Smak vid tappning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Smak vid tappning

Inläggav Jevertsson » torsdag 2017-02-09 16:40

Hej.
Är det normalt att ölet smakar lite jäst(igt) efter 2 veckor i jäshinken?
När jag tappade upp ölet på flaska så var jag ju tvungen att provsmaka lite, det smakade dock en del jäst om det. Det smakade egentligen inte gott alls :)

Hur har ni upplevt smaken efter 2 veckor i jäshinken? ändras smaken nåt efter att man tappat på flaska och lagt i en sockertablett (carbonation drop)?

Tilläggas kan att detta är min första bryggning så det är ju inte jättekonstigt om nåt blivit fel.

Hoj hoj // Jocke Evertsson
Jevertsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tisdag 2017-01-17 00:20

Re: Smak vid tappning

Inläggav skyking » torsdag 2017-02-09 16:46

Visst, det smakar (väldigt) olika i olika steg i processen. Speciellt smakar ölet olika när det tappas och när det har kolsyrejäst på flaska (och fått stå och klarna).

Jag vill inte hålla med om att det smakar illa, men det är en smaksak. Eller så är det bara så att jag lärt mig att känna igen (eller vänja mig vid) smaken och uppfattar den som ett steg mot god öl...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Smak vid tappning

Inläggav Jevertsson » torsdag 2017-02-09 16:51

skyking skrev:Visst, det smakar (väldigt) olika i olika steg i processen. Speciellt smakar ölet olika när det tappas och när det har kolsyrejäst på flaska (och fått stå och klarna).

Jag vill inte hålla med om att det smakar illa, men det är en smaksak. Eller så är det bara så att jag lärt mig att känna igen (eller vänja mig vid) smaken och uppfattar den som ett steg mot god öl...



Ok, det var ett skönt svar :P
det var väl kanske inte så att smakade illa direkt, men en hel del alkohol och lite jäst :wink:

Jag väntar med spänning i en vecka till då.

tack för svar!!
Jevertsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tisdag 2017-01-17 00:20

Re: Smak vid tappning

Inläggav Chabo » torsdag 2017-02-09 17:03

Vänta en extra vecka o kanske se till att temp ligger 22-24 grader så jästen får lite hjälp sista veckan.

Oavsett hur den smakar tycker jag ändå du skall flaska... lagring kan göra underverk!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Smak vid tappning

Inläggav Jevertsson » fredag 2017-02-10 08:00

[quote="Chabo"]Vänta en extra vecka o kanske se till att temp ligger 22-24 grader så jästen får lite hjälp sista veckan.

Oavsett hur den smakar tycker jag ändå du skall flaska... lagring kan göra underverk!



Det var ett bra tips, dem har stått i en vecka på flaska så jag provar om en vecka och ser vad det smakar. är det inte bättre då så gör jag som du säger.

Tack!!
Jevertsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: tisdag 2017-01-17 00:20


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster