Hjälp! För lågt SG

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Hjälp! För lågt SG

Inläggav reta » tisdag 2017-04-18 16:05

Jag övedrev nog en aning med flödeslakningen och fick ett väldigt lågt SG värde, men å andra sidan också en mycket större volym än jag initialt hade tänkt. Kan jag bara koka bort ett par liter, typ koka en timme innan jag börjar med första humlegivan och räknar ned 60 min, så att det totalt blir 2 timmar koktid? För jag antar att det bästa är att koka bort INNAN jag börjar med humlegivorna?

Har nu runt 15 L som snart ska börja koka men vill få 9-10 L färdig öl. SG var mellan 1.02 och 1.03 (fick två olika värden beroende när under lakningen jag kollade).
Enl. recept ska pre boil gravity vara 1.051 SG (och enl. beersmith efter ett försök att registrera min utrustning; 1.041). Som ni ser på mina exakta värden... är det inte supernoga, men vill göra det jag kan för att rätta till så gott det går.
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Hjälp! För lågt SG

Inläggav Snow » tisdag 2017-04-18 16:33

Tänk på att tempen påverkar mätvärdena MYCKET


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Hjälp! För lågt SG

Inläggav reta » tisdag 2017-04-18 16:40

Snow skrev:Tänk på att tempen påverkar mätvärdena MYCKET


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Aha! tack, tyckte det var lite underligt med så olika värden också. Då kan jag lugna mig en aning och hoppas på ett bättre post boil gravity.
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Hjälp! För lågt SG

Inläggav skyking » tisdag 2017-04-18 18:52

En sak till: vid första brygden har man sällan speciellt tillförlitliga värden på vilket utbyte man får och hur mycket bortkoket blir. Man får med andra order ta det lite som det blir första gången och sedan anpassa framtida bryggningar med dina erfarenheter.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Hjälp! För lågt SG

Inläggav Perwaste » tisdag 2017-04-18 20:06

Åter till frågan, ja, du kan koka lite längre för att få bort litr vätska. Nu har jag själv aldrig kokat mer än 90 min någon gång, men det enkla svaret är att det går.

Du ligger rätt i dina tankar om humlegivorna. De ska i räknat baklänges, alltså från kokslutet. Precis som du skrivit.

Men, hur mätte du sg? Mätte du lakvattnet medan du höll på? Där tror jag rekomendationen är att sluta laka när sg ligger på ca 1.010, men jag har själv aldrig gjort just så. Vad blev det när allt hamnat i grytan, före koket? Har du en refraktometer eller en hydrometer? Eller utgår du från vad Beersmith räknat fram åt dig? Det kan skilja en del mellan det teoretiska och det verkliga.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Hjälp! För lågt SG

Inläggav reta » tisdag 2017-04-18 20:50

Tack för svar! Jag kokade 90 minuter och allt blev nog helt OK till slut. Värdet fick jag med min hydrometer, men som sagt var nog tempen runt 70-75 grader då och rätt så fel (med tanke på vad som sagts och jag även provat justera värdet online med https://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/ och det då visade sig vara mycket närmare 1.04 än jag trodde)

Oavsett är jag nu klar och måste säga att det blev rätt bra :) Jag hamnade på 10,5 L i jäshink, så ganska precis så mycket bortkok jag räknat med per timme och 1 L druv/trub kvarlämnat i kokkärl. OG hamnade denna gång (efter nedkylning till 20 C) faktiskt på 1.043 vilket var det beersmith hade estimerat, så det känns mycket bättre! Hade bara totalt missat att temperaturen spelade en stor roll.
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Hjälp! För lågt SG

Inläggav Judgecc » tisdag 2017-04-18 20:58

Bra jobbat

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster