Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inläggav gulöl » torsdag 2017-02-02 14:29

Vi använder Star-San för desinficering av jäskärl, hävertar etc.

Även om jag läst de som hävdar att det inte behövs, så vill jag gärna skölja bort desinfektionsmedlet innan man använder grejorna. Då har jag använt kokt vatten som fått svalna. Det är aningen bökigt, och jag har funderat över om det vore rimligt att använda kallvatten från kranen istället. (Har kommunalt vatten.) Det låter reflexmässigt som en dålig idé. Men visserligen innehåller kranvatten en liten mängd bakterier, men vid normal vattenkvalitet är den just liten och i en ursköljd och urskakad jäshink blir det ju bara någon milliliter kvar. En helt steril miljö går ju ändå inte att åstadkomma i ett kök.

Hur gör ni? Eller sköljer ni inte ens bort Star-San?
gulöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: söndag 2016-02-28 12:06

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inläggav Drake » torsdag 2017-02-02 14:44

Dont fear the foam!
Vitsen med Star-san är ju att man inte behöver skölja bort det.
Används i livsmedelsindustrin så du har nog fått i dig en hel del redan utan att veta om det.
Senast redigerad av Drake torsdag 2017-02-02 15:47, redigerad totalt 1 gång.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inläggav skogass » torsdag 2017-02-02 15:02

Sluta skölj!
Låt det bara rinna av så är allt bra och du slipper skölj momentet också.
Användarvisningsbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: lördag 2015-01-10 13:56

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inläggav Chabo » torsdag 2017-02-02 15:58

Har säker 1/2 tunnan full med skum när jag skall hälla i för jäsning...inga problem alls !

Dock vill jag varna för att starsan kan ge fläckar på bänkskivor....våran svarta ser inte kul ut.....

Dont fear the foam !

Anders


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inläggav ecmik » torsdag 2017-02-02 22:33

Gjorde som du i början, alltså sköljde ur med kokande vatten. Men jag slutade rätt fort att skölja efter att ha tröttnat och det gör verkligen ingen skillnad. Skönt att slippa orosmomentet med bakterier istället. Så kör låt det rinna ur ordentligt bara så är du hemma!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inläggav Bee » fredag 2017-02-03 00:31

Att skölja bort starsan är som att "infektera" utrustningen igen.

Starsan blir till näring för jästen. Det betyder inte att man ska lämna mer kvar bara för det, men "Don't fear the foam!" som alla säger.

Angående kranvatten så får man prova. Jag har själv spätt med kranvatten flera gånger och aldrig fått infektion av det. Mitt kranvatten är iallafall ok.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inläggav ekstedt » fredag 2017-02-03 09:48

Drake skrev:Vitsen med Star-san är ju att man inte behöver skölja bort det.


Det här är väl allt som behöver sägas egentligen. Ska man nödvändigtvis skölja efteråt kan man ju lika gärna använda något kraftigare som klorin.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inläggav seasteel » fredag 2017-02-03 13:26

Jag gör precis som TS, eftersköljer i kokat vatten. Oftast använder jag Chemipro Oxi, ibland Star San.

Jodå, jag VET att jag inte behöver efterskölja. Men det känns helt enkelt fel att tillbringa timmar under minituös kontroll med att tillverka en så perfekt vört som möjligt för att sedan hälla den på en skummande kemikalie.

Så logiskt och kunskapsmässigt så går det ju bra att strunta i sköljning, men känslomässigt så kan jag bara inte. Jobbar dagligdags med kemikalier med allt vad det innebär av säkerhetsdatablad, skyddsinstruktioner etc så det är inte omöjligt att jag är påverkad av det.

//lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inläggav Bee » fredag 2017-02-03 14:19

Vill man inte använda kemikalier till desinfektionsmedel så kan man se till att skölja med hetvatten (>80°C) så att allt blir upphettat.
Så gör man bl a på Monk's i sina jästankar innan vörten förs över.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inläggav skyking » måndag 2017-02-06 09:38

Bee skrev:Vill man inte använda kemikalier till desinfektionsmedel så kan man se till att skölja med hetvatten (>80°C) så att allt blir upphettat.
Så gör man bl a på Monk's i sina jästankar innan vörten förs över.


Gör det dock inte på saker som inte tål hetvatten (t.ex. glas eller PET). En fördel med starsan tycker jag är att man använder vatten med lagom temperatur.

