Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav Charlemagne » tisdag 2016-12-13 18:17

Har nu för andra barchen i rad åkt på en oxidering, trots helt nya grejer.

Hade tidigare problem med oxidering på två batcher, och när jag uppgraderade bryggeriet passade jag på att införskaffa mottrycksfyllare istället för BeerGun.

Fick första satsen klar för några veckor sedan, och tappade genast upp ett av faten som fick ställa sig och vila på flaskor.

Idag tappade ju resten av faten, och efter ett så hårt jobb tänkte jag att bör vara värd en öl, och öppnade en av de gamla. Det som mötte mig var inte en ljust gul, fräsch och fin IPA, utan en rödbrun, mycket söt och alkoholig oxiderad historia. Öppnade genast en av de som jag precis tappat upp, och de är precis så som de ska vara...

Har någon upplevt något liknande med mottrycksfyllare? Trodde att det i princip raderade det här problemet...
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: tisdag 2015-12-08 18:31
Ort: Tullus, Östersund

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav Bee » torsdag 2016-12-15 12:46

Nej, men sen vet vi inte hur du gör när du fyller i flaskan.
Får du någon skumbildning i början av fyllningen?
Når röret/slangen ner hela vägen till botten?
Kör du Cap-on-foam?
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav Andreashaggstrom » fredag 2016-12-16 09:28

Bee skrev:Kör du Cap-on-foam?

+1 på den. det är då jag inte brytt mig om cap on foam som jag upplevt oxidering med mottrycksfyllare.
Ärlans hembryggeri
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav Charlemagne » fredag 2016-12-16 10:10

Bee skrev:Nej, men sen vet vi inte hur du gör när du fyller i flaskan.
Får du någon skumbildning i början av fyllningen?
Når röret/slangen ner hela vägen till botten?
Kör du Cap-on-foam?



Det är sant, var väl egentligen mest intresserade av hur ni andra gör!

Får minimal/noll skumbildning i början, har svårt att tro att det går att få mindre...

Röret når nästan hela vägen, var lite för långt när jag fick dem, så fick kapa dem ytterst lite. Skulle tro att det är ungefär 0,5-1 cm från botten av flaskan till röret!

Jag har provat lite, men inte riktigt fått till en kontrollerad cap-on-foam. Men som det låter är det ju värt att jobba på då!
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: tisdag 2015-12-08 18:31
Ort: Tullus, Östersund

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav Bee » fredag 2016-12-16 10:33

Charlemagne skrev:

Får minimal/noll skumbildning i början, har svårt att tro att det går att få mindre...

Röret når nästan hela vägen, var lite för långt när jag fick dem, så fick kapa dem ytterst lite. Skulle tro att det är ungefär 0,5-1 cm från botten av flaskan till röret!

Jag har provat lite, men inte riktigt fått till en kontrollerad cap-on-foam. Men som det låter är det ju värt att jobba på då!

Längden på slangen är bra.

Det är bra att få ett lager med skum från början!
Då fungerar det som ett koldioxid fyllt lock som trycker ut luften ur flaskan utan att ölet kommer i kontakt.(Därför behöver man inte ventilera flaskan med koldioxid innan.)
Skummet, som eventuellt skulle kunna ta upp lite syre trycks ut när man fyller flaskan till rätt nivå. (öl hela vägen upp med slangen nere hela vägen. Då lämnas ett lagom tomrum i toppen.)
När man drar ur slangen så låter man kappilären släppa i slangen och ölet rinner ner i flaskan och genererar skum att kapsylera på. Skulle det inte bli tillräckligt kan man dutta med picknick kranen så det blir tillräckligt.

Gör du så, så tror jag att dina oxidationsproblem är ett minne blott. Jag gör så och får aldrig oxiderad öl. (Mer än den som blir av långlagring.)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav ecmik » fredag 2016-12-16 11:11

Bee skrev:Det är bra att få ett lager med skum från början!
Då fungerar det som ett koldioxid fyllt lock som trycker ut luften ur flaskan utan att ölet kommer i kontakt.(Därför behöver man inte ventilera flaskan med koldioxid innan.)
Skummet, som eventuellt skulle kunna ta upp lite syre trycks ut när man fyller flaskan till rätt nivå. (öl hela vägen upp med slangen nere hela vägen. Då lämnas ett lagom tomrum i toppen.)
När man drar ur slangen så låter man kappilären släppa i slangen och ölet rinner ner i flaskan och genererar skum att kapsylera på. Skulle det inte bli tillräckligt kan man dutta med picknick kranen så det blir tillräckligt.


Har precis samma erfarenhet av tappning från fat som Bee. Jag lyfter ur slangen ur flaskan efter fyllning och låter sista slatten rinna från lite höjd om det verkar svårt att få till skummet. Då blir det finfin Cap-on-foam.

Sen förvarar jag flaskfyllaren i nästkommande flaska medan jag kapsylerar, efter smart tips från tillverkaren..

Tycker det kan vara lite svårare att få tillräcklig skumbildning med öl som har låg kolsyrenivå dock. Blir lätt att man toppfyller flaskan med öl istället. Men man lär sig med lite trixande. Då blir ghetto-fyllaren helt outstanding!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav ecmik » fredag 2016-12-16 11:18

Bee, om man har svårt att få skumbildning - vilket är tipsen för att få till den? Höja drivtrycket? Dutta ut skum innan man börjar fylla? Kortare sytråd?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav Bee » fredag 2016-12-16 11:55

Dutta skum, högre drivtryck eller varmare öl tror jag kan hjälpa.
Har man lite starsan skum kvar i flaskan så hjälper det till med skumbildningen också.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2016-12-16 17:10

Givetvis måste jag också höras i denna tråd :wink:

Bara att låta flaskan stå en stund innan man sätter på en kapsyl löser en del av syreproblemet. Kolsyran går ur ölen lite och eftersom det sker underifrån trycks luftas nog syret ur flaskhalsen efter en stund. Lägg en lös kapsyl på flaskan efter fyllning så ser du hur den ligger och hoppar.
https://www.youtube.com/watch?v=CIX4nw4DVDk

En annan lösning på ditt problem kan vara att använda syreabsorberande kapsyler, lite dyrare men verkar fungera då jag inte har några problem med oxidation trots att jag inte kör cap on foam.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav ecmik » fredag 2016-12-16 17:39

Pilsnerkokaren skrev:Bara att låta flaskan stå en stund innan man sätter på en kapsyl löser en del av syreproblemet. Kolsyran går ur ölen lite och eftersom det sker underifrån trycks luftas nog syret ur flaskhalsen efter en stund. Lägg en lös kapsyl på flaskan efter fyllning så ser du hur den ligger och hoppar.


Intressant! Fast Cap-on-foam känns ändå bättre på nåt sätt..

Pilsnerkokaren skrev:En annan lösning på ditt problem kan vara att använda syreabsorberande kapsyler, lite dyrare men verkar fungera då jag inte har några problem med oxidation trots att jag inte kör cap on foam.


Vet man om de verkligen funkar? Kör med dem själv, men tänker varje gång att det känns lite "humbug"..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav skyking » fredag 2016-12-16 23:25

Pilsnerkokaren skrev:Givetvis måste jag också höras i denna tråd :wink:

Bara att låta flaskan stå en stund innan man sätter på en kapsyl löser en del av syreproblemet. Kolsyran går ur ölen lite och eftersom det sker underifrån trycks luftas nog syret ur flaskhalsen efter en stund. Lägg en lös kapsyl på flaskan efter fyllning så ser du hur den ligger och hoppar.
https://www.youtube.com/watch?v=CIX4nw4DVDk

En annan lösning på ditt problem kan vara att använda syreabsorberande kapsyler, lite dyrare men verkar fungera då jag inte har några problem med oxidation trots att jag inte kör cap on foam.


Jag har aldrig sett en kapsyl hoppa sådär i verkligheten. Gör den det så är det ju ett tecken på att det förekommer visst CO2-flöde. Du skriver att man skall låta flaskan stå ett tag utan kapsyl, det tror jag inte man har mycket för. Jag tror inte på CO2-täckesteorin, skall man ha någon chans skall nog kapsylen ligga på.

Vad det gäller syreabsorberande kapsyler. Hur mycket syre absorberar de? Det är svårt att veta som hembryggare. Det enda man går på är om man får problem med oxidering. Å andra sidan får man kanske inte problem trots att man inte vidtager några åtgärder. Jämför gärna med hur kommersiella bryggerier gör vid tappning.

Det som tilltalar med cap-on-foam är att man får bra uppfattning av hur mycket syre som pressats undan. Man förlitar sig inte på CO2-täcket. Man förlitar sig på att bubblorna i skummet utgör en barriär mellan luften utanför skummet och CO2n i bubblorna.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2016-12-17 00:10

Det är naturlagarna som sköter om att kapsylen hoppar. Kolsyran som är i ölen övergår till gas tills det uppstått jämviktsförhållande mot omgivande tryck. Är flaskan öppen kommer ölen att bli avslagen, det vet alla som druckit öl och läsk som stått i kylen över natten. Av den anledningen är det inte svårt att räkna ut vart kolsyran försvinner, mest troligt ur flaskhalsen.

Jag använder syreabsorberande kapsyler och är nöjd med det. Egentligen är det en beläggning i kapsylen som oxiderar, den absorberar inte syre på något annat sätt. Finessen är väl att när väl beläggningen oxiderat så har också syret tagit slut. Har uppfattat det som att oxideringen pågår under en längre tid och startas inte förrän beläggningen blir fuktad. Antingen med starsan eller med öl.

Mängden syre i flaskan är redan låg om man mottrycksfyller på "rätt" sätt. Trycksätt flaskan, släpp trycket, trycksätt igen, släpp trycket osv. Var gång man trycksätter flaskan med 1 bar ren koldioxid och sen släpper trycket, halveras mängden syre i flaskan, dvs första gången resulterar i ca 10% syre, andra 5%, tredje 2,5% osv Jag brukade trycka i koldioxid 2-3 gånger innan men slutade med det efter 6-700 flaskor, har inte hittat någon oxiderad öl på flaska bara. Man kan också blåsa flaskorna men CO2, men då har man ingen aning om hur mycket syre man får bort.

Tycker du att Cap On Foam är bäst ska du göra så, den metoden som funkar bäst för mig behöver inte tvunget fungera bra för dig..
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav ecmik » lördag 2016-12-17 07:36

Pilsnerkokaren skrev:Tycker du att Cap On Foam är bäst ska du göra så, den metoden som funkar bäst för mig behöver inte tvunget fungera bra för dig..


Det är lugnt, det var ändå intressant att se din metod menar jag! Så de gångerna man inte får skum hela vägen upp behöver man kanske inte bry sig så supermycket, utan kan kapsylera hyfsat syrefritt ändå.

På temat: Jag var på Barlingbo Bryggeri på Gotland och kikade i somras, och deras nyinköpta stora flasktappningsmaskin körde en perfekt cap-on-foam, och då njöt mitt lilla hembryggarhjärta.. Där stod jag och tänkte att jag nog inte va så fel ute med min 30-kronors-tappnings"maskin" där hemma ändå..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav Snow » lördag 2016-12-17 12:26

Pilsnerkokaren skrev:
Mängden syre i flaskan är redan låg om man mottrycksfyller på "rätt" sätt. Trycksätt flaskan, släpp trycket, trycksätt igen, släpp trycket osv. Var gång man trycksätter flaskan med 1 bar ren koldioxid och sen släpper trycket, halveras mängden syre i flaskan, dvs första gången resulterar i ca 10% syre, andra 5%, tredje 2,5% osv Jag brukade trycka i koldioxid 2-3 gånger innan men slutade med det efter 6-700 flaskor, har inte hittat någon oxiderad öl på flaska bara. Man kan också blåsa flaskorna men CO2, men då har man ingen aning om hur mycket syre man får bort.

Tycker du att Cap On Foam är bäst ska du göra så, den metoden som funkar bäst för mig behöver inte tvunget fungera bra för dig..


Jag kör ju en liknande konstruktion som din "patenterade", dvs blåser flarrorna innan med lite co ett par ggr, spec om jag vet att dom kommer stå på lagring ett tag. Varför slutade du?

Jag har bara flaskat 8 batcher ännu, men för mig så blir det nästan alltid cap on foam oavsett om jag vill eller ej, det var bara senaste
som var kolsyrejäst som inte skummade som fan.

Men om man fyller dem väl upp i halsen så borde det väl bli väldigt lite syre kvar, det släpper ju alltid en hel del
bubblor precis när man tar bort flaskan. Det borde ju räcka med att låta den stå tills man satt nästa på fyllning för att få bort mer eller mindre allt syre.Hur lite syre kan orsaka oxidation? Hur nojjig är det värt att vara för bärs som skall konsumeras inom typ 6 månader?
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2016-12-17 16:39

Får nog erkänna att det är en kombo av både snålhet och lathet. Det går åt gas och det tar längre tid.

Men får du mycket skum när du mottrycksfyller har du nog läckage någonstans. Behöver inte vara stort för att skapa en massa skum. Lättast att se om det inte är tätt är att kolla på ölslangen, kommer det bubblor med ölen finns det ett läckage. Likaså om du får en gasficka överst i ölslangen mellan fyllningarna. Läckaget behöver inte vara så stort att det läcker ut något, problemet är att det läcker in och man får ett tryckfall tillräckligt för att kolsyran ska lösa ut ur ölen.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster