Spara jäst

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Spara jäst

Inläggav Snow » lördag 2016-11-12 11:09

Hej på er denna härliga lördag fm!

Har en liten undring som jag stötte på i kylskåpet i morse.
Har en jäststam av Scotish Ale jäst som jag tvättat från en jästkaka. Sparat den i ca 3 veckor nu.

Med några dagars mellanrum så häller jag av vörten som skiktat sig överst och häller på lite kokt vatten.

Idag så skulle jag göra det igen, då såg jag att det var en lite mörkare hinna på jästen precis i brytningen mellan de två skikten.
Hällde av vörten och slog i lite vatten och skakade lite. Jästen har satt sig och har en rätt seg konsistens så jag skakade, dock inte så att allt löste sig.

Är detta normalt tror ni, eller har jag fått nått skit i jäststammen.?
Vet en grej som jag kom på mig med att göra fel, har fyllt på med rumstempererat vatten, ska ju vara kylt vatten rimligtvis som man fyller på med.
Osäker på om det kan påverka, va tror ni?

Hur gör ni när ni sparar era jäststammar några månader?
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Spara jäst

Inläggav niklas_n » lördag 2016-11-12 12:30

Jag skulle skippa att hålla på massa nytt vatten. Det är risk för infektion varje gång man grejar med jästen. Är det normalstark vört(öl) så duger den gott att förvara jästen i. Den helt klart enklaste metoden är att göra 2-3dl mer förkultur än brukligt och helt enkelt hälla den i en burk och spara tills nästa bryggning. Då är jästen ren och risken för mutation torde minska, det intalar jag mig ialla fall. En stor e-kolv har vart kanon för min jästekonomi. Vill man så kan man ta en liter kultur extra och spara 3-4 småburkar, då får man otroligt många jästodlingar på få generationer jäst.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Spara jäst

Inläggav Judgecc » lördag 2016-11-12 12:31

Så här gör många med mig.
http://brulosophy.com/methods/yeast-harvesting/

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Spara jäst

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2016-11-12 13:37

I fjol testade jag att återanvända jästen tills det uppstod felsmaker relaterade till jästen.

Sammanlagt fick jag ut 500 liter på 2st smackpack innan aceton/lösningsmedelsmaken kom. Jästen förvarade jag i en burk i kylen, jag tvättade den inte utan bara fyllde på med mer jäst efterhand. Försökte att dela på jästen så att degenerationen inte skulle gå för snabbt, men tappade snart bort mig om vilken burk som var vilken och samlade all jäst i en burk. Var det längre tid (3-4 veckor) mellan bryggningarna tog jag undan en skvätt grönöl från bryggningen som jag matade jästkakan med.

Jästkakan i burken var alltid toppad med öl som jag hällde av när det var dags för att använda den, men för övrigt donade jag inte mer med den.

I år stoppade jag vid 15 bryggningar och kommer att börja på ny jäst nästa gång jag brygger.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Spara jäst

Inläggav Engan » lördag 2016-11-12 15:39

Judgecc skrev:Så här gör många med mig.
http://brulosophy.com/methods/yeast-harvesting/

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Så jag även jag. Väldigt enkelt. Funkar klockrent!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 188
Blev medlem: söndag 2013-11-24 12:51

Re: Spara jäst

Inläggav Snow » söndag 2016-11-13 12:58

Då tror jag att jag lämnar den ifred tills den ska användas om den inte äcklar till sig ..

Tack alla!
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

cron