Hjälp med bedömning av misstänkt infektering

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Hjälp med bedömning av misstänkt infektering

Inläggav Guselrey » lördag 2016-11-12 12:37

Min pale ale har nu stått och jäst i en dryg vecka, primärjäsningen är över och SG nere på 1015 med beräknat FG på 1014. Jäst är London Ale III från Wyeast. Vi prov av SG idag så märkte jag en någon sur doft från ölet, smaken var besk med några konstiga toner men absolut inte odrickbar. Har inte bryggt detta recept innan så har ingen tidigare provsmakning att jämföra med. En andra sak som gjorde mig misstänksam var att det på kanterna av jästunnan finns någon typ av beläggning eller jäst som jag inte känner igen har funnits vid någon av mina tidigare batcher. Beläggningen sitter löst och det räckte med att jag knackade försiktigt på utsidan för att beläggningen skulle släppa och sjunka till botten.

Vad tror ni, kan ölet vara infekterat? Misstänkter i så fall att det kan vara jästen då detta var första gången jag använde en tvättad jästkaka och är ny till den hanteringen.
Guselrey
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: torsdag 2016-06-02 22:53

Re: Hjälp med bedömning av misstänkt infektering

Inläggav eric » lördag 2016-11-12 21:51

Alltid lika svårt med en bedömning på avstånd men allt det där låter fullständigt normalt. Sur ton? Kan du måhända ha använt vete? Tycker det brukar ge en ganska distinkt syrlighet. Besk? Det torde väl var ett bra signalement på en pale ale!


Min sida: http://alnemar.com
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Hjälp med bedömning av misstänkt infektering

Inläggav Guselrey » söndag 2016-11-13 20:42

eric skrev:Alltid lika svårt med en bedömning på avstånd men allt det där låter fullständigt normalt. Sur ton? Kan du måhända ha använt vete? Tycker det brukar ge en ganska distinkt syrlighet. Besk? Det torde väl var ett bra signalement på en pale ale!


Tack för svaret! Stämmer att jag använt mer vetemalt än jag brukar, visste inte det kunde ge en syrlig ton i doften men låter rimligt. Beskan lär såklart bero på humlen. Kanske inte är så illa som jag tror ändå. Får avvakta och se i helgen när den ska buteljeras :)

Någon som har erfarenhet av att jästen(?) lägger sig längs med kanterna på jäskärlet och går att "knacka" bort då?
Guselrey
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: torsdag 2016-06-02 22:53

Re: Hjälp med bedömning av misstänkt infektering

Inläggav Bee » måndag 2016-11-14 12:40

Guselrey skrev:Någon som har erfarenhet av att jästen(?) lägger sig längs med kanterna på jäskärlet och går att "knacka" bort då?


Det låter som att du menar den klassiska kreusen-randen som bildas av protein, jäst andra partiklar som flyter upp och torkar fast på jäskärlet.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Hjälp med bedömning av misstänkt infektering

Inläggav MadManMacho » söndag 2016-11-20 00:45

Säkert kreusen.
Syrligheten brukar jag också känna av i ett tidigt skede. Även utan vetemalt. Den försvinner normalt efter några dagar och möjligen att det kan bero på starsan rester...? Iaf, ta ett nytt smakprov om ett tag och kolla av. Har det inte blivit värre kan det bara bli bättre... :) Släng inte satsen iaf. Lite lagring gör underverk!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 283
Blev medlem: onsdag 2015-05-06 23:07

Re: Hjälp med bedömning av misstänkt infektering

Inläggav Mörtsjön » tisdag 2016-11-22 09:04

London Ale III är en riktig kletig jäst. Tjockt lager kreusen skapas som också brukar kräva en rejäl kallkrasch för att få ned.
Mörtsjön
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fredag 2013-09-06 15:56

Re: Hjälp med bedömning av misstänkt infektering

Inläggav LuckyDuck » tisdag 2016-11-22 11:39

Som nämnts tidigare så är randen runt jäskärlet inget att oroa sig för, det är helt normalt när man använder riktiga överjästa jäststammar.

Syrligheten kan i viss mån bero på vetemalten men man ska också komma ihåg att infektioner är väldigt vanliga och kan förekomma i varierande grad. Att få till en helt bakteriefri jäsmiljö är i det närmaste omöjligt för en hembryggare. Eftersom det uppstår konkurrens om sockret mellan jästen och eventuella bakterier så gäller det att jäsningen kommer igång fort och att man har en rejäl dos jästceller redan från början för att inte bakterierna ska ta överhanden.

Vill man helt slippa syrliga toner som härstammar från bakterier så måste man vara väldigt, VÄLDIGT noga med rengöring och desinficering.
Peter Nilsson

Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
LuckyDuck
Belgomästare 2009
 
Inlägg: 51
Blev medlem: söndag 2008-11-30 13:34
Ort: Linköping

Re: Hjälp med bedömning av misstänkt infektering

Inläggav Guselrey » torsdag 2016-12-08 23:32

Ölet var såklart inte infekterat och smakar helt fantastiskt nu efter snart 3 veckor på flaska. Jag får tacka för hjälpen och lovar att försöka tänka tillbaka på det när paranoian kommer vid nästa bryggning... Har funderat vidare på de ovana sura tonerna under jäsningen som försvann efter några veckor på flaska. Förutom som någon nämnde att vetemalt kan ge lite sura dofter så använde jag mjölksyra för första gången för att få ner PH i mäsken och att det kan ha bidragit.

Angående beläggningen under toppbeläggningen av kreusen, på insidan av jästunnan, så funderar jag på att det helt enkelt kan vara jästen London Ale III som kan bete sig på det sättet. Hur kreusen ser ut inbillar jag mig att jag vet.
Guselrey
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: torsdag 2016-06-02 22:53

Re: Hjälp med bedömning av misstänkt infektering

Inläggav Judgecc » lördag 2016-12-10 10:27

Kul. Bra att få bort den paranoian direkt.
Krausen kan se väldigt olika ut, jäsning kan bete sig otroligt märkligt och se konstig ut med olika stammar.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster