Första bryggare - Lager öl?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Första bryggare - Lager öl?

Inläggav skyking » måndag 2017-04-03 09:05

Jag körde med kylning i badkar när jag började (någon is använde jag dock inte - kanske fick man byta vatten någon gång). Tipset är att man skall lägga en handuk under kokkärlet (för att undvika repor i emaljen). Jag avskilde humlen genom att helt enkelt hälla över vörten till jäshinken och försöka undvika att få med för mycket humle, någon gång har jag dumpat i hela rasket med humle och allt (blev öl av det också).

Kylklampar har jag inte hört talas om att någon använt, men någon skall väl vara den första att pröva. Det är tre punkter jag skulle försöka säkerställa först. Först och främst så måste de givetvis vara desinficerade, det kräver att de är utformade så att desinficeringsmedlet kommer åt överallt (man måste lösa problemet med att desinficering kanske inte går att få till när de är kylda heller). För det andra så måste de klara av att slängas i kokhet vört - den normala användningen är ju att man använder de tillsammans med redan kalla livsmedel. Sen måste man se till att man har tillräckligt med kylklampar för att kyla vörten till jästemperatur.

Som nybörjare tror jag att jag hade föreslagit att du kyler i badkaret...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Första bryggare - Lager öl?

Inläggav Kanontompa » måndag 2017-04-03 10:26

Okej tack för tipsen, jag funderar på att prova en kombination, just för att kyla ner vörten så snabbt det bara går. Kanske väntar tills vörten nått en 80 grader ungefär innan jag slänger i kylklabbarna för att minska risken för katastrof. :mrgreen: Imorgon är det dags.
Kanontompa
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tisdag 2017-03-28 15:16

Re: Första bryggare - Lager öl?

Inläggav pettersson80 » måndag 2017-04-03 15:18

Ska du slänga kylklamparna i vörten?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Första bryggare - Lager öl?

Inläggav Kanontompa » måndag 2017-04-03 15:28

pettersson80 skrev:Ska du slänga kylklamparna i vörten?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk


Jag övervägde det först, men har nu bestämt att jag inte gör det då jag tror att något kommer gå snett :P
Kanontompa
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tisdag 2017-03-28 15:16

Re: Första bryggare - Lager öl?

Inläggav Perwaste » måndag 2017-04-03 16:45

Istället för klampar, koka ur en liter till, ur vörten, kasta i en liter rent och djupfryst vatten samtidigt som du kyler i badkaret?

Jag känner ju inte till livsmedelsgodkännandet i klamparnas plast, och sen plastens reaktioner i värmen.

Men det räcker nog med badkaret ändå tror jag.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster