Tankar innan min andra bryggning...

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Tankar innan min andra bryggning...

Inläggav Urskog » lördag 2017-03-04 09:15

Så var det dax att ladda för andra satsen. Denna gång tänkte jag på en pilsner. http://olrecept.se/check_and_clear
Har dock några frågor...

Det borde väl gå att byte ut Caramünich mot en crystal malt då jag redan har sådan och det bara rör sig om 50g?

Jag förstår inte riktigt schemat för humlegivarna. 60 och 15 minutersgivarna känns försåtligt, men ska näst sista endast koka med tre min och sista, ska den i när man tar den av plattan för att kyla och sen bort när vörten är kyld?

Hur påverkar det ölen att den ska jäsa vid tre olika temperaturer? Och sista på keg antar jag är lagring och att jag som ska kolsyra på flaska måste tappa på flaska innan, låta stå i rumstemp en dryg vecka och sen sista 35 dagarna i två grader?

Behöver man inte ha en temphöjning när det jäst ut för att ta bort diacetyler?

Tacksam för svar och tackar för ett levande, kunnigt forum, likt Mimers brunn...
Urskog
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: torsdag 2017-03-02 22:17

Re: Tankar innan min andra bryggning...

Inläggav mike85 » lördag 2017-03-04 14:23

Nu är jag ganska novis på detta också men eftersom ingen svarat än så kan jag skriva det jag vet :)

Caramünich är Weyermanns registrerade varumärke för Crystal malt, så det är samma sak :)

Precis som du skriver är de sena givorna 3 min innan kokets slut och 0 min när du stänger av plattan, de sena givorna bidrar till mer arom än beska och smak.

Jäsningsschmat förstår jag dock inte då det vanliga är att man med lager börjar med lägre temp till jäsningen nästan är klar för att sen höja tempen några dagar för att motverka felsmaker (diacetyl). När det sen är klart tappar du om den och lagrar. Detta schemat anger 14+35 dagar vid olika temperaturer.

Sen vet jag att det finns ölnördar här som vet betydligt mer än mig om detta :)

Den första frågan som kommer upp är väl egentligen - Ska du verkligen ge dig på en lager vid din andra bryggning? Det är den absolut svåraste stilen då det lätt blir felsmaker. Man bör tex ha temperaturstyrd jäskyl eller liknande för att lyckas bra. Jag gjorde en liten sats för ett par år sen som fick vaskas, men jag tänker testa igen så fort jag fått igång kylen :) Lycka till!
mike85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: tisdag 2015-01-27 12:47
Ort: Värnamo

Re: Tankar innan min andra bryggning...

Inläggav Urskog » lördag 2017-03-04 19:06

Tack för svaret.

Vad är det som gör att lager är svårt? Är det att hålla jämn temperatur? Av vad kommer dom dåliga smakerna? Vad behövs för att lyckas?

Om inte denna lager.... Har någon tips på en god välhumlad öl med inte allt för många ingredienser?
Urskog
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: torsdag 2017-03-02 22:17

Tankar innan min andra bryggning...

Inläggav ecmik » lördag 2017-03-04 19:41

Jag skulle inte bry mig om att följa recepten så slaviskt från ölrecept.se. Dom är inte alltid så noggrant inskrivna vad jag förstått, och stämmer inte alltid med hur bryggaren i verkligheten bryggt ölen.

Annars är det väl inga direkta problem att börja med lager egentligen. Det brukar oftast vara svårt för nybryggare att hitta ett ställe som håller kylan för lagerjäsning bara, annars är det i princip samma process. Lagern som öl är dock lite mer "naken" och det kan vara svårt att dölja felsmaker, men å andra sidan får du ju direkt kvitto på hur bra/dåligt det gick med bryggningen..

Jäs i typ 9-13c tills aktiviteten börjat sakta ner, sen kan du jäsa klart den i rumstemp. Gör sen precis som du skulle gjort med en ale! Kolsyrejäs och börja smaka av efter det! En månad kallt brukar göra gott, men det ska definitivt vara gott och fullt drickbart så fort kolsyran är på plats!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Tankar innan min andra bryggning...

Inläggav simse » söndag 2017-03-05 01:18

Receptet är för en Tjeckisk Pilsner vilket mig veterligen är den ända ölsorten där diacetyl är önskvärt, därför ingen diacetylrast i receptet.
simse
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: tisdag 2016-07-12 13:43
Ort: Stavanger

Re: Tankar innan min andra bryggning...

Inläggav Morgan » söndag 2017-03-05 06:54

Jag har bryggt mycket lager och tycker att påståendet att det ska vara svårt att brygga lager är lite överdrivet. Man behöver dock ett kyskåp eller en plats med stabil, låg temperatur. På min blogg ser du mina recept med kommentarer, du hittar länken i sidfoten av mitt inlägg.
I mina lagers har jag 100% pilsnermalt, ingenting annat. Jag förstår inte varför det nästan alltid ska vara med caramellmalt och liknande. En lager för mig är ofta en SMASH (single malt and single hop), alltså väldigt enkel med få ingredienser. Numera jäser jag med torrjästen W34/70 vilken fungerar mycket bra. Humlen räcker med en bittergiva, för tysk pilsner ska man inte snåla utan det ska vara en rejäl bakgrundsbeska. Jag har bryggt en del lagers torrhumlade med amerikansk humle för att få en aromatisk touch, vilket blir jättegott!

För en mer klassisk (ej torrhumlad) ljus lager kan du kika på denna: http://bruggarn.blogspot.se/2016/06/pil ... nerad.html

Gelatin använder jag inte längre, det klarnar fint med tiden ändå bara man förvarar ölen kallt.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Tankar innan min andra bryggning...

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2017-03-05 13:32

Att brygga god lager är inte svårt med tar längre tid än ale och kräver kontrollerad jäs och lagertemperatur.

Det som jag tycker är svårt är att göra typriktig lager. Att träffa rätt mängd diacetyl på t ex tjeckisk pilsner är inte lätt, det är ju inte bara rätt beska man ska lyckas få. (vilket i sig inte är svårt)
Att brygga amerikansk lager typ Budweiser eller Blue ribbon är också svårt men inte omöjligt. Den ska inte smaka så mycket och minsta felsmak lyser lätt igenom. Men det man riskerar då är att man mest troligt kommer att bli hånad för att man ens försöker brygger sån öl.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster

cron