Sen är frågan ifall det är så hela världen att skölja med vatten? Jag har en känsla av att vattnet vi har här är ganska fritt från bakterier och andra mikroorganismer, tillräckligt för att inte ge infektioner. Har jag inte hel felt för mig så sköljde man ju med vatten förr innan man hade starsan...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inläggav Bee » måndag 2017-02-06 09:47

skyking skrev:Sen är frågan ifall det är så hela världen att skölja med vatten? Jag har en känsla av att vattnet vi har här är ganska fritt från bakterier och andra mikroorganismer, tillräckligt för att inte ge infektioner. Har jag inte hel felt för mig så sköljde man ju med vatten förr innan man hade starsan...


Bee skrev:Angående kranvatten så får man prova. Jag har själv spätt med kranvatten flera gånger och aldrig fått infektion av det. Mitt kranvatten är iallafall ok.


Här kommer vi till frågan, onödiga processer.
Ska man ändå skölj bort den kan man lika gärna skita i att använda det.
Helt idiotiskt. Det finns så vitt jag vet INGA bevis för smakpåverkan av starsan.
Använd jodofor eller klor om ni nu prompt ska skölja efter desinficering. Billigare, meckigare och lämnar gärna smakpåverkan i ölet.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inläggav ekstedt » måndag 2017-02-06 10:53

Bee skrev:Här kommer vi till frågan, onödiga processer.
Ska man ändå skölj bort den kan man lika gärna skita i att använda det.
Helt idiotiskt. Det finns så vitt jag vet INGA bevis för smakpåverkan av starsan.
Använd jodofor eller klor om ni nu prompt ska skölja efter desinficering. Billigare, meckigare och lämnar gärna smakpåverkan i ölet.


Det handlar nog inte om oro för smakpåverkan, utan om kemikaliefobier och/eller ideologi.

Själv använde jag klorin som jag sköljde med kranvatten innan jag gick över till starsan. Funkade jättebra, blev vare sig infektioner eller smakpåverkan. Men fördelen med starsan är ju just att det är så mycket smidigare när man slipper sköljandet, samt att kontakttiden är kortare.

Däremot dödar klorin lite mer effektivt, så ett par gånger om året brukar jag desinficera jäsutrustningen med klorin. Och sköljer med starsan.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inläggav Bee » måndag 2017-02-06 11:10

Själv kör jag med nya hinkar en gång om året istället. Men nu när jag har ett par rostfria kärl kommer jag recirkulera hetvatten genom en CIP boll i dom.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inläggav skogass » tisdag 2017-02-07 06:55

Jag började min karriär med klorin oxidant. Jag hade väldigt svårt att få bort lukten av klorin och då började hjärnspöken gå om klorin rester.
Användarvisningsbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: lördag 2015-01-10 13:56

Re: Skölja Star-San:ad utrustning, med vad?

Inläggav skyking » tisdag 2017-02-07 09:36

Bee skrev:Här kommer vi till frågan, onödiga processer.
Ska man ändå skölj bort den kan man lika gärna skita i att använda det.
Helt idiotiskt. Det finns så vitt jag vet INGA bevis för smakpåverkan av starsan.
Använd jodofor eller klor om ni nu prompt ska skölja efter desinficering. Billigare, meckigare och lämnar gärna smakpåverkan i ölet.


För att förtydliga: jag håller nog med om att man inte behöver skölja starsan. Att skita i saniteringen är nog inte att rekommendera heller - det jag menar med att man kan skölja är att det troligen inte kommer skada. Varningen om att man inte skall skölja av rädsla av att vattnet introducerar oönskade mikroorganismer är nog I de flesta fall överdriven rädsla.

Jag menar att om man tycker att jod/klor följt av sköljning med vatten fungerar så kommer ju starsan följt av sköljning med lakadant vatten också fungera.

En fråga man kanske kan ställa sig är hur mycket starsan man kan låta vara kvar utan att det inverkar negativt (jag har för mig att jag läst om någon gräns för hur mycket starsan som får vara kvar för att det skall vara livsmedelsklassat också - kanske är den gränsen lägre än smaktröskeln). När jag började brygga igen så fick jag hela min PET-carboy fylld med starsan-skum vilket gjorde mig tveksam (kanske överdrivet) så jag sköljde med kranvatten (hade troligen räckt att låta den stå upp-och-ner och rinna av lite).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

cron