Svaveltoner i Saison

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Svaveltoner i Saison

Inläggav Förövrigt » onsdag 2017-05-31 16:22

Hej!

Jag har på senare tid blivit en sniffare av vattenlås. Bryggde en Saison för en vecka sedan som jag sprang och luktade på under de första dagarnas jäsning. Angenäm frisk doft av saisonjäst och humle.

Efter att ha jäst tre fyra dagar ersattes doften med en osande ton av....fis.

Jästen är Yeast Bay Saison Blend 1, en jäst jag aldrig använt innan. Nu vet jag att vissa jäststammar producerar sådana toner, så jag är inte speciellt orolig för slutresultatet.

Problemet är att jag denna gång hade jag hoppats kunna servera ölen relativt kort tid efter bryggdagen.

Till mina frågor:

1. Tror ni att svavelstanken försvinner under jäsningen, eller måste den lagras bort?

2. Om den måste lagras bort, ska jag tappa efter att ölet jäst ut och låta det försvinna på flaska, eller ska jag vänta med att tappa tills den legat extra tid i jäshinken? Vilket ger bäst och snabbast resultat?

Tack på förhand


Skickat från min iPad med Tapatalk
Förövrigt
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: lördag 2013-09-07 08:52

Re: Svaveltoner i Saison

Inläggav tedher » fredag 2017-06-09 21:13

jag hade en saison-jäst i mina två senaste batcher, den första luktade skumbanan och fruktigt igenom hela jäsningen, den andra gjorde jag en förkultur och körde jästen i en veteöl för att prova och då fick jag en stark svaveldoft ifrån jäsröret men det var borta i den färdiga ölen.
tedher
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: fredag 2017-06-09 20:48


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 62 gäster

cron