Mina nybörjarproblem.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Mina nybörjarproblem.

Inläggav TommyP » torsdag 2016-11-24 09:57

Jahapp här kommer några undringar som jag dragit på mig.
Jag har sökt i forumet och fått en del svar men tycker att jag ändå inte får ihop det.....är nog lite trög.
Jag brygger i en BK25 och den biten fungerar i mitt tycke bra. Inte gjort några avancerade stegmäskningar eller så
men jag har fått ihop en lager en IPA och en svart IPA (den sistnämda blev jag riktigt nöjd med).
I jäsdunkarna står ny en Imperial IPA och en veteöl. Nu börjar stöket i mitt huvud.
Jag har i alla mina försök jäst på plasthink och sedan flasktappat för kolsyrejäsning.
Har provat med att röra i sockerlag precis innan flasktappning och sockerbit direkt i flaska.
Så nu till stöket......jag kommer fortsätta med flasktappning så hur är det med flasktappningshinkar kallkraschar och annat?
Kallkrasch kommer det att göra stor skillnad på ölen?? Tänker att jag tappar som det är ändå från bottenkran. Ska jag byta och tappa med hävert?
Kommer det finnas tillräckligt med jäst för att få kolsyra om jag kallkraschar?
Sekundärhink??? Vad har det för vinning och hur skulle jag göra om jag började använda en?
/Tommy
TommyP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 118
Blev medlem: onsdag 2016-04-06 12:33

Re: Mina nybörjarproblem.

Inläggav ekstedt » torsdag 2016-11-24 10:09

ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Mina nybörjarproblem.

Inläggav skogass » torsdag 2016-11-24 10:12

Halloj
Jag är av åsikten att sekundärhink är en större källa till problem än vad den löser, löser inga problem alls tycker jag.
Hävert är bästa jag har lämnat bakom mig till fördel för tappkranen i botten på jäskärlet. Det har aldrig gått felfritt när jag har kört med hävert.
Kallkrash "is da shit" så att säga betydligt "klarare" öl efter och kompaktare kaka i botten. Jag har aldrig haft problem med att det har funnits för lite jäst kvar i ölen. Inte änns när jag använt gelantin, detta beror också på vilken jäststamm som jag har använt.



Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Användarvisningsbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: lördag 2015-01-10 13:56

Re: Mina nybörjarproblem.

Inläggav TommyP » torsdag 2016-11-24 10:20

Ok får prova kallkrasch då till att börja med :). Vilka jäststammar mår "sämst" av kallkrasch?
TommyP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 118
Blev medlem: onsdag 2016-04-06 12:33

Re: Mina nybörjarproblem.

Inläggav TommyP » torsdag 2016-11-24 10:20

Tack för snabba svar med!
TommyP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 118
Blev medlem: onsdag 2016-04-06 12:33

Re: Mina nybörjarproblem.

Inläggav skogass » torsdag 2016-11-24 11:15

Mår dåligt vet jag inte men vissa är extremt hög flockuerande och då hamnar mycket jäst i kakan och flask jäsningen kan gå lite segt.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Användarvisningsbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: lördag 2015-01-10 13:56

Re: Mina nybörjarproblem.

Inläggav skogass » torsdag 2016-11-24 11:18

Asså detta upplever jag bara om jag kallkrashar och kör gelatin

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Användarvisningsbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: lördag 2015-01-10 13:56


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

cron