Kolsyrejäsning, kan jästen vara "slut"?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Kolsyrejäsning, kan jästen vara "slut"?

Inläggav kaptenzunkig » lördag 2017-02-25 15:58

Hejsan.
Har bryggt ett antal ggr men denna gång gjordes det annorlunda..
När jäsningen avstannade så tog det typ en vecka ytterligare innan vi hann med att tappa upp..
Efter två veckor på flaska så är det ytterst lite kolsyra, dvs knappt nån kolsyra alls..
Mängden socker är inte felet, vi tog så mkt som vi brukar...
Frågor:
-1. Kan jästen vara "slut"? Dvs det finns ingen jäst att jäsa ut det i flaskan tillsatta sockret?
2. Kan man flaska medans det fortfarande jäser, dock i slutet?
3. Hur länge har ni varit med om att vänta på kolsyra på flaska? IPA om det spelar nån roll.
4. Eller ska jag bara sitta still i båten?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
kaptenzunkig
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: fredag 2016-11-04 12:42

Re: Kolsyrejäsning, kan jästen vara

Inläggav Drake » lördag 2017-02-25 16:43

1 Nope, inte om det har börjat bildas kolsyra men den kan vara så försvagad att det tar tid.
2 Självklart, men det är ganska dumt. Är nästan omöjligt att avgöra när det är dags.
3 Ett par veckor i rumstemp brukar räcka, men ibland har det tagit det dubbla.
4 Jäpp!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Kolsyrejäsning, kan jästen vara

Inläggav Rotsac » lördag 2017-02-25 21:17

kaptenzunkig skrev:Hejsan.
Har bryggt ett antal ggr men denna gång gjordes det annorlunda..
När jäsningen avstannade så tog det typ en vecka ytterligare innan vi hann med att tappa upp..
Efter två veckor på flaska så är det ytterst lite kolsyra, dvs knappt nån kolsyra alls..
Mängden socker är inte felet, vi tog så mkt som vi brukar...
Frågor:
-1. Kan jästen vara "slut"? Dvs det finns ingen jäst att jäsa ut det i flaskan tillsatta sockret?
2. Kan man flaska medans det fortfarande jäser, dock i slutet?
3. Hur länge har ni varit med om att vänta på kolsyra på flaska? IPA om det spelar nån roll.
4. Eller ska jag bara sitta still i båten?

Skickat från min iPhone med Tapatalk


Ett bra sätt att hålla kontroll på hur kolsyrebildningen i flaskor fortgår utan att behöva öppna en flaska i veckan är att använda:

1) http://www.pgw.se/olflaska-rak-0-5-l-m-bygel.html

2) http://shop.humle.se/utrustning/matning ... ygelflaska

Skickat från min egenhändigt byggda vattenkylda stationära dator i en Lian-Li aluminiumlåda med en monsterradiator med fem fläktar med Firefox.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Kolsyrejäsning, kan jästen vara "slut"?

Inläggav Anders_Adler » måndag 2017-02-27 08:34

Jag har en liknande fråga(tänker inte kidnappa tråden) men liknande fråga! Kallkraschade min öl och upptäcker nu att det tar väldans lång tid till bra kolsyra! Har man med kallkrash reducerat mängden verksam jäst i ölen som kan producera kolsyra?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Kolsyrejäsning, kan jästen vara

Inläggav skyking » måndag 2017-02-27 09:04

2. Det "går" ju, men det är ganska riskabelt. Det gäller ju att ha koll på hur mycket socker som finns kvar att förjäsa och korrigera för detta. Tajmar man det rätt kan man få kolsyrejäsning utan att tillsätta socker. Risken är dock att man missbedömmer och får för lite eller för mycket kolsyra.

Tappar man på fat är det en annan historia. Mig veterligen är det det traditionella sättet för engelsk ale, men då tappar man ganska sent och får ganska lite kolsyra, men risken är fortfarande att man får för mycket pga att man tappat för tidigt. För hembryggare kan man dock hantera denna osäkerhet genom att ha tryckmätare på fatet och släppa ut överskottet antingen manuellt eller genom att använda spundingventil.

Sen när det gäller frågan om det "fortfarande jäser" så är det inte en fråga som är svart-vit utan snarare en massa nyanser av grått. Det kommer ju i princip jäsa hela tiden, det är bara att det går långsammare och långsammare, det blir mindre och mindre socker kvar att jäsa. Man väntar alltså inte till att det slutat jäsa helt. Det man vill ha vid flasktappning är att det socker som finns kvar att förjäsa är försumbart.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

cron