Dålig effektivitet, vad göra?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav ecmik » fredag 2016-12-23 07:40

Men personligen är jag lite processnörd och halva grejen är att göra mitt system så "effektivt" som möjligt, men samtidigt göra det tidseffektivt, enkelt och smidigt att brygga i. Ska vara kul att brygga i första hand, annars skulle jag tröttna.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav El_barto » fredag 2016-12-23 09:01

Såhär säger Beersmith:

Bild
El_barto
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2016-04-04 14:25

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav Drake » fredag 2016-12-23 09:59

Du hade väl kunnat kläcka ur dig att det handlar om en 14-procentare. Inte konstigt att effektiviteten är låg då. 55% BH-effektivitet låter inte helt orimligt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav niklas_n » fredag 2016-12-23 10:06

Drake skrev:Du hade väl kunnat kläcka ur dig att det handlar om en 14-procentare. Inte konstigt att effektiviteten är låg då. 55% BH-effektivitet låter inte helt orimligt.


+1, vid sådär stark vört sjunker effektiviteten drastiskt.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav El_barto » fredag 2016-12-23 10:08

Drake skrev:Du hade väl kunnat kläcka ur dig att det handlar om en 14-procentare. Inte konstigt att effektiviteten är låg då. 55% BH-effektivitet låter inte helt orimligt.


Jag har förvisso haft samma problem med svagare öl också. Sen hade jag faktiskt inte koll på att det var skillnad.

Vad göra om jag då vill göra en knallstark öl?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
El_barto
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2016-04-04 14:25

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav Bee » fredag 2016-12-23 10:12

+1 på det.
Ju starkare vört desto sämre utbyte. Det är ganska vanligt att man gör ett svagare öl på andra lakningen för att öka effektiviteten. Parti-gyle bryggning.
Fuller's gör det bland annat.
Man blandar då de olika lakningarna till olika öl t ex ESB, London Pride och Cheswick Bitter
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav Drake » fredag 2016-12-23 10:54

El_barto skrev:Vad göra om jag då vill göra en knallstark öl?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Öka maltgivan, koka längre, tillsätt socker mm. Men framförallt justera din förväntade effektivitet i BS så att du hamnar i rätt härad när du gör receptet.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav skyking » fredag 2016-12-23 12:19

Det finns väl en gräns för hur hög (söt)vörtstyrka man kan få ur mäsken? Det finns ju en gräns för hur bra konversion man kan få och sen finns det ju en gräns för hur lite vatten man kan få extraktet i. Det finns en gräns för hur hög vörtstyrkan blir på första vörten (och den blir inte högre längre fram), och det är nog det som gör att man får sämre utbyte vid högre vörtstyrka.

För att alls få upp vörtstyrkan högre så behöver man antingen koka upp vörtstyrkan eller tillsätta maltextrakt (eller annan extraktgivare). Skall du få bättre effektivitet så är det som sagt att ta till vara på resten av lakningen till en annan öl som gäller (du styr ju egentligen vörtstyrkan genom att avbryta lakningen).

Tillägg: kolla STMF's bild, det är "lauter efficiency" som blir lidande vid högre vörtstyrka.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav El_barto » fredag 2016-12-23 12:26

Bra tips alla!

Läste på en engelsk sida att man kan få sämre effektivitet om man recirkulerar vört. Någon som varit med om det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
El_barto
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2016-04-04 14:25

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav Ceder » fredag 2016-12-23 15:25

El_barto skrev:Bra tips alla!

Läste på en engelsk sida att man kan få sämre effektivitet om man recirkulerar vört. Någon som varit med om det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej, min erfarenhet är precis tvärt om!
(förutsatt att vörten inte tappar för mycket temperatur när du recirkulerar samt att maltbädden ej störs)

Har du någon länk till sidan du läste det?

Skickat från min SM-T530 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav Rocksolid » lördag 2016-12-24 14:22

Anledningen till att jag frågade om du lakar, är att det är oftast den största bidragande faktorn till hur bra utbyte du får från mäskningen. Hemligheten ligger i att kunna laka effektivt. Med andra ord laka med så lite vatten som möjligt men samtidigt få ur så mycket socker som möjligt ur maltbädden.
Det är ingen enkel bedrift, oftast får man väldigt bra utbyte om man lakar med mycket vatten, men då får du ju en svagare vört. Det i sin tur behöver kokas ner eller kompletteras med DME eller socker.
Återcirkulering är mycket effektivt men tar dock lite längre tid.

