hur mycket mäskvatten ?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

hur mycket mäskvatten ?

Inläggav dagw » onsdag 2017-03-22 21:46

Läser på många ställen rekom 2.5-3 liter / kg malt ( Mikkel B ), 2-3 liter / kg ( Fentie ) men även 3-4 liter / kg ( J Palmer ). Palmer använder tex i en "Oak Butt Brown Ale" 4.2 liter / kg.
Palmer är väl en auktoritet så varför ligger de andra ner mot 2 liter / kg.
Någon som vet ? Vore kul att höra.
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: hur mycket mäskvatten ?

Inläggav Lindh » torsdag 2017-03-23 07:27

Olika skolor bara. Den klassiska engelska tjockare mäsken är 1.5-2.5l/kg vilket ger en tjockare gröt. Den klassiska tyska mäskningen är 3-6l/kg och ger betydligt simmigare mäsk som främjar betaamylase och ger en högre utjäsning med lägre fg (torrare och mindre fylligt). Vilken man kör med kan vara stilberoende men oftast har det med begränsningar i mäsk och lakkärl att göra.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: hur mycket mäskvatten ?

Inläggav dagw » torsdag 2017-03-23 20:44

Lindh skrev:Olika skolor bara. Den klassiska engelska tjockare mäsken är 1.5-2.5l/kg vilket ger en tjockare gröt. Den klassiska tyska mäskningen är 3-6l/kg och ger betydligt simmigare mäsk som främjar betaamylase och ger en högre utjäsning med lägre fg (torrare och mindre fylligt). Vilken man kör med kan vara stilberoende men oftast har det med begränsningar i mäsk och lakkärl att göra.


Tack för svar. Är själv begränsad i mängd öl och mäskblandning pga min lilla 10-liters mäskkittel. Köper snart en 20-liters så blir detta bättre.
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: hur mycket mäskvatten ?

Inläggav Bobby » måndag 2017-03-27 19:30

Hej

Mina erfarenheter är att ca 3,5-3,8 liter/kg är bra. (Jag kör 32l bryggverk med maltpipa)
med 3,6 liter per kilo vatten får jag en bra bädd som inte blir för kompakt och "sätter igen".
Och heller inte blir för lös och filtrerar sämre vid recirkulering för att slippa maltstrot (som jag anser vara boven till stopp i kranar etc).

Jag har råkat ut för både för tjocka och för lösa maltbäddar och för mig passar alltså 3,6l perfekt.

Sen är det som Lindh säger - lite stilberoende, men som nybryggare tycker jag man ska försöka få till en process som fungerar bra.
Och om man kan få bädden att filtrera bra, så slipper man att kladda med saftsilar etc för att jaga klarare vört, och slippa stopp i kranar vid tappning.
Jag får halvklar till lätt disig vört (som jag gillar) helt utan silar eller tillsatser.
En liten Bazooka screen är det enda jag har på mitt bryggverk, och efter sedimentering i 30 min så tappar jag ut hela vörten utan stopp varje gång trots 150gram humlepellets rakt i grytan.

Kör hårt - keep brewing!
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Re: hur mycket mäskvatten ?

Inläggav Urskog » måndag 2017-03-27 22:42

Lindh skrev:Olika skolor bara. Den klassiska engelska tjockare mäsken är 1.5-2.5l/kg vilket ger en tjockare gröt. Den klassiska tyska mäskningen är 3-6l/kg och ger betydligt simmigare mäsk som främjar betaamylase och ger en högre utjäsning med lägre fg (torrare och mindre fylligt). Vilken man kör med kan vara stilberoende men oftast har det med begränsningar i mäsk och lakkärl att göra.


Men... Är det alltså inte bara en fråga om temperatur hur vida det är alfa eller betamylas som är aktiv och hur det blir med fg?

Och jag har inte riktigt förstått varför man i stegmäskning ska kan ha två förtjockningsraster? Är de för att höja effektiviteten i systemet? Kan man ändå få hög fg/mycke kropp? (Lite off topic kanske :? )
Urskog
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: torsdag 2017-03-02 22:17

Re: hur mycket mäskvatten ?

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-03-28 09:19

Urskog skrev:Men... Är det alltså inte bara en fråga om temperatur hur vida det är alfa eller betamylas som är aktiv och hur det blir med fg?

Och jag har inte riktigt förstått varför man i stegmäskning ska kan ha två förtjockningsraster? Är de för att höja effektiviteten i systemet? Kan man ändå få hög fg/mycke kropp? (Lite off topic kanske :? )


Oavsett orsaken så har mäskens densitet en liten inverkan på utjäsningen. I samband med att jag skrev nedanstående inlägg så letade jag lite och den uppgift jag kom fram till var att varje extra liter per kilo malt ger 0,8 procentenheter högre (skenbar) utjäsning.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 ... injar.html

Men detta är i högsta grad finlir och överkurs. Jag rekommenderar att börja med enkelt infusionsmäskning i ett steg. Ett bra riktmärke för mängden mäskvatten är 3 l/kg.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

cron