Kolsyreläckage sodastream m. trapetz

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Kolsyreläckage sodastream m. trapetz

Inläggav reta » söndag 2017-05-07 22:47

Har råkat ut för en kolsyreläckage, fatet står tillsammans med en sodastream flaska i kylskåp runt 6-8 grader. De första par dagarna höll sig nivån konstant (runt 1 bar), men idag, efter ytterligare ett par dagar visade regulatorn 0 och flaskan var tom.

Det konstiga är att flaskan kändes lite... fuktig? Som om någon kondens bildats på den, vilket jag vilt gissat på gjorde att flaskan lossnat en aning från trapetzadaptern. Är detta vanligt förekommande? Jag kunde nämligen dra åt flaskan en bra bit idag (mellan ett halvt och ett helt varv), trots att jag initialt (dock för hand) dragit åt rejält.

Kan någon hjälpa mig bekräfta/dementera följande:

  1. gängtejp borde köpas och kan göra att flaskan inte lossar med tiden
  2. anledningen till att det lossnat en aning var för att kolsyreflaskan förvarats i kyl? (vill helst inte borra hål för att förvar den utanför)
  3. trapetzadaptern sitter löst, fick dra åt denna i regulatorn för hand, hade inte tillräckligt stor skiftnyckel. Ska jag införskaffa det och dra åt rejält? Kan gängtejp hjälpa även här?
  4. någon av slangklämmorna sitter för löst, bäst att dra åt samtliga rejält
  5. ölet har inte gått "förlorat", jag kan fylla på min flaska, försöka täta, och börja om med samma sats
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Kolsyreläckage sodastream m. trapetz

Inläggav skyking » måndag 2017-05-08 10:21

5) Vad har du att förlora? Jag ser ingen anledning till att ölen skulle vara förlorad (isht om du återställer trycket inom rimlig tid), bara till att trycka på CO2 igen och testa - det värsta som kan (troligen inte) hända är att ölen smakar undermåligt.

Att det bildats kondens på flaskan kan bero på att den läckt snabbt vilket gör att flaskan kyls ner när CO2'n förångas. Jag tycker att du borde ha kunnat märka när det läckte vilket jag tycker tyder på att något hänt så det började läcka när du "vände ryggen till".

Själv så använder jag blocknyckel för att dra till (har jag för mig). Gängtejp skall inte behövas, det sitter en planpackning som skall hålla tätt - gängtejpen fyller isf ingen funktion.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kolsyreläckage sodastream m. trapetz

Inläggav Lynghaug » måndag 2017-05-08 19:18

Jag har råkat ut för samma sak, men då var det den gråa gaskopplingen som läckte mot fatet.
Jag lät allt sitta monterat med 1 bars tryck i kylen och efter några dagar så var allt tryck borta.
Vi en närmare felsökning så visade det sig att även om det gick att dra sodastream flaskan lite till så var det inte det som läckte. Normalt om jag tar bort sodastream flaskan och lämnar regulator slang och koppling som det ska vara så är det ju tryck kvar i flera dagar -- det tolkar jag i alla fall som att om flaskan lossnar så borde ju inte fatets koldioxid läcka tillbaka i någon större takt mot flaskans anslutning.

På mina gaskopplingar så får jag lätt att det blir ett smygläkage om den står i kylen och samtidig utsätts för lite mekanisk belastning an den hårda gasslangen som följer med humles startkit. Gissar att det blir så med plastkopplingar och o-ringar som hårdnar vid 5-6 grader.

Värt att kolla om du har samma problem .....
Lynghaug
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2016-11-26 22:11
Ort: Salem

Re: Kolsyreläckage sodastream m. trapetz

Inläggav skyking » måndag 2017-05-08 22:08

Lynghaug skrev:Jag har råkat ut för samma sak, men då var det den gråa gaskopplingen som läckte mot fatet.
Jag lät allt sitta monterat med 1 bars tryck i kylen och efter några dagar så var allt tryck borta.
Vi en närmare felsökning så visade det sig att även om det gick att dra sodastream flaskan lite till så var det inte det som läckte. Normalt om jag tar bort sodastream flaskan och lämnar regulator slang och koppling som det ska vara så är det ju tryck kvar i flera dagar -- det tolkar jag i alla fall som att om flaskan lossnar så borde ju inte fatets koldioxid läcka tillbaka i någon större takt mot flaskans anslutning.


Kan så vara, men det är ingen speciellt tillförlitlig diagnosmetod, iaf inte utan att verifiera att regulatorn beter sig så. Det kan mycket väl vara så att regulatorn släpper ut gas bakvägen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kolsyreläckage sodastream m. trapetz

Inläggav reta » tisdag 2017-05-09 08:33

Ok, jobbigt om det är den gråa gaskopplingen. Har gjort ett andra försök med ny flaska, också försökt hitta läcka med sprayflaska med desinfektionsmedel och se om det bubblar någonstans, finns det något bättre sätt? Sist drog jag inte åt trapetz mot regulator med verktyg, misstänker att det kan ha varit det. Har denna gång dragit åt med verktyg rejält!

Men visst är det så att jag inte kommer se att jag har läcka förrän hela flaskan är tom? Regulatorn kommer ju stå på inställt värde (1 bar) och fylla på med kolsyra som läcker tills den är helt tom?

En andra fråga, ska det vara någon packning eller liknande mellan trapetz och regulator? Det finns en vit liten plastbricka som ser ut ganska precis såhär:
Bild
men inget av gummi, igen o-ring eller liknande, men det behövs ej? (mellan sodastream flaska och trapetz har jag självfallet medföljande packning)
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Kolsyreläckage sodastream m. trapetz

Inläggav reta » tisdag 2017-05-09 08:39

Följdfråga: eftersom det alltid finns risk för läckage, vore det inte alltid bättre att koppla in allt, fylla på till önskat tryck/bar, sen koppla bort kolsyreanordningen, eller helt enkelt strypa kolsyretillförseln m.h.a. regulatorn? Efter någon dag eller två kan man ju sätta tillbaka anordningen/starta flödet och fylla på till önskat tryck igen, om det nu fallit? och sen repetera tills ölet är helt kolsyrat och sen bara ha tryck vid servering?
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Kolsyreläckage sodastream m. trapetz

Inläggav bredsida » tisdag 2017-05-09 11:05

reta skrev:Men visst är det så att jag inte kommer se att jag har läcka förrän hela flaskan är tom? Regulatorn kommer ju stå på inställt värde (1 bar) och fylla på med kolsyra som läcker tills den är helt tom?

För att se om det läcker så kan du väga flaskan på köksvågen, då ser du ju hur mycket som gått åt.
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04

Re: Kolsyreläckage sodastream m. trapetz

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2017-05-09 11:15

reta skrev:Följdfråga: eftersom det alltid finns risk för läckage, vore det inte alltid bättre att koppla in allt, fylla på till önskat tryck/bar, sen koppla bort kolsyreanordningen, eller helt enkelt strypa kolsyretillförseln m.h.a. regulatorn? Efter någon dag eller två kan man ju sätta tillbaka anordningen/starta flödet och fylla på till önskat tryck igen, om det nu fallit? och sen repetera tills ölet är helt kolsyrat och sen bara ha tryck vid servering?


Låter som en bra idé, eller så brukar jag göra :wink:

Det ska inte vara någon annan packning än plastbricka mellan regulator och adapter, men den ska dras åt med nyckel. Det räcker inte med att dra för hand.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Kolsyreläckage sodastream m. trapetz

Inläggav skyking » tisdag 2017-05-09 12:08

reta skrev:Följdfråga: eftersom det alltid finns risk för läckage, vore det inte alltid bättre att koppla in allt, fylla på till önskat tryck/bar, sen koppla bort kolsyreanordningen, eller helt enkelt strypa kolsyretillförseln m.h.a. regulatorn? Efter någon dag eller två kan man ju sätta tillbaka anordningen/starta flödet och fylla på till önskat tryck igen, om det nu fallit? och sen repetera tills ölet är helt kolsyrat och sen bara ha tryck vid servering?


Med risk för missförstånd här då jag inte helt är på det klara med vad du menar:

Att koppla ur kolsyran när man inte serverar har sina fördelar. Det skall ju inte vara så att det skall gå åt någon kolsyra då och det skall inte försvinna något tryck ur faten heller. Enda nackdelen är om det läcker så kommer ju ölet stå utan tryck och så småningom tappa kolsyran (men det kan du ju kontrollera med jämna mellanrum). Fördelarna däremot är uppenbara, vid nämnt problem kommer du bara förlora den mängd CO2-gas som är i faten och du kan lätt kontrollera om det har läckt (isht ifall du har tryckmätare att koppla in på gasventilen på fatet). En annan sak är ifall det läcker i ölventilen på fatet (då begränsas mängden öl som läcker ut - med CO2-tub påkopplad skulle fatet tömmas så småningom).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kolsyreläckage sodastream m. trapetz

Inläggav dynamitharry » tisdag 2017-05-30 10:59

Jag har varit med om att det läckt i locket ngn gång. Säker på att det sitter fast?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
dynamitharry
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2014-09-18 11:13


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster