Ingen kolsyra i fatet

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Ingen kolsyra i fatet

Inläggav tobbehoss » måndag 2016-12-12 19:26

Tänkte fråga lite eftersom jag är helt my på fat. För 3 veckor sedan fyllde upp ett fat med ca 16l ale. Enligt kolsyretabellen skulle det sättas 0.5 bar vid 10 grader C. Trycksatte och åkte hem från landet. När jag i helgen kom dit var det inget tryck i fatet. Även kolsyrepatronen var slut. På något sätt måste det ha läckt ut antar jag men jag fattar inte. Gjorde jag fel som lät fatet stå kopplat mot tuben i två veckor?

/tobbe


Skickat från min iPhone med Tapatalk
tobbehoss
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2016-06-08 12:19

Re: Ingen kolsyra i fatet

Inläggav Andreashaggstrom » måndag 2016-12-12 20:07

Det låter som att du satt väldigt lågt tryck. I 10c skulle jag ha satt åtminstone 1 bar.
http://www.humle.se/library/kolsyretabell.html

Det låter även som du haft ett läckage. Det kan vara i otät koppling, eller i locket på fatet. Vissa fat behöver lite tryck innan det blir helt tätt.
Ärlans hembryggeri
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: Ingen kolsyra i fatet

Inläggav tobbehoss » måndag 2016-12-12 21:03

Ja, såg mina anteckningar att det var 0.8 bar jag körde i. Vet någon man spårar en läcka? Köpte ett begagnat startkit från humle.se.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
tobbehoss
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2016-06-08 12:19

Re: Ingen kolsyra i fatet

Inläggav Bee » måndag 2016-12-12 21:21

Många fat behöver ett högt tryck precis i början för att lock och packning ska lägga sig till rätta.

Dra i 2-3 bar och spraya lock och ölposten med starsan/vatten, bubblar det kan du behöva rätta till det. Ofta sätter det sig rätt av trycket.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Ingen kolsyra i fatet

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2016-12-13 09:55

Om du trycksätter ett fat med öl som inte är kolsyrat ännu kan du busa på med både 2 och 3 bar utan problem. Det mätbara trycket är bara i gasfickan och det (trycket) kommer att sjunka efterhand som kolsyran vandrar in i ölen.

När trycket sjunkit under vad du vill ha kan du fylla på gas med marginal igen och vänta och se. Kanske inte 2-3 bar men 0,5bar över vad du vill ha. Kolsyran vandrar genom ölen och om du inte har en kolsyresten som du fyller på gas genom i botten tar det sin lilla tid innan kolsyran nått botten på fatet. Det är först när all öl har samma kolsyremängd som trycket stabiliseras.

Fördelen med att ha högt tryck när man börjar är som Bee skriver, packningarna tätar bättre och man kan koppla loss gasflaskan mellan påfyllningarna. Och på så sätt slippa få en tom gasflaska pga ev läckage.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Ingen kolsyra i fatet

Inläggav knox » tisdag 2016-12-13 12:23

Har man lite otur kan de också läcka vid regulatorn, framförallt om mananvänder an vanlig "skruv slangklämma" har själv råkat ut för det bytte anslutningar, smörjade alla packningar, drog åt alla skruvar men tömde ändå en sodastream flaska över en natt. Sen beställde jag "engångs slangklämmor" och har inte haft problem efter det
knox
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 162
Blev medlem: fredag 2014-08-01 11:22

Re: Ingen kolsyra i fatet

Inläggav Danisch » tisdag 2016-12-13 14:53

tobbehoss> Kan tänka mig att du tänkte att - perfekt, nu kan jag låta det stå tills nästa gång jag kommer upp och då är ölet klart och kolsyrat/klart att provsmaka.

Med facit I hand är det lätt att vara efterklok och tycka att du skulle gjort annorlunda och kollat så att allt var tätt och att det inte pyste ut något, vi för våran del kopplar ur fatet mellan gångerna när vi trycksätter.
Börjar dag 1 med att trycka i ca 3-4 bar och kör lite som Bee skrev och man kan då höra att locket sätter sig, väntar 2 dagar, trycker i typ 2.5, väntar ett par dagar och trycker i mindre och mindre osv till vi börjar få balans i fatet/känner oss nöjda med kolsyrebilden...

Sedan ett tips när du trycker i koldioxiden men som du kanske redan hade koll på?
- Lufta/släpp ut trycket ett par ggr med ventilen i toppen på fatet till en början för att få ut allt syre ur fatet som ligger i spalten mellan öl/locket, kan annars fördärva en hel sats
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 216
Blev medlem: söndag 2014-07-06 13:54

Re: Ingen kolsyra i fatet

Inläggav tobbehoss » tisdag 2016-12-13 21:36

Tack för alla svar. Nya tag i jul!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
tobbehoss
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2016-06-08 12:19

Re: Ingen kolsyra i fatet

Inläggav Drake » onsdag 2016-12-14 02:56

Eller tryck i 2-3 bar och rulla fatet en stund med gasen inkopplad så är det klart! Nästan i alla fall, men du har en kolsyrad öl, kan behöva finjusteras lite för att hamna på rätt kolsyrenivå.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Ingen kolsyra i fatet

Inläggav Najk » torsdag 2017-02-16 22:42

Ni som rullar fatet, hur brukar ni göra med antal bar, tid det ska rullas osv? Hörs det ngt som avslöjar hur det går eller är det ögonen på manometern som gäller?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Najk
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: tisdag 2017-02-07 09:25

Re: Ingen kolsyra i fatet

Inläggav Bee » fredag 2017-02-17 00:44

Om du ställer in regulatorn på det jämviktstryck du vill ha och rullar/skakar, så kommer du höra pys ur regulatorn tills dess att du uppnått det. (så länge du rullar/skakar fatet)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Ingen kolsyra i fatet

Inläggav Najk » fredag 2017-02-17 13:54

Tack.
Det låter enkelt. Men vissa låter fatet stå, med tryck i. Detta låter ju smidigare.
Vad finns för faror med detta?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Najk
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: tisdag 2017-02-07 09:25

Re: Ingen kolsyra i fatet

Inläggav Bee » fredag 2017-02-17 14:39

Najk skrev:Tack.
Det låter enkelt. Men vissa låter fatet stå, med tryck i. Detta låter ju smidigare.
Vad finns för faror med detta?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Jag gör så.
Risken är att du får tom kolsyretub om du har läckage någonstans, annars ser jag inget problem.
Ställ bara in rätt tryck så du slipper överkolsyrat öl.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Ingen kolsyra i fatet

Inläggav Drake » fredag 2017-02-17 15:01

Sen finns det dom som säger att man får "större" bubblor om man skyndar på processen och att detta inte blir lika bra som att låta kolsyran sippra i långsamt under flera dagar. Men fan trot!
Om du ökar trycket till 2-3 bar så behöver du inte hålla på och rulla fatet lika länge som om du skulle ha ställt in önskat tryck direkt. Brukar köra så i 5-10 minuter max och sedan är den "grundkolsyrad". Ställer man sedan in önskat tryck så tar det någon dag till innan det är exakt jämvikt men den går att dricka direkt. Kan bli lite extra mycket skum i början innan den lugnat ner sig, men har man bråttom så har man. :wink:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Ingen kolsyra i fatet

Inläggav bbob » fredag 2017-02-17 18:07

Hej

I ditt system efter att alla slangar och kopplingar tätningstape är på plats kolla med vatten att det inte läcker innan du kopplar in fatet.

Om du efter rengöring smörjer oringen till locket på fatet med armaturfett så kommer oringen att glida bättre på plats och täta bättre.

Börja med att vrida upp regulatorn till önskat tryck tex 0.8 bar. Markera var vredet står vrid därefter upp trycket till 2,5 3bar du bör höra ett plopp oringen glider på plats och det är tätt vrid därefter tilbaka till önskat tryck 0.8 bar tidigare markering låt stå.

Har följt den här rutinen sedan jag började med fat. Det funger.
bbob
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: fredag 2014-12-19 18:30

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster