Klara disig öl? Bara kylskåp eller kylskåp-rum-kylskåp?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Klara disig öl? Bara kylskåp eller kylskåp-rum-kylskåp?

Inläggav Radhusgrillen » onsdag 2017-05-24 10:53

Detta är inte en fråga om hur man får så klar öl som möjligt. Har läst alla trådar om kallkrasch och gelatin m.m.

Denna fråga gäller hur man snabbast får flaskor med relativt ny öl att bli relativt klar (odisig).

Jag har en hyffsat ny APA som jag inte kallkraschade upphälld på flaskor. Den har fått sina kolsyreveckor på butelj men jag märker att den har lite kvar av den där orena smaken som kommer innan den fått stå till sig och klarna ordentligt.

Var sjunker befintligt dis till botten snabbast? I eller utanför kylskåp?

Det jag undrar är vilket som ger den klaraste ölen snabbast under en given tidsperiod?
1. Att ställa in ölen i kylen och låta stå tills den skall drickas. Säg två veckor i kylen.
2. Att ställa in i kylen så den blir disig men sedan ta ut den igen. Typ två dagar i kyl sedan i rumstemp till dagen då den skall drickas, alltså 12-dagar senare för att få samma tid som alt. 1?
Retsticka men ingen taskvört
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 276
Blev medlem: onsdag 2013-11-13 10:39

Re: Klara disig öl? Bara kylskåp eller kylskåp-rum-kylskåp?

Inläggav Hebbe » onsdag 2017-05-24 11:50

Jag skulle gissa på att den skall stå i kylen strax över 0°C.
Men varför inte göra ett test med en flaska i kylen och en utanför?
Och lägg upp svaret här, vi är alltid intresserad av tester!
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 77
Blev medlem: tisdag 2015-01-13 14:31
Ort: Lerum

Re: Klara disig öl? Bara kylskåp eller kylskåp-rum-kylskåp?

Inläggav ecmik » onsdag 2017-05-24 14:27

Radhusgrillen skrev:Att ställa in i kylen så den blir disig men sedan ta ut den igen


Kallgrader kommer klarna ölen bättre och snabbare än i rumstemperatur. Ju kallare desto bättre. Ölen blir inte disig av att ställa den i kylen. Så in med dom med detsamma!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Klara disig öl? Bara kylskåp eller kylskåp-rum-kylskåp?

Inläggav martinb » onsdag 2017-05-24 15:50

ecmik skrev:Kallgrader kommer klarna ölen bättre och snabbare än i rumstemperatur. Ju kallare desto bättre. Ölen blir inte disig av att ställa den i kylen. Så in med dom med detsamma!

Om man då inte råkar ut för köldgrumling...
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Klara disig öl? Bara kylskåp eller kylskåp-rum-kylskåp?

Inläggav gulöl » torsdag 2017-05-25 19:59

Men om det är smaken som inte är "färdig", så är det väl snarare så att den ska lagras ett tag till? Det borde – kanske – gå aningen snabbare om den står aningen varmare än kylskåpstemperatur?
gulöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: söndag 2016-02-28 12:06

Re: Klara disig öl? Bara kylskåp eller kylskåp-rum-kylskåp?

Inläggav ekstedt » fredag 2017-05-26 13:39

gulöl skrev:Men om det är smaken som inte är "färdig", så är det väl snarare så att den ska lagras ett tag till? Det borde – kanske – gå aningen snabbare om den står aningen varmare än kylskåpstemperatur?


Det beror på om ofärdigheten kommer sig av jäsbiprodukter (acetaldehyd, diacetyl m.m.) eller av partiklar i suspension (jäst, proteiner, polyfenoler). Om det är det förstnämnda är lagring vid varm temperatur att föredra, om det är det sistnämnda är kall temperatur bäst.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Klara disig öl? Bara kylskåp eller kylskåp-rum-kylskåp?

Inläggav Radhusgrillen » fredag 2017-05-26 15:03

ekstedt skrev:..eller partiklar i suspension (jäst, proteiner, polyfenoler). Om det är det förstnämnda är lagring vid varm temperatur att föredra, om det är det sistnämnda är kall temperatur bäst.

gulöl skrev: Om man då inte råkar ut för köldgrumling...


Det var dessa två saker jag främst tänkte på. Ölen är lite grumligare än den brukar vara när jag kallkraschat, denna gång har jag alltså inte gjort det så en vis disighet kommer från hinken. Köldgrumling brukar nästan alltid uppstå när jag ställer öl i kylen oavsett hur klar flaskan varit när jag ställt in den i kylen.

Min fundering gällde alltså om köldgrumling(när den väl uppstått i kyla) och partiklar i suspension(oavsett ursprung) kommer sjunka snabbast till botten i rumstemp eller i kylen.
Retsticka men ingen taskvört
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 276
Blev medlem: onsdag 2013-11-13 10:39

Re: Klara disig öl? Bara kylskåp eller kylskåp-rum-kylskåp?

Inläggav ekstedt » fredag 2017-05-26 22:21

Radhusgrillen skrev:Min fundering gällde alltså om köldgrumling(när den väl uppstått i kyla) och partiklar i suspension(oavsett ursprung) kommer sjunka snabbast till botten i rumstemp eller i kylen.


I kylen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster

cron