Helt novis

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Helt novis

Inläggav Cobrac » söndag 2016-09-11 19:45

Har bara sysslat med mjöd hittills och det är ganska "enkelt". Eller tja.. Saksamma, nu ska jag påbörja ölbryggning. Ska köpa en grainfather bryggverk någon som har hört eller har erfarenheter av den? Sen undrar jag en annan sak ang. jäsning. När jag gör mjöd så jäser jag alltid ut den till FG 1.000 nästan helt omöjligt att göra något annat. Hur fungerar det med öl? Där ser jag recept där slutgravitationen är 1.012 eller dylikt. Hur går det till, är det olika icke jäsbara sockerarter eller är det något special med själva jästen? När jag klarnar mjöd använder jag ibland kiselsol och chitosan om det inte har klarnat på ett par månader, fungerar det med öl också ellet finns det andra klarningsmedel? Min tanke är att klarna det och sedan tappa om det till Corneliusfat och tappa upp med beergun. Har detta sen tidigare då jag gör kolsyrat mjöd.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Helt novis

Inläggav Mörtsjön » måndag 2016-09-12 08:39

Tjena!

Jäsning. Du har rätt angående förjäsbara sockerarter. Ale och lager jäst kan inte omvandla vissa sockerarter till alkohol och koldioxid. Det finns mängder av jästsorter och en del jäser ut mer än andra. Sen är det många andra faktorer som styr hur pass bra utjäsningen blir. Mäsktemperatur, Maltsorter, Syresättning, Ph, Jästemperatur. Finns massor av information om detta på bloggar och hemsidor.

Klarning. Efter jäsningen är fullständigt klar så kan du köra en kallkrasch genom att sänka temperatur till runt nollan och låta jäshinken stå så från några dagar till någon vecka. Du kan även ha i gelatin som kommer att binda olika partiklar till sig och sedan falla till botten. Även kallkrasch finns det mängder med information av på nätet.

Fat och flaskning. Jag kör på Cornelius fat och Beergun, funkar toppen.

Lycka till.

Mvh
Mörtsjön
Mörtsjön
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: fredag 2013-09-06 15:56

Re: Helt novis

Inläggav Drake » måndag 2016-09-12 09:08

Finns ju en egen avdelning för GF här på forumet, där borde du kunna hitta mer info.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Helt novis

Inläggav Rotsac » måndag 2016-09-12 14:39

Cobrac skrev:Ska köpa en grainfather bryggverk någon som har hört eller har erfarenheter av den?


Jodå, se en särskild "tråd" om detta ämne i forumet.

1) Använd INTE deras "Sparge water calculator"!
Den anger alldeles för mycket vatten.
Använd de formler som ges i handboken.

2) Med Krossad malt från "MaltMagnus", så är standardvärdet 2,7 Liter mäskvatten per Kg malt av t.ex. "Maris Otter" för liten.
Använd 3,2 - 4,3(!) Liter mäskvatten per Kg malt, för att ej få stopp i flödet i maltbädden.

3) Montera EJ "säkerhetsanordningen" i form av en stålkula och en fjäder intill reglaget för kulventilreglaget!
Där fastnar det annars maltskrot!

3) Om det inte händer något när pumpen startas, kolla att elsladden till den sitter ordentligt i kontrollboxen.
Sladden kan åka ut en millimeter, utan att man ser det.
Jag tömde ut vörten, och demonterade pumpen i onödan på grund av det:-)

4) Se mina tips om extra filter, "extra rör", samt hur man skapar en "krage" för att ej få malt ned mellan kokkärl och maltbehållare.

5) Glöm ej att trycka ned den övre filterplåten mot malten innan lakvattvattnet hälls på.
I annat fall så rinner lakvattnet oftast "rätt igenom maltbädden".
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Helt novis

Inläggav Cobrac » måndag 2016-09-12 19:31

Ok, mycket bra svar här. Medans jag har er på tråden: Min bror har lantbruk som jag hjälper till med på lediga stunder. Är det lite för hardcore å be honom så lite maltkorn? Isf vilken sort? Är det oerhört knepigt att rosta malten till det resultatet man vill ha för ölbryggning? Jag tänker ekonomiskt här. Åkern ligget 25m från dörren och lantbruksutrustning finns. Till och med en spannmålstork så jag kan få den vattenhalten jag önskar. Helt barocka priser på korn när man tittar på olika sajter om man jämför med att odla fram några ton hemma.
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Helt novis

Inläggav Judgecc » måndag 2016-09-12 20:24

http://alnemar.com/jag-odlar-eget-maltkorn/

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Helt novis

Inläggav eric » tisdag 2016-10-18 19:40

Det är min sida som länkas där. Jag och en vän har odlat maltkorn för första gången i år. Det har dock inte blivit av att vi gett oss på mältningen än (båda är småbarnföräldrar :)) men jag byter gärna erfarenheter. Vi odlade Salome som är ett ekologiskt maltkorn, tror inte det är så vanligt än. Såg att du bodde i Vara, är själv från Götene, så om du vill hämta några säckar med maltkorn är det inga problem. Mälta får du göra själv dock :).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Helt novis

Inläggav eric » tisdag 2016-10-18 19:44

Det finns även lite torknings/mältningsscheman och guider som jag samlat på min sida om du klickar dig runt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Helt novis

Inläggav Cobrac » torsdag 2016-10-20 20:06

Alright, nice. Inväntar lite cash så att jag kan införskaffa min grainfather först. Är själv småbarnsförälder, med allt vad det innebär...
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster

cron