Kyla vört snabbt efter kok eller inte?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Kyla vört snabbt efter kok eller inte?

Inläggav reta » tisdag 2017-04-18 11:50

Verkar råda delad mening kring om man ska kyla vörten direkt efter kok eller inte. Jag har byggt en egen vörtkylare just för att kunna kyla så fort som möjligt efter att ha läst mig till att vörten bör kylas ned till den temperatur jästen vill arbeta i (typ rumstemperatur) direkt efter kok. Däremot läste jag nu på http://shbf.se/wiki/index.php/Helm%C3%A4skning#Steg_f.C3.B6r_steg följande:

Efter 90 minuters kok stänger man av värmen och sänker ned vörtkylaren i vörten. Man kan dock vänta 15 minuter med att sätta på kylvattnet så att varmdruven hinner lägga sig på botten. Varmdruv är koagulerade proteiner som sjunker till botten när vörten är varm.


15 minuter innan kylning tycker jag låter lite väl länge på något som jag hittills tolkat som väldigt brådskande. Kan jag inte bara vänta 30-45 minuter efter kylning för sedimentering, eller borde jag vänta både innan och efter innan dekantering till jäshink?
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Kyla vört snabbt efter kok eller inte?

Inläggav skogass » tisdag 2017-04-18 13:59

Att vänta lite (15 min) innan kylning, efter kok borde ha väldigt liten inverkan på vörten då vörten är väldigt varm fortfarande, eventuella bakterier dör av värmen. Du kommer få ett utbyte från humlen pga värmen.
Däremot när du har kylt till din önskade jästemperatur, vill du så fort som möjligt tillsätta jästen. Så du inte ger bakterier eller andra micro organismer möjligheter att bosätta sig i din vört.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Användarvisningsbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: lördag 2015-01-10 13:56

Re: Kyla vört snabbt efter kok eller inte?

Inläggav Janne gnoff Berglund » tisdag 2017-04-18 14:08

Vad som ofta nämns som några anledningar varför du skall kyla så snabbt och så snart som möjligt efter avslutat kok:

Mindre risk för oxidation
Mindre risk att det bildas ämnen vilka leder till utveckling av DMS i din öl
Mindre risk att du tappar flyktiga aromämnen från sena humlegivor
Du utvinner mindre beskaämnen från tillsatt humle
Färre organisker kommer i kontakt med din vört innan dess att jästen startar sitt arbete
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Kyla vört snabbt efter kok eller inte?

Inläggav Snow » tisdag 2017-04-18 14:41

Jag tror att väntetiden beskriven i wiki främst avser kylning med värmeväxlare eller motströmskylare, en spiral vispar man ku runt gojset med iallafall, ogjord vänran med andra ord


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 128 gäster

cron