utrustning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

utrustning

Inläggav Chrille » torsdag 2017-05-04 11:56

jag hade tänkt att börja brygga eget öl och jag blir inte riktigt klok på vad för utrustning man ska andvända.
vissa säger att man ska brygga i Biab påse och vissa säger att man kan skaffa sig ett litet bryggverk direkt.
jag har kollat runt lite och funderar på att köpa http://bryggbolaget.se/sv/utrustning/br ... paket.html

funderar på att brygga ganska mycket lager öl och även ale.
tacksam för svar
Chrille
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: torsdag 2017-05-04 11:51

Re: utrustning

Inläggav seasteel » torsdag 2017-05-04 12:22

Det är alltid svårt att säga vad som är bäst för var och en, men spring inte och köp en massa dyra prylar innan du vet att du vill hålla på med bryggning. Visst är det kul med prylar, och jag gillar mitt bryggverk (BK35 som är i princip samma som den du länkar till) men jag körde med kastrull och påse i 2 år innan jag uppdaterade till bryggverk.

Du kommer långt, och kan brygga precis lika bra öl, med en stor kastrull och en biab-påse. Det kostar heller inte särskilt mycket att skaffa. En stor kastrull kanske du eller någon bekant/släkting redan har och en biab-påse kostar inte många kronor att köpa tyg till. Och så behöver du bara skaffa lite ingredienser och så är du igång. Undrar du sedan hur man brygger BIAB så finns det en utmärkt tråd här på forumet som hjälper dig komma igång.

Men om du redan nu vet att du kommer hålla på med ölbryggning ett tag, och/eller har pengar som bränner i fickan så fungerar det länkade bryggverket alldeles utmärkt som budgetbryggverk.

//lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: utrustning

Inläggav Mannbergo » torsdag 2017-05-04 17:48

Jag var i exakt samma sits som dig för 1 1/2 år sen och då funderade jag också på alla olika bryggverk m.m. Jag bestämde mig då för att vara lite feg och köptr detta kit
http://www.bryggeributiken.se/product/s ... utrustning
Deras kit med extrakt då. Det är inte det billigaste som finns men det var gedigna grejjer med lite extra lyx som flaskpåfyllare och pumphävert. Så fortfarande använder jag samma utrustning förutom att jag bytt jäshinkar och slangar.

Jag körde sedan extrakt 4 gånger och sedan sydde jag en biabpåse för någon 20a och kunde använda all utrustning fortsatt. Sedan har det fortsatt med en större kastrull.

Idag har jag utökat min utrustning med en 30 l vörtkokare. Men det jag vill säga att det är så här min utveckling varit, och det har varit väldigt skönt att börja lungt med extrakt för att trimma in sina metoder. För jag lovar, det kan bli fullt upp och rörigt med en extraktbryggning också.





Skickat från min PLUS via Tapatalk
Mannbergo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2017-04-06 12:29

Re: utrustning

Inläggav Chrille » onsdag 2017-05-17 18:46

köpte denna och första ölen är gjord.
ska tappa på flaskor på måndag troligtvis.
vad har ni för "socker" till kolsyran?
Chrille
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: torsdag 2017-05-04 11:51

Re: utrustning

Inläggav Alex_08 » onsdag 2017-05-17 19:32

Chrille skrev:köpte denna och första ölen är gjord.
ska tappa på flaskor på måndag troligtvis.
vad har ni för "socker" till kolsyran?


Strösocker =>
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: utrustning

Inläggav Bee » onsdag 2017-05-17 20:34

Chrille skrev:köpte denna och första ölen är gjord.
ska tappa på flaskor på måndag troligtvis.
vad har ni för "socker" till kolsyran?

Jag kör mest fat, men när jag flaskjäser kolsyra för mitt lättöl använder jag bitsocker direkt i flaskan. Det finns lite olika storlekar, men jag kör med den sorten som är 2g/bit i en 33cl flaska = 6g/l. Vikt per bit står på kartongen.

Vid flaskning doppar jag en bit i starsan och sen stoppar ner den i flaskan. (med handskar på) sedan tappar jag ölet på flaskan och kapsylerar.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: utrustning

Inläggav Kallebäcksexpressen » måndag 2017-08-07 14:23

Hej

Är väl inne i en slags kris eller något, men jag måste starta ett hobbyprojekt och eftersom jag gillar att dricka öl så...

Iaf, jag har letat runt i forumet men inte riktigt hittat svar, känns som att kunskapen är för hög för övriga rookies.

Jag hade kunnat köpa mig ett bryggverk men vill nog gärna veta om ölbryggning är något för mig innan jag köper på mig dyra saker. Vad behöver jag ha som minimum?

En stor kastrull har jag. Sedan behövs ett jäskärl av någon sort, flaskor, kapsyler, kapsylapparat, termometer.

Biab? är det själva påsen?

Kan någon förklara lätt hur jag brygger egen öl för o testa? Jag tänker att det skall vara någorlunda "på riktigt" alltså ingen ölpåse eller så som fans i min ungdom.

Tack
Kallebäcksexpressen
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: måndag 2017-08-07 09:35

Re: utrustning

Inläggav Bee » måndag 2017-08-07 15:18

Hej!
Jag skulle rekommendera att läsa tråden om BIAB som @Weinkeller skrivit på bryggforum.
https://www.bryggforum.nu//viewtopic.php?t=15166
Den bör ge dig en bra start.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: utrustning

Inläggav Kallebäcksexpressen » tisdag 2017-08-08 07:25

Tack!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Kallebäcksexpressen
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: måndag 2017-08-07 09:35

Re: utrustning

Inläggav skyking » tisdag 2017-08-08 09:19

Vill man köra minimalt kan man t.ex. använda PET-flaskor. Se bara till att förvara dem mörkt eller linda in dem i papper för att skydda mot skadligt ljus. På det sättet undviker du behov av att köpa kapsyler och kapsyleringsapparat. Om du låter etiketterna sitta kvar så kan du panta flaskorna sen om du skulle tycka att bryggning inte är något för dig.

Termometer lär du behöva, men man kan ju alltid resonera att det kan vara bra att ha i ett välsorterat kök ändå.

BIAB är en mäskningslösning som använder en påse. Påsen kan man iofs köpa, men man bör kunna göra en egen med tyg från IKEA (jag tror det är TERESIA som brukar rekommenderas).

Sen behöver du ett jäskärl av något slag. Du behöver också en hävert för att tappa upp ölen.

Vill du köra ett riktigt minimalt provskott så kan man iofs tänka sig att man jäser i samma PET-flaska som man skall servera ur, under själva jäsningen låter man skruvkorken sitta löst åtdragen och sen när du tillsatt primingsocker så drar du åt den så det kan kolsyrejäsa. Man lär få en rejäl bottensats och hållbarheten på ölen kanske inte blir alltför upphetsande.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster

cron