Jästmängdens påverkan på beska

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Jästmängdens påverkan på beska

Inläggav Julius Langweiler » fredag 2017-02-17 14:16

Smakar man på vörten efter avslutat kok så är beskan väldigt tydlig. Däremot efter jäsningen så har mycket av denna beska försvunnit och jag börjar undra om jästmängden kanske är viktig.
Jag har kört 2 påsar saflager 34/70 till mina 19 l batcher (ie volymen efter kokning) och inte ägnat jästmängden en större tanke än så. Bör man dosera mer noggrant?

/J
Julius Langweiler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: söndag 2016-12-18 13:03

Re: Jästmängdens påverkan på beska

Inläggav Bee » fredag 2017-02-17 14:50

Nej, inte för beskan. Dessutom hellre lite för mycket än en "exakt" mängd jäst.

En del av humlens antibakteriella egenskaper är att humleoljor täcker bakterier, svampar, etc och därmed försvårar deras liv.
Du tappar alltså beska på jästcellerna. Men det är inte något att fokusera på.

Beskan ändrar karaktär när du får i kolsyra också så det krävs erfarenhet att avgöra hur det blir.

Korrigera till nästa bryggning om det inte blev rätt.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Jästmängdens påverkan på beska

Inläggav Julius Langweiler » fredag 2017-03-31 16:40

Hej
Tänkte i samband med justering av humlegivorna även ge mig in på Vattenbehandling.
Petar man in mitt kranvatten i Beersmith får man till svar "Extremely malty". För att få till ett beskare öl så skall jag tydligen tillsätta 4,9 gr kalciumsulfat och 1,0 gr natriumbikarbonat på ca 30 bryggvatten.

Så långt ok. Men när skall dessa salter i?
En del säger i bryggvattnet, andra säger i mäsken eller i koket.

Jag kan tänka mig att tillsätta salterna i koket med då omräknat till mängden vört (innan kok).
Eller skall mina 4,9 och 1,0 gr salter tillsättas till mäsken istället?

/J
Julius Langweiler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: söndag 2016-12-18 13:03

Re: Jästmängdens påverkan på beska

Inläggav Drake » fredag 2017-03-31 18:47

Julius Langweiler skrev:Hej
Petar man in mitt kranvatten i Beersmith får man till svar "Extremely malty". För att få till ett beskare öl så skall jag tydligen tillsätta 4,9 gr kalciumsulfat och 1,0 gr natriumbikarbonat på ca 30 bryggvatten.
/J


Jag stör mig lite på dom där benämningarna. Med mera sulfat blir inte ölet beskare, men beskan upplevs som skarpare. Tycker att det kan bli lite för mycket av det goda ibland så jag ligger oftast runt 1:1 med sulfat/kloridhalterna. Men visst, ibland kan det vara bra att få lite bett i beskan. Se kalciumsulfat och kalciumklorid som en krydda istället, it makes more sense.
Senast redigerad av Drake fredag 2017-03-31 18:58, redigerad totalt 1 gång.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Jästmängdens påverkan på beska

Inläggav Julius Langweiler » fredag 2017-03-31 18:58

Ja, tydligare kanske är ett bättre ordval. Själv har jag ingen erfarenhet så därför tänkte jag prova på att behandla vattnet. Bara det ger ju en anledning att brygga nytt...

Några tips från någon hur jag bör tillsätta dessa salter?
Julius Langweiler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: söndag 2016-12-18 13:03

Re: Jästmängdens påverkan på beska

Inläggav Bee » fredag 2017-03-31 18:58

Vattnet ska behandlas innan användning. Dvs i mäsk och lakvatten.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Jästmängdens påverkan på beska

Inläggav Julius Langweiler » fredag 2017-03-31 18:59

Gött mos. Så får det bli.

Mange tack!!
Julius Langweiler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: söndag 2016-12-18 13:03

Re: Jästmängdens påverkan på beska

Inläggav Drake » fredag 2017-03-31 19:00

Ska och ska? Det finns ju lite olika skolor beroende på vad man vill uppnå.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Jästmängdens påverkan på beska

Inläggav Julius Langweiler » fredag 2017-03-31 19:03

Gött mos. Så får det bli.

Mange tack!!
Julius Langweiler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: söndag 2016-12-18 13:03

Re: Jästmängdens påverkan på beska

Inläggav Bee » fredag 2017-03-31 20:34

Drake skrev:Ska och ska? Det finns ju lite olika skolor beroende på vad man vill uppnå.

Visst, man kan se det som en krydda och tillsätta när man vill. Men om du vill efterlikna en vattenprofil eller ha fördelarna med salternas påverkan av mäsken och koket så behandlar du vattnet innan.

Vad jag vet, är det inga kommersiella bryggerier som vattenbehandlar efter mäsk/kok, snarare att man gör det när man förbereder inför bryggdagen.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Jästmängdens påverkan på beska

Inläggav Drake » fredag 2017-03-31 22:25

Håller absolut med! Men jag ville bara påpeka att man kan göra lite som man vill beroende på vad man vill uppnå. Har man problem med lågt eller högt ph så är ju vattenbehandling ett alternativ till lactol. Lactol är väl iofs också en typ av vattenbehandling när jag tänker efter men alla fattar va?
Jag vattenbehandlar oftast för att komma på rätt ph i mäsken men naturligtvis väljer jag sammansättningen med tanke på vad det är för öl som bryggs. Men som sagt, det där med maltig vs. humlig håller jag inte riktigt med om. Kolla en humlebomb som en Neipa, den ska ju snarare ha en övervikt av kloridjoner. Men det kanske en extrem jämförelse, men återigen, alla fattar va?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Jästmängdens påverkan på beska

Inläggav ekstedt » fredag 2017-03-31 23:39

Jag håller med Drake, det är inte självklart att man ska tillsätta eventuella salter till mäsken. Ska man brygga en svart-ipa och vill tillsätta kalciumsulfat för att framhäva beskan är det inte alls säkert att man vill göra tillsatsen till mäsken. Tillsammans med mörk malt kan det ge för lågt pH i visst vatten.

Jag tror det är bra att man sätter sig in i grunderna innan man börjar vattenbehandla. Här försöker jag bena ut grunderna: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... -hart.html.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 110 gäster