Avstannad jäsning till tappning?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Avstannad jäsning till tappning?

Inläggav kaptenzunkig » tisdag 2017-05-09 18:09

Hej.
Från det att jäsning avstannat :
*Hur länge SKA man avvakta med att tappa upp?
*Hur länge KAN man avvakta med att tappa upp?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kaptenzunkig
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: fredag 2016-11-04 12:42

Re: Avstannad jäsning till tappning?

Inläggav Pistol_76 » tisdag 2017-05-09 20:46

Man brukar säga 2 veckor innan man tappar till flaska. Man kan avvakta väldigt länge med att tappa men då måste man flytta över till ett nytt kärl så att den inte ligger och vilar på den döda jästbädden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pistol_76
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: söndag 2016-07-10 20:52

Re: Avstannad jäsning till tappning?

Inläggav Drake » tisdag 2017-05-09 21:29

Vad har du fått de uppgifterna ifrån? Man kan låta den ligga betydligt längre än 2 veckor i primären! Autolys är omdiskuterat men det ska mycket till för att en hembryggare ska råka ut för det.
Viktigare att tänka på om man ska låta den ligga länge är att vanliga jäshinkar inte är helt syretäta men ett par månader på primären har inte gett mig några problem.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Avstannad jäsning till tappning?

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-05-09 21:41

Två veckor är fullt tillräckligt för de flesta jäster. För många torrjäster räcker det med ännu kortare tid, säg 8-10 dagar. Några enstaka knepiga stammar kan kräva längre tid (French/Canadian Ale, Dupont-stammarna, Hoegaarden t.ex.).

Det är inte bara autolys som är problematiskt för övrigt med att låta ölet ligga för länge på jästkakan. Det finns andra bismaker som jästen kan avge; står om det i "How to brew". Sämre skum kan man få också.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Avstannad jäsning till tappning?

Inläggav Drake » tisdag 2017-05-09 22:51

Visst, ett par veckor räcker nästan alltid, men det jag vände mig mot var påståendet att man skulle behöva tappa om till sekundär efter 2 veckor. Det är helt enkelt inte sant. Var gränsen går har jag ingen aning om men många bryggare brukar ju låta det jäsa i minst 3 veckor verkar det som. Nu har jag bara låtit jäshinken stå betydligt längre än ett par tre veckor ett fåtal gånger och då av tidsbrist men ingen av gångerna har jag känt av några konstiga smaker.
Senast redigerad av Drake onsdag 2017-05-10 16:50, redigerad totalt 2 gånger.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Avstannad jäsning till tappning?

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-05-09 23:15

Drake skrev:Visst, ett par veckor räcker nästan alltid, men det jag vände mig mot var påståendet att man skulle behöva tappa om till sekundär efter 2 veckor. Det är helt enkelt inte sant.


Fast det är väl ingen som har påstått det?
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Avstannad jäsning till tappning?

Inläggav Drake » tisdag 2017-05-09 23:34

Pistol_76 skrev:Man brukar säga 2 veckor innan man tappar till flaska. Man kan avvakta väldigt länge med att tappa men då måste man flytta över till ett nytt kärl så att den inte ligger och vilar på den döda jästbädden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Avstannad jäsning till tappning?

Inläggav skyking » onsdag 2017-05-10 08:10

När väl jäsningen avstannat så har du ganska stort utrymme att tappa när det passar, men det finns ju gränser förr eller senare försämras ju ölen ändå (även om man inte tror på att autolys kommer vara orsaken). Med stort utrymme är att du kan gott och väl vänta en månad utan problem, troligen längre. Man bör dock vara beredd på att längre tid innan tappning kan innebära längre tid för kolsyrejäsning (men har man varit så måttligt ivrigt med att få det tappat så kan man ju vara måttligt ivrig på att dricka ölen).

Att vänta en tid innan upptappning ser jag föga vits med. Det enda är att man nog får med sig mindre jäst i flaskan genom att göra så, men störs man inte av det så finns det ingen nytta av att göra så (isht om man inte skall lagra ölen en längre tid).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Avstannad jäsning till tappning?

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-05-10 09:26

Pistol_76 skrev:Man brukar säga 2 veckor innan man tappar till flaska. Man kan avvakta väldigt länge med att tappa men då måste man flytta över till ett nytt kärl så att den inte ligger och vilar på den döda jästbädden.


Här påstås det inte att man måste tappa om efter två veckor.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Avstannad jäsning till tappning?

Inläggav Drake » onsdag 2017-05-10 09:31

Nja, kanske inte. Det är en tolkningsfråga. Men om man läser frågan innan så är det lätt att tro att så är fallet.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Avstannad jäsning till tappning?

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-05-10 09:39

Drake skrev:Nja, kanske inte. Det är en tolkningsfråga. Men om man läser frågan innan så är det lätt att tro att så är fallet.


Nej, det är det inte. Men det är lätt hänt att läsa slarvigt och missuppfatta. det händer den bäste, det är bara att gå vidare.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Avstannad jäsning till tappning?

Inläggav Drake » onsdag 2017-05-10 14:32

Suck! Att du orkar...

Man SKA alltså tappa om efter 2 veckor enligt pistolen.
Man KAN vänta längre men då måste man tappa om enligt samma pistol.

Nu ger jag mig, diskussionen är löjlig och jag ville bara förtydliga för ev. nybörjare att man kan vänta längre. Frågan är trots allt ställd i nybörjardelen och jag ville vara hjälpa till. Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter men så mycket till hjälp är det väl inte?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Avstannad jäsning till tappning?

Inläggav Janne gnoff Berglund » torsdag 2017-05-11 11:46

Tror inte du kommer att få en "by the book" beskrivning av exakt när du skall tappa upp eller exakt hur länge du kan avvakta.

Det blir många "det beror på" och olika beroenden med avseende på process, utrustning etc.

Men, med det sagt...
Då detta ligger under avdelning "nybörjare" förutsätter jag att du kommer att jäsa på hink och flaska med priming för kolsyrejäsning.

Hur länge ska (bör) du avvakta med att tappa upp -
Om du haft en tydlig aktivitet i ditt jäsrör väntar du tills det inte bubblar mer än max en gång varannan minut, eller kanske hellre tills vätskenivån i jäsröret nått jämnvikt.
Om du inte tappar om till sekundärt kärl utan flaskar direkt rekommenderar jag dig att mäta SG med hydrometer för att få en uppfattning om att jäsningen verkar ha gjort sitt.
Svar: Du SKA avvakta tills jästen är färdig (bortsett icke nybörjare etc som önskar få naturlig CO2-jäsning som ex cask/real ale).

Hur länge kan du avvakta, eller när bör du tappa upp -
Om jästen verkar färdig, du har nått jämnvikt i jäsröret och SG visar på att jästen troligen är klar, du känner ingen diacetyl vid sensoriskt test av ditt prov för mätning, varför vänta längre?
Om tid är ett problem och du måste vänta med tappning, tappa så snart som möjligt, har det gått mycket lång tid, hoppas på det bästa.
Autolys är ingen myt, dock har jag personligen inte upplevt det i öl direkt ofta, åtminstone inte i dess värsta fall. Dock sägs det att bränt gummi kan komma från autolys, denna oönskade karaktär har jag känt många gånger. Även köttig, jästig och sur skall kunna härledas från autolys. Hur lång tid tar det? Säg det, men det uppstår om man lämnar ölen på jästen lång tid.
Plasthinkar är inte helt täta (fr ex syre) och i vissa fall kan de avge smak, även om de är av "livsmedleskvalitet". Det sägs att "better bottle" skall vara bättre, men som sagt på nybörjarnivå kanske man inte sitter med dessa.
Ju längre tid man låter det ta innan ölen tappas upp, efter att jästen är färdig, dess mer problem att få kolsyrejäsning via priming kan man få. (Kan potentiellt lösa problemet med lite färsk jäst etc).
Vad kan man hoppas att vinna på att vänta med att tappa upp efter lång tid? Jag skulle säga inte mycket, förutom möjligen att ännu mer proteiner etc har fallit till botten och du får en klar öl utseendemässigt.
Jag har haft öl på plasttunna (primär med jäst) i upp mot 4 veckor, utan att upptäcka autolys och med tid även fått CO2 på flaska med priming. Dock är det tiden som man väntar, med öl på jästkaka, efter det att primärjäsningen är klar, som påtalas av många källor som ett problem. Ex på ett ställe läser jag "mer än en vecka efter att primärjäsning är färdig är inte att rekommendera".
Svar: Du KAN avvakta precis hur länge som helst, men det finns risker med detta som kan påverka sensoriska bitar i ölen, eller vad du förväntar dig att jästen som finns kvar skall klara av.

Med andra ord, jag tror inte du kommer att få något snabbt och enkelt svar, det mesta kommer att baseras på andra erfaranheter och/eller vad de läst eller tror kommer att hända. Man får testa själv och se vad resultatet blir.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Avstannad jäsning till tappning?

Inläggav rick.lindqvist » torsdag 2017-05-11 18:41

Stor eloge till gnoff som tog sig tid att svara utförligt.
Jag påbörjade ett svar igår men insåg att stress och risk för missuppfattning hindrade mig från att svara :)
Användarvisningsbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 258
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: göteborg

Re: Avstannad jäsning till tappning?

Inläggav kaptenzunkig » lördag 2017-05-13 13:38

Tack hörni! Ni är grymma! Anledningen är att en resa gjorde att vi inte kunde tappa i helgen utan måste vänta tills på tisdag, dvs ca en vecka efter att jäsning avstannat.. tack och trevlig lördag!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kaptenzunkig
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: fredag 2016-11-04 12:42


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster

cron