Underligheter vid flaskjäsning!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Underligheter vid flaskjäsning!

Inläggav Alex_08 » tisdag 2017-03-14 21:06

Godkväll..

Är inne på andra veckan av flaskjäsning av min första bryggda öl. Smygöppnade en i lördags, fin kolsyra och den smakade bra!

Idag kikade jag lite på flaskorna, som står i en kartong på samma ställe dom jäste, under en svart handduk. Upptäcker då att det liksom ligger några partiklar
i toppen på flaskan, om man roterar lite så börjar dom så sakteliga åka mot botten, som i en snöglob ungefär-

Ölen i övrigt ser klar och fin ut, med en jästsamling på botten som det skall vara.

Öppnade en, och tyckte det var en "skarpare" kolsyra, (öppnade den rumstempererad).
Är detta ett temperaturfenomen, eller är det något annat skumt som hänt?
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Underligheter vid flaskjäsning!

Inläggav Alex_08 » lördag 2017-03-18 18:07

Uppdatering:

Jag har skakat om flaskorna lite för att bryta upp vad det nu var som låg där, ställde dom i källaren på ca 16 grader, ett par dagar senare syns detta inte till alls.

Utifall någon annan stöter på detta också. Smakpåverkar återstår att se när jag kan ta en pilsner..
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Underligheter vid flaskjäsning!

Inläggav Danisch » måndag 2017-03-20 00:44

Hade samma fenomen när jag flaskade en veteöl och såg partiklar virvla omkring ett par dagar efter.
Nojjig blev jag...allt la sig fint på botten någon dag senare och ölet blev bra utan tillstymmelse till felsmaker.
Exakt vad vet jag inte vad det var?
Så tror inte du behöver vara allt för orolig.
Och hoppas ölet ska smaka bra!!
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 216
Blev medlem: söndag 2014-07-06 13:54

Re: Underligheter vid flaskjäsning!

Inläggav Alex_08 » måndag 2017-03-20 09:55

Smakade en. Kunde inte känna någon felsmak heller. Min teori är att det kan vara lite skum från flaskningen som typ torkat in och lagt sig. Det har väl inte fallit ner för att flaskan stått helt still.. ölen var dessutom bättre nu när de stått 2 veckor
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster

cron