Ett exempel jag kan ge är från tisdagens bryggning:

Skulle göra 120l (130L preboil) IPA var det tänkt. Vattenmängden i mäsken var normal dvs 2,6 L vatten / kg malt. Lakvattnet fyllde jag på så mycket det fick plats (bra att ha varmvatten till disk om man inte använder allt).
För första gången skulle jag prova återcirkulering istället för att bara flödeslaka rakt av. När mäskningen var klar pumpade jag över all vört från MLT till BK varpå jag fyllde på med nytt vatten i MLT. Detta återcirkulerade jag ett par varv (genom maltbädd, tillbaka igenom HERMS spiralen och upp på maltbädden igen.

Detta upprepades tre gånger. När all vört fanns i BK såg jag att nivån var betydlig högre än vad som var tänkt. 190 liter närmare bestämt :shock:. Nåväl, jag hade lakat med alldeles för mycket vatten mellan varven, utbytet hamnade dock på 94% och den sista lakningens SG låg på 1012 och PH under 6 så allt frid och fröjd.

Det var sedan bara att koka på som vanligt men jag fick givetvis justera humlegivorna för att passa den nya volymen och tryckte upp SG med Maltax så jag hamnade på planerat OG.

All in all var det en bra bryggning som tog lite längre tid än vanligt. Kontentan av detta är att man får bättre utbyte av att återcirkulera och av att laka med mer vatten. Dock så skulle jag kunna gjort detta bättre genom att vara mer noga med mängden vatten vid lakningen.

Så nu står det cirka 180 liter IPA och jäser, ser inte fram emot flaskningen :|

Hoppas det hjälpte :)
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav El_barto » lördag 2016-12-24 16:36

Rocksolid skrev:Anledningen till att jag frågade om du lakar, är att det är oftast den största bidragande faktorn till hur bra utbyte du får från mäskningen. Hemligheten ligger i att kunna laka effektivt. Med andra ord laka med så lite vatten som möjligt men samtidigt få ur så mycket socker som möjligt ur maltbädden.
Det är ingen enkel bedrift, oftast får man väldigt bra utbyte om man lakar med mycket vatten, men då får du ju en svagare vört. Det i sin tur behöver kokas ner eller kompletteras med DME eller socker.
Återcirkulering är mycket effektivt men tar dock lite längre tid.

Ett exempel jag kan ge är från tisdagens bryggning:

Skulle göra 120l (130L preboil) IPA var det tänkt. Vattenmängden i mäsken var normal dvs 2,6 L vatten / kg malt. Lakvattnet fyllde jag på så mycket det fick plats (bra att ha varmvatten till disk om man inte använder allt).
För första gången skulle jag prova återcirkulering istället för att bara flödeslaka rakt av. När mäskningen var klar pumpade jag över all vört från MLT till BK varpå jag fyllde på med nytt vatten i MLT. Detta återcirkulerade jag ett par varv (genom maltbädd, tillbaka igenom HERMS spiralen och upp på maltbädden igen.

Detta upprepades tre gånger. När all vört fanns i BK såg jag att nivån var betydlig högre än vad som var tänkt. 190 liter närmare bestämt :shock:. Nåväl, jag hade lakat med alldeles för mycket vatten mellan varven, utbytet hamnade dock på 94% och den sista lakningens SG låg på 1012 och PH under 6 så allt frid och fröjd.

Det var sedan bara att koka på som vanligt men jag fick givetvis justera humlegivorna för att passa den nya volymen och tryckte upp SG med Maltax så jag hamnade på planerat OG.

All in all var det en bra bryggning som tog lite längre tid än vanligt. Kontentan av detta är att man får bättre utbyte av att återcirkulera och av att laka med mer vatten. Dock så skulle jag kunna gjort detta bättre genom att vara mer noga med mängden vatten vid lakningen.

Så nu står det cirka 180 liter IPA och jäser, ser inte fram emot flaskningen :|

Hoppas det hjälpte :)


Det var bra svar. Har du tips på mer läsning?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
El_barto
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2016-04-04 14:25

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav El_barto » lördag 2016-12-24 16:38

Rocksolid skrev:Anledningen till att jag frågade om du lakar, är att det är oftast den största bidragande faktorn till hur bra utbyte du får från mäskningen. Hemligheten ligger i att kunna laka effektivt. Med andra ord laka med så lite vatten som möjligt men samtidigt få ur så mycket socker som möjligt ur maltbädden.
Det är ingen enkel bedrift, oftast får man väldigt bra utbyte om man lakar med mycket vatten, men då får du ju en svagare vört. Det i sin tur behöver kokas ner eller kompletteras med DME eller socker.
Återcirkulering är mycket effektivt men tar dock lite längre tid.

Ett exempel jag kan ge är från tisdagens bryggning:

Skulle göra 120l (130L preboil) IPA var det tänkt. Vattenmängden i mäsken var normal dvs 2,6 L vatten / kg malt. Lakvattnet fyllde jag på så mycket det fick plats (bra att ha varmvatten till disk om man inte använder allt).
För första gången skulle jag prova återcirkulering istället för att bara flödeslaka rakt av. När mäskningen var klar pumpade jag över all vört från MLT till BK varpå jag fyllde på med nytt vatten i MLT. Detta återcirkulerade jag ett par varv (genom maltbädd, tillbaka igenom HERMS spiralen och upp på maltbädden igen.

Detta upprepades tre gånger. När all vört fanns i BK såg jag att nivån var betydlig högre än vad som var tänkt. 190 liter närmare bestämt :shock:. Nåväl, jag hade lakat med alldeles för mycket vatten mellan varven, utbytet hamnade dock på 94% och den sista lakningens SG låg på 1012 och PH under 6 så allt frid och fröjd.

Det var sedan bara att koka på som vanligt men jag fick givetvis justera humlegivorna för att passa den nya volymen och tryckte upp SG med Maltax så jag hamnade på planerat OG.

All in all var det en bra bryggning som tog lite längre tid än vanligt. Kontentan av detta är att man får bättre utbyte av att återcirkulera och av att laka med mer vatten. Dock så skulle jag kunna gjort detta bättre genom att vara mer noga med mängden vatten vid lakningen.

Så nu står det cirka 180 liter IPA och jäser, ser inte fram emot flaskningen :|

Hoppas det hjälpte :)


Förresten. Som jg förstår kör du tre kärl. Jag kör själv bara två kärl. En HLT och en gryta som funkar som både MLT (med en maltpipa) och BK.

Kan detta ha med effektiviteten att göra?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
El_barto
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2016-04-04 14:25

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav ecmik » lördag 2016-12-24 16:50

Rocksolid skrev:Återcirkulering är mycket effektivt men tar dock lite längre tid.


Hmm, det beror på lakningsmetod kan man nog säga.. Om vi pratar om samma sak så lägger jag max 2-3 minuter på recirkulering i min satslakning. Har aldrig testat något annat, men jag tror inte det gör så superstor skillnad på min effektivitet. Det handlar mer om att sila bort skalrester och annat skräp från att hamna i koket.

Är återcirkulering något annat?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Dålig effektivitet, vad göra?

Inläggav Rocksolid » lördag 2016-12-24 23:42

@el_barto Kör du med två kärl? Det låter som en Braumeister/Grainfater etc, sen när du lyfter ur maltpipan så lakar du med vattnet du värmt bredvid.

@ecmic Det silar skal och eventuellt mjöl, men det hjälper också till att "skölja ur" sockret om man kör ett par varv innan man för över vörten till BK. Det har jag märkt dom gånger jag lakat för fort så får jag ett rätt mycket sämre utbyte än när lakningen sker mycket långsammare.
Det jag försöker säga är att om man sköljer genom maltbädden med vatten inte en gång, utan kanske tre fyra gånger (med samma vatten) för att sedan föra över till BK så får man med sig mer socker.
Kanske samma princip som om du brygger kaffe. När det droppat klart så tar du kaffet och häller igenom sumpen en gång till. Skulle gissa att kaffet blir starkare.

Har givetvis inte gjort vetenskapliga tester på detta utan baserar det på hur det känns :)
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

FöregåendeNästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster