liknande?

Sista frågan ifall vi istället hyr en lokal tillsammans och har hyreskontrakt, får vi då brygga och jäsa där eller räknas det inte in som hemmet fastän vi hyr lokalen? och därmed så skulle vi vara tvugna att ta hem sötvörten ändå och jäsa hemma?
Tobbis
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tisdag 2017-06-06 23:41

Re: Storlek på batch och brygga tillsammans?

Inläggav fluke12 » onsdag 2017-06-07 05:40

Finns inga begränsningar förutom att du inte får sälja ölen.
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: Storlek på batch och brygga tillsammans?

Inläggav Tobbis » onsdag 2017-06-07 07:36

Inga begränsningar på samtliga mina frågor?
Tobbis
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tisdag 2017-06-06 23:41

Re: Storlek på batch och brygga tillsammans?

Inläggav Bee » onsdag 2017-06-07 13:45

Tobbis skrev:Inga begränsningar på samtliga mina frågor?

Inte i klartext vad jag har läst mig till. Men det kan ju vara lite svårt att hävda hembryggning för husbehov om man brygger 1000l på ett år. Det blir ju 2-3l om dagen, själv konsumerar jag sällan mer än 2-3l i veckan.
(Mig veterligen är det aldrig någon hembryggare som blivit kontrollerad av staten.)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Storlek på batch och brygga tillsammans?

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2017-06-07 14:26

Du får som sagt "brygga i hemmet för eget bruk".

Alla gånger jag frågat vad "eget bruk" innebär, oavsett om detta gällt alkohol eller en köpt DVD etc, har svaret alltid varit (läst från minnet) någonting i stil med:
Ja alltså det är ju du och din närmaste familj och kanske dina absolut närmaste vänner.

Vad man har för "eget bruk" i fallet brygga och konsumera alkohol, det får man nog ta sig en funderare på vad man gör med sin öl och finns det någon risk att det är olagligt, då är det inte för eget bruk.

Det står att man skall brygga i hemmet.
Många brygger, samt jäser, i annan lokal. - Just detta ligger antingen i gråzonen eller så är det bara rakt av olagligt, men "så länge man inte frågar".
Ser man på var bryggningen/tillverkning av alkoholhaltig dryck blir av, så har jag alltid fått uppfattningen om att detta är när du tillsätter själva jästen.
Exempelvis har det funnits bryggerier i Sverige som säljer en hink med vört tillsammans med en jästpåse, den som sedan tillsätter påsen utför händelsen som räknas som bryggning.

Mycket av detta är baserat på egna förfrågningar, vad jag löst, vad jag hört, kanske ibland vad jag antar eller förutsätter, men det finns inga källor förutom alkohollagen och den lämnar rätt mycket öppet för tolkning när det kommer till att brygga hemma.


Skall du vara helt helt säker, se till att alltid jästa hemma på adressen där du bor.
Drick endast ölen själv, helst hemma.

Sedan när detta inte längre är rimligt, kanske främst då enligt det sistnämnda, kan du fundera på vilka utsvävningar du vill och (troligen) får göra.

Du lär för övrigt inte få några svar, eller åtminstone inte några svar du vill ha, från någon myndighet jag känner till. Svarar de alls lär de göra en så pass snäv tolkning av lagen som de möjligen kan.

Ledsen att du inte får ett rakt svar, men jag är rädd att din frågeställning inte har snabba klara svar...
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Storlek på batch och brygga tillsammans?

Inläggav Bee » onsdag 2017-06-07 16:00

Bra svar gnoff!
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Storlek på batch och brygga tillsammans?

Inläggav Tobbis » onsdag 2017-06-07 22:47

Tack för svaren, börjar inse att det inte är helt solklart vad man får och inte får göra och så länge vi bara brygger till oss själva kommer ju ingen vettig person bry sig. Men det vore ju ändå intressant att veta om det är olagligt att tex träffas och jäsa tillsammans i någon annans garage tex eller som vi tänkt det jäsa i en lokal som vi hyr tillsammans, jag vill ju inte att vi ska hålla på med en olaglig verksamhet i den lokalen vi hyr.
Eftersom vi tänker oss brygga ihop behöver vi en lite större anläggning än en gryta på spisen vilket gör det lite utrymmeskrävande och är inte så enkelt att rymma hemma hos någon och det är en av anledningarna till att vi tänker oss hyra en lokal och sambrygga där istället. Och istället för att dela upp batchen i flera mindre så jäser vi allt i ett enda stort kärl.

Någon annan som hört sig för eller vet mer kring detta?
Tobbis
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tisdag 2017-06-06 23:41

Re: Storlek på batch och brygga tillsammans?

Inläggav Bee » onsdag 2017-06-07 23:22

Det är inte helt ovanligt att ha en lokal och utrustning som man delar eller brygger gemensamt på. Det finns flera hembryggarkollektiv i Sverige.
Angående att jäsa i flera kärl så finns det fördelar med det. T ex lära sig skillnad mellan olika jästsorter och ölstilar. En vört kan bli många olika öl beroende på spädning, tillsatser av humle/Kryddor och framförallt jästsorter. Man lär sig mycket mer på att experimentera än på att brygga bulk. Dessutom får man fler sorter att dela på.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 61 gäster