Torrhumla direkt efter kylning!?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Torrhumla direkt efter kylning!?

Inläggav Lulhasafotn » tisdag 2017-03-21 11:40

Ja som rubriken säger, vad skulle hända om jag tillsätter torrhumlar min IPA direkt efter kylningen och låter den stå i 14 dagar? Förstör man ölet? Större risk för bakterier? Väldigt humlad?

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Lulhasafotn
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: torsdag 2017-02-16 21:43

Re: Torrhumla direkt efter kylning!?

Inläggav Chabo » tisdag 2017-03-21 16:38

För lång torrhumling kan ge gräsiga smaker.

Lite osäker på varför men man skall vänta med att torrhumla till jästens mest aktiva fas är över.
Tror det har med att smakerna trycks ut av den bildade kolsyran.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Torrhumla direkt efter kylning!?

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-03-21 16:53

Chabo skrev:För lång torrhumling kan ge gräsiga smaker.

Lite osäker på varför men man skall vänta med att torrhumla till jästens mest aktiva fas är över.
Tror det har med att smakerna trycks ut av den bildade kolsyran.


Tryck ut med kolsyran ja, men även att humleoljor fastnar på jästcellerna.

En annan skola hävdar olika fördelar med torrhumling under aktiv jäsning, som att det syre som oundvikligen följer med humlen lättare reduceras av jästen, samt att jästen kan omvandla vissa aromämnen till nya intressanat sådana (s.k. biotransformation).
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Torrhumla direkt efter kylning!?

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-03-21 16:58

Men jag fattar det som att TS avser torrhumling direkt efter vörtkylning och då är frågan vilka fördelar det skulle tänkas kunna ha.

Potentiella nackdelar är uppenbara; infektion och oxidering. I synnerhet är så lång tid som 14 dagar helt uteslutet, max 2-3 dagar är att tänka på över huvud taget. Men även då är oxidering och framförallt kontamination en överhängande risk.


Om kylning efter avklarad jäsning avses så är det väl okej, det finns en del som gör så just för att minimera jästens inverkan.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Torrhumla direkt efter kylning!?

Inläggav skyking » tisdag 2017-03-21 18:44

Varför skulle risken för oxidation vara större direkt efter vörtkylning (än efter avslutad jäsning)? Det brukar anses att aktiv jäst (vilket man ju har under primär jäsningen) kan motverka oxidation.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Torrhumla direkt efter kylning!?

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-03-21 19:44

skyking skrev:Varför skulle risken för oxidation vara större direkt efter vörtkylning (än efter avslutad jäsning)? Det brukar anses att aktiv jäst (vilket man ju har under primär jäsningen) kan motverka oxidation.


Jag antog att torrhumlingen skulle ske innan man tillsatte jästen, men det var nog ett ogrundat antagande inser jag nu. Jag tror det är bäst att trådstartaren förtydligar sig.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Torrhumla direkt efter kylning!?

Inläggav skyking » tisdag 2017-03-21 19:52

ekstedt skrev:Jag antog att torrhumlingen skulle ske innan man tillsatte jästen, men det var nog ett ogrundat antagande inser jag nu. Jag tror det är bäst att trådstartaren förtydligar sig.


Jag undrar lite också då jag funderar på att testa torrhumling. Till saken hör att min procedur är att ölet åker på fat direkt från primärjäsningen så min fråga är lite om man skall köra på att torrhumla i primären eller på fat (vill dock helst slippa att tappa om en gång till).

För mitt funderande är det alltså i så fall frågan om att tillsätta humlen tidigt i primären, jag tappar upp när jäsningen börjar avta vilket innebär att primären bara varar några dar. Inte nödvändigtvis tillsätta samtidigt som jästen, men det kan ju inte vänta speciellt länge...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Torrhumla direkt efter kylning!?

Inläggav Lulhasafotn » tisdag 2017-03-21 22:40

Min första IPA torrhumlades efter en veckas jäsning och låg i jäshinken en vecka innan tappning på flaska. Tyvärr blev den satsen rejält oxiderad. Tanken slog mig inför kommande helgs kok att om man tillsätter torrhumlen direkt efter man blandat jästen i vörten undviker man kanske lite oxidering. Men jag kanske ska testa att tillsätta den med tre dagar kvar istället som någon föreslog. Det är tur att man kan rådfråga er experter, jag uppskattar verkligen alla inputs!

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Lulhasafotn
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: torsdag 2017-02-16 21:43

Re: Torrhumla direkt efter kylning!?

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-03-21 22:51

Lulhasafotn skrev:Min första IPA torrhumlades efter en veckas jäsning och låg i jäshinken en vecka innan tappning på flaska. Tyvärr blev den satsen rejält oxiderad. Tanken slog mig inför kommande helgs kok att om man tillsätter torrhumlen direkt efter man blandat jästen i vörten undviker man kanske lite oxidering. Men jag kanske ska testa att tillsätta den med tre dagar kvar istället som någon föreslog. Det är tur att man kan rådfråga er experter, jag uppskattar verkligen alla inputs!


Det är svårt så här på distans att veta exakt vad "rejält oxiderad" innebär, men jag gissar ändå att det finns någon annan huvudorsak än torrhumlingen vad gäller själva syretillförseln.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Torrhumla direkt efter kylning!?

Inläggav Morgan » onsdag 2017-03-22 08:15

Ifall det är torrhumling innan jäsning kommit igång som avses här så vill jag avråda från det. Jag hade nyligen min första infektion på 3 år, det enda jag gjorde annorlunda var just att torrhumla innan jäsningen kommit igång. Mina tankar om det går att läsa om på min blogg: bruggarn.blogspot.se ölet hette hipster hopster 2
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

